شبه‌بدافزار DNS-Unlocker چیست و چگونه آن را پاک کنیم ؟

Images
Images
Images
Images

شبه‌بدافزار DNS-Unlocker چیست و چگونه آن را پاک کنیم ؟

  • مقالات
  • 626 بازدید

DNS-Unlocker یکی از انواع برنامه‌های تبلیغاتی مزاحم و فریبنده است که به سیستم فرد قربانی راه یافته و بدون اینکه فرد قربانی اطلاعی از حضور این نرم‌افزار داشته باشد، خود را به مرورگر این فرد متصل می‌نماید. این نرم‌افزار معمولاً هنگامی که کاربر در حال کار کردن و سیر در صفحات وب است، به صورت اتوماتیک شروع به دانلود و نصب در پس‌زمینه می‌نماید.

به‌محض اینکه این نرم‌افزار تبلیغاتی راهی به سیستم قربانی پیدا می‌کند، سریعاً خود را به add-on و extensionهای مرورگر‌های Google Chrome، Mozilla Firefox، Microsoft Internet Explorer و Apple Safari متصل نموده و هنگامی که کاربر یک صفحه وب را ملاقات می‌کند، پیام‌های تبلیغاتی که معمولاً پیام “Ads by DNSUnlocker” و یا “brought by DNSUnlocker” در متن آنها درج شده است را نشان می‌دهد.

در شکل زیر دو نمونه از مثال‌های این نرم‌افزار تبلیغاتی و پیام‌هایی که در صفحات وب ایجاد می‌کنند نشان داده شده است:

DNS-Unlocker چیست؟

DNS-Unlocker یک نرم‌افزار مجانی و سرویس‌دهنده DNS است که طبق ادعای سازندگان آن، اجازه دور زدن محدودیت‌های ناشی از فیلترینگ DNS را فراهم می‌سازد. اما در نهان، این برنامه ابزاری تبلیغاتی بوده و پیام‌های تبلیغاتی فریبنده و مزاحم بر روی صفحات وب مرورگر‌های Google Chrome، Mozilla Firefox، Microsoft Internet Explorer و Safari ایجاد می‌کند.

این دسته‌ از ابزارها تحت عنوان تبلیغات هدف‌گذاری شده نام‌گذاری می‌شوند، چرا که این نرم‌افزارها از اطلاعات شخصی کاربر (منظور تمامی اطلاعات درج‌ شده در مرورگرها به دلیل مشاهده سایت‌های مختلف است) برای ایجاد پیام‌های تبلیغاتی استفاده می‌کنند که بیشترین احتمال بازدید از نظر کاربر مربوطه را دارند. این نرم‌افزارها کاربر را بنا بر آمار بازدید سایت‌هایی که در گذشته و حال مرور نموده است، هدف قرار می‌دهند.

این‌دسته از نرم‌افزارها را نمی‌توان جزء بدافزارهای کامپیوتری تقسیم‌بندی نمود، ولی با این وجود این ابزار تبلیغاتیِ مزاحم هم‌چنان یک تهدید برای محرمانگی هرکاربر محسوب می‌گردند. جامعه امنیتی اینترنت به شدت توصیه نموده‌اند تا کاربران به محض مشاهده DNS-Unlocker بر روی سیستم خود، این نرم‌افزار را سریعاً پاک نمایند و از آنتی‌ویروس‌های معتبر و نرم‌افزارهای ضدتروجان برای از بین بردن هرگونه فایل مخربی در سیستم کامپیوتری خود استفاده نمایند.

معمولاً این دسته از نرم‌افزارها بدون آگاهی کاربر به سیستم وی راه می‌یابند. DNS-Unlocker معمولاً در داخل سایر نرم‌افزارهای شخص ثالث قرار گرفته و بدون آگاهی کاربر بر روی سیستم فرد نصب می‌شوند. از میان این نرم‌افزارها می‌توان به ابزارهای رایگان اشاره نمود.

نحوه پاک‌سازی سیستم از این ویروس تبلیغاتی در گزارش پیوستی آورده شده است.

remove-dns locker.pdf

پست های تصادفی

طوفان فکری با تیم مشاوران آکو

درخواست مشاوره
مشاوره با آکو