مبانی سئو، 22 اصل مهم که برای بهینه سازی سایت نیاز دارید(قسمت اول)

Images
Images
Images
Images

مبانی سئو، 22 اصل مهم که برای بهینه سازی سایت نیاز دارید(قسمت اول)

  • مقالات
  • 2,400 بازدید
در این مقاله نگاهی خواهیم داشت به مهم ترین اصول مورد نیاز برای بهینه سازی وبسایت و مسائلی را بیان خواهیم کرد که حتی اگر از لحاظ تکنیکی با آن ها آشنایی ندارید، باید آن ها را رعایت کنید.

سئو چیست؟

به زبان ساده، سئو یک اصطلاح کلی است که همه روش های مورد استفاده به منظور حصول اطمینان از دیده شدن سایت و محتوای سایت در نتایج موتورهای جستجو را در بر می گیرد. این روش ها می توانند شامل سئوی داخلی که مربوط به خود سایت و صفحات آن است و سئوی خارجی مانند ایجاد لینک و تبلیغات در رسانه های اجتماعی باشند و در نهایت سبب افزایش بازید وبسایت شوند.
در این مقاله، منظور از "دیده شدن سایت" این است که وبسایت شما در نتایج اصلی (organic results) موتورهای جستجو برای یک واژه کلیدی خاص، در چه جایگاهی قرار می گیرد. نتایج اصلی متفاوت با نتایج خریداری شده (Paid results) قرار دارند و شامل نتایجی هستند که به طور طبیعی در صفحه نتایج جستجو ظاهر می شوند بدون اینکه برای نمایش آن ها در این صفحه، هزینه ای پرداخت شده باشد.
 

 

چرا به سئو نیاز دارید؟

معماری قوی سایت و ایجاد ناوش واضح (clear navigation) ، کمک می کند تا موتورهای جستجو وبسایت شما را راحت تر و سریع تر ایندکس کرده و در فهرست نتایج خود قرار دهند. اما نکته مهم تر این است که این کار سبب می شود تا بازدید کنندگان تجربه خوبی از وبسایت شما داشته باشند و این تجربه خوب، خود باعث تشویق کاربران به بازدید مجدد خواهد شد. چیزی که اهمیت این مسئله را باز هم بیشتر می کند این است که توجه گوگل به تجربه کاربر روز به روز در حال افزایش است.
در سال 2014، آماری منتشر شده بود حاکی از اینکه 64 درصد از ترافیک وبسایت ها از نتایج جستجو حاصل می شود، در مقابل 2 درصد که از شبکه های اجتماعی می آید، 6 درصد از نتایج پولی جستجو، 12درصد مستقیم و 15 درصد از وبسایت های دیگر. و در سال 2015، از کل ترافیک حاصل از موتورهای جستجو، گوگل بیش از  90 درصد سهم داشته است. بنابراین واضح است که باید حضور قدرتمندی  در میان نتایج اصلی گوگل داشته باشید اما سوال این است که چه قدر قدرتمند؟
نتایج بررسی رتبه بندی وبسایت ها نشان می دهد که در صفحه اول نتایج جستجوی گوگل، پنج رتبه اول 67.60 درصد کلیک ها را جذب کرده اند و نتایج 6 تا 10،  تنها 73. 7 درصد کلیک های کاربران را به خود اختصاص می دهند. بنابراین واضح است که وبسایت شما باید در بین پنج نتیجه اول قرار بگیرد.
اما چگونه باید به چنین جایگاهی برسید؟ برای این منظور باید توصیه هایی را دنبال کنید که در ادامه در دو بخش "موتورهای جستجو دنبال چه می گردند؟" و "موتورهای جستجو دنبال چه نمی گردند؟" آمده است.
 
 

موتورهای جستجو دنبال چه می گردند؟

1- ارتباط معنایی و موضوعی

عبارتی که در مورد آن جستجو می کنید، ممکن است پاسخش آنقدر ساده باشد که در همان صفحه اول نتایج و بدون نیاز به کلیک بر روی نتایج، پاسخ آن را به دست آورید و ممکن است پیچیده تر باشد و نیاز داشته باشید که بر روی یک یا چند نتیجه جستجو کلیک کنید. اما عبارت مورد جستجو هر چه که باشد، موتورهای جستجو تلاش می کنند تا نتایجی را نمایش دهند که بیشترین ارتباط را با عبارت مورد جستجو دارد.
 
 
 شاید هیچ وقت کاملاً مشخص نشود که الگوریتم های موتورهای جستجو چطور این نتایج را برای نمایش دادن انتخاب می کنند، اما اساس فاکتورهایی که این نتایج را تحت تاثیر قرار می دهند، این مرتبط بودن نتایج با چیزی است که مورد جستجو قرار گرفته است.

2- کیفیت محتوا

آیا محتواهایی که در وبسایت خود منتشر می کنید مفید و کاربردی هستند؟  آیا در هنگام تولید محتوا به جای صرفاً  در نظر گرفتن موتورهای جستجو، مخاطب انسانی را در نظر می گیرید؟ باید هم همین طور باشد. پژوهش اخیر Searchmetrics در مورد فاکتورهای رده بندی نشان می دهد که امروزه محتواهای طولانی تر که نیاز کاربر را به طور کلی برآورده می کنند نسبت به محتواهایی که صرفاً کلمات کلیدی پراهمیت را در خود جای داده اند، بیشتر مد نظر گوگل هستند.
بنابراین بهتر است دیگر نگران کلمات کلیدی نباشید و بیشتر بر روی تجربه کاربر تمرکز کنید.

3- تجربه کاربری

برای ایجاد بهترین تجربه کاربری، سئو می تواند بسیار سودمند باشد. برای این منظور وبسایت شما باید ناوش آسان داشته و به سادگی قابل مرور کردن باشد. به لینک های داخلی و محتوای مرتبط نیز نیاز دارید. همه این ها در نهایت نه تنها باعث می شود که بازدید کنندگان در سایت شما بمانند بلکه سبب اشتیاق بیشتر آن ها برای بازدید از بخش های مختلف وبسایت شما نیز خواهد شد. 

4- سرعت سایت

سرعت بارگذاری صفحات وب، کم کم به یک فاکتور مهم برای موتورهای جستجو تبدیل می شود. گوگل هم اکنون در حال برچسب گذاری نتایجی است که بر اساس پلتفرم Accelerated Mobile Page  که بطور خلاصه AMP گفته می شود و صفحات موبایلی شتاب یافته است و این ممکن است همان "موبایگدون" سال 2016 باشد.

5- سازگاری وبسایت با نمایشگرهای مختلف

آیا وبسایت شما و محتوای آن با نمایشگرهای مختلف سازگار است؟ در نظر داشته باشید که گوگل اعلام کرده است که طراحی ریسپانسیو (responsive design) بهترین روش بهینه سازی وبسایت ها برای گوشی های تلفن همراه است.

6- لینک دهی داخلی

معمولاً نویسندگان و ویرایشگران در هنگام انتشار یک مقاله، از لینک های داخلی نیز استفاده می کنند. استفاده از لینک های داخلی کمک می کند تا ترافیک وبسایت شما در صفحات مختلف وبسایت پراکنده شود و این سبب افزایش اعتماد گوگل به سایت شما خواهد شد. 
لینک دهی داخلی چندین مزیت دارد:
  • گزینه ای برای مطالعه بیشتر را در اختیار مخاطبان شما قرار می دهد. 
  • به بهبود رتبه بندی شما در مورد کلمات کلیدی خاص کمک می کند.
  • گوگل این لینک های داخلی را بررسی نموده و سایت شما را ایندکس می کند.

7- اعتبار

یک وبسایت معتبر، وبسایتی است که مورد اعتماد کاربران، صنعت مرتبط، سایر وبسایت های مشابه و موتورهای جستجو باشد. معمولاً داشتن یک لینک در یک سایت معتبر بسیار ارزشمند است. هرچقدر لینک هایی که در سایت های معتبر دارید بیشتر باشد و هرچقدر محتواهای تولیدی شما با کیفیت تر باشد، احتمال اینکه وبسایت شما نیز به یک وبسایت معتبر تبدیل شود بیشتر است.

8- تگ توضیحات و تگ عنوان

داشتن تگ توضیحات لزوماً باعث بهبود رتبه شما در نتایج جستجو نخواهد شد اما می تواند به افزایش کلیک کاربران بر روی وبسایت شما (به عنوان نتیجه جستجو) کمک کند.
 
 
تگ عنوان، به صورت مختصر و مفید به موتورهای جستجو و بازدید کنندگان می گوید که وبسایت شما عمدتاً در مورد چیست. اگر کلمات مورد جستجو با کلمات تگ عنوان شما یکی باشد، در زمان نمایش نتایج جستجو این کلمات به صورت برجسته نمایش داده می شوند. شما باید از چند کلمه کلیدی و نام برند خود در تگ عنوان استفاده نموده و موضوع وبسایت خود را به بهترین نحو برای دیگران توصیف کنید.

9- طرحواره مارک آپ (Schema markup)

برای جذاب تر کردن وبسایت خود در نتایج جستجو، می توانید از یک طرحواره مارک آپ در نسخه HTML وبسایت خود استفاده کنید. به این منظور به سایت schema.org مراجعه کنید. 
 
 

10- تصاویری که برچسب مناسب دارند (تگ Alt)

هنگام استفاده از تصاویر، هرگز از تگ Alt غافل نشوید. زیرا گوگل نمی تواند تصاویر شما را ببیند ولی می تواند متن تگ Alt را بخواند. بنابراین توصیف کامل و دقیق تصویر در تگ Alt، شانس نمایش آن تصویر در نتایج جستجوی تصویر را افزایش می دهد. 
 
 

11- محتواهایی که همواره مورد توجه هستند

به جای انتشار تعداد زیادی از محتواهایی که می توانند به یکباره و برای مدت کوتاهی بازدید سایت شما را بالا ببرند، سعی کنید محتواهایی را منتشر کنید که مفیدتر بوده و حاوی پیشنهادات عملی باشند و بتوانند در مورد تنوعی از کلمات کلیدی رتبه وبسایت شما را در نتایج جستجو بهبود دهند.

پست های تصادفی

گوگل شنوا شد!
گوگل شنوا شد!
دیگر تایپ نکنید، به گوگل فرمان بدهید، جست‌وجو می‌کند!گوگل قابلیت جدیدی به مرورگر ک...

طوفان فکری با تیم مشاوران آکو

درخواست مشاوره
مشاوره با آکو