سرویسهای فناوری اطلاعات اغلب به عنوان سرویسهای حیاتی در سازمان محسوب میگردند. با این وجود افزایش کاربران فناوری اطلاعات، تکنولوژیهای جدید و سایر پیچیدگیهای این سرویسها موجب افزایش هزینه این سرویس نسبت به سرویسهای دیگر میباشد. بنابراین سازمانها اغلب یا نمیخواهند و یا نمیتوانند بودجه لازم برای سرویسهای فناوری اطلاعات را فراهم نمایند.
در نتیجه این پیچیدگیها و افزایش هزینهها، امکان محاسبه صحیح ارزش ایجاد شده توسط سرویسهای فناوری اطلاعات وجود نداشته و باعث ایجاد سؤالاتی از قبیل موارد زیر میگردد:
چارچوب Val IT به عنوان چارچوب مدیریت و سرمایهگذاری فناوری اطلاعات با تمرکز در سه حوزهی راهبری ارزش، مدیریت پورتفولیو و مدیریت سرمایهگذاری بهروشی را برای کنترل و نظارت بر هزینهها و پروژههای فناوری اطلاعات در یک سازمان ارائه میدهد.
اصول Val IT در سه محدوده اعمال میشوند که هر محدوده شامل تعدادی فرایند و به روشهای اساسی مدیریت است:
هدف راهبری ارزش، کسب اطمینان از بهکارگیری تجارب مدیریت ارزش در سازمان برای تضمین ارزش حاصل از سرمایهگذاریهای IT است. نتایج مورد انتظار در این محدوده عبارتند از:o برقراری چارچوب راهبری برای مدیریت ارزش به صورتی که کاملاً با راهبری سراسری سازمان سازگار باشد.
هدف این محدوده در چارچوب Val IT، تضمین ارزش بهینه بین پورتفولیوی سرمایهگذاریهای مبتنی بر IT در سازمان میباشد. نتایج اجرای این محدوده عبارتند از:
که هدف آن کسب اطمینان از مشارکت هر کدام سرمایهگذاری مبتنی بر IT به ایجاد ارزشی بهینه است.
مدیریت سرمایهگذاری شامل سه عنصر اصلی است: طرح توجیهی که برای انتخاب برنامههای سرمایهگذاری صحیح و مدیریت آنها ضروری است؛ مدیریت برنامه که همه فرایندهای پشتیبان اجرای برنامهها را راهبری میکند؛ و تحقق منافع که مجموعه فعالیتهای لازم برای مدیریت دستیابی به منافع برنامه میباشد. نتایج مورد انتظار عبارتند از:
سه عنصر اصلی در مدیریت سرمایهگذاری وجود دارد. نخست، طرح توجیهی برای انتخاب صحیح برنامه سرمایهگذاری و مدیریت آن در زمان اجرا لازم است. دوم، مدیریت برنامه است که همه فرایندهای پشتیبان اجرای برنامه را راهبری میکند. سوم، درک منافع است که شامل مجموعهای از فعالیتهای لازم برای مدیریت آگاهانه درک منافع برنامه است.
Val IT راهنماییهای مدیریتی برای کمک به سازمان در برپایی و مدیریت فرایندهای مدیریت ارزش در محیط خود ارائه میکند. این راهنماییها به سؤالات معمول مدیریت پاسخ میدهد.
برای هر فرایند Val IT راهنماییهای مدیریت Val IT شامل ورودیها، خروجیها، توضیحات فعالیتها، ماتریس RACI، اهداف و مهیارها در سطوح مختلف است.
خلاصه سطح بالای راهنماییها برای هر محدوده در دو نمودار زیر آمده است. یک مدل بلوغ نیز برای هر دامنه تعریف شده است که یک مقیاس افزاینده اندازه گیری از 0 تا 5 ارائه میدهد. سطح صفر سازمانهایی هستند که هیچ تجربه مدیریت ارزش پیشنهادی Val IT ندارند. در سطح 5، سازمان تجارب مدیریت ارزش را برای اندازه گیری و بهینه سازی ارزش ایجاد شده در سطح سازمان تنظیم میکند و ابزارهایی برای بهبود ایجاد ارزش در آینده دارند.