مقایسه openvz با kvm با xen با vmware – مقایسه مجازی ساز ها

Images
Images
Images
Images

مقایسه openvz با kvm با xen با vmware – مقایسه مجازی ساز ها

  • مقالات
  • 1,911 بازدید

مقایسه openvz با kvm با xen با vmware – مقایسه مجازی ساز ها

امروزه هر سرور مجازی توسط یک مجازی ساز ایجاد می شود تا هر سرور منابع خاص خود را داشته باشد تا به دسترسی به منابع سایر همسایگان جلوگیری شود. در این مطلب ما مقایسه مجازی ساز ها را برای شما ارسال کردیم تا بتوانید بهترین تصمیم را بگیرید.

مقایسه مجازی ساز ها

 

مجازی ساز چیست ؟

توسط مجازی ساز می توان یک کامپیوتر فیزیکی با منابع مانند RAM و CPU را به چند قسمت بین کاربران تقسیم کرد که به آنها به اصطلاح در کامپیوتر ماشین مجازی و در سرور ، سرور مجازی می گویند ، تمام این ماشین ها توسط مجازی ساز ایجاد می شوند به طوری که هر ماشین دسترسی به منابع مشخص خود را دارد و نمی تواند به ماشین دیگری دسترسی پیدا کند ، و هر ماشین می تواند سیستم عامل خود را داشته باشد و قسمت سخت افزار خود را کنترل کند و هر تغییر مورد نیازی بدون اینکه به سرور دیگر تاثیری ایجاد کند را اعمال کند.

در حال حاضر چهار مجازی ساز محبوب در جهان وجود دارد که OpenVZ ، KVM ، XEN و VMWare نام دارند. البته مجازی ساز های دیگری نیز وجود دارد اما محبویت زیادی ندارند ، بنابراین ما این چهار مجازی ساز را با هم مقایسه می کنیم تا بتوانید بهترین را انتخاب کنید.

 

Hypervisorچیست؟

برای درک بهتر هر نوع از مجازی ساز ها بهتر است با معنی و کاربرد و انواع Hypervisor آشنا شوید. یک هایپرویژن ( Hypervisor ) یکی از دو روش برای مجازی سازی یک محیط محاسباتی است ، منظور ما از virtualize ، تقسیم منابع مانند RAM , CPU از یک محیط محاسبات فیزیکی ( شناخته شده به عنوان سرور اصلی میزبان ) به چند ماشین مجازی کوچکتر ( شناخته شده به عنوان مهمان ) است.

 

 

مقایسه مجازی ساز ها OpenVZ، KVM ، XEN ، VMWare

 

نام ویژگی   OpenVZ     KVM     XEN      VMWare   
نصب اتوماتیک سیستم عاملدارددارددارددارد
فضای دیسک رزور شده در زمان ایجادندارددارددارددارد
رمزگذاری تمام حجم دیسکنداردنداردنداردندارد
مجازی سازی کاملندارددارددارددارد
پشتیبانی از iptables و ipsetمحدوددارددارددارد
هزینه لایسنس برای سرویس دهندهنداردنداردندارددارد
مدرن / شخصی سازی کرنلندارددارددارددارد
هزینه لایسنس برای سرویس دهندهنداردنداردندارددارد
حریم خصوصی Containerندارددارددارددارد
رم رزرو شده زمان ایجاد سرورندارددارددارددارد
پشتیبانی از TUN / TAPدارددارددارددارد

 

 OpenVZ

Openvz یک مجازی ساز متن باز Hypervisor از نوع hosted یا type2 است رایگان است که روی سیستم عامل لینوکس نصب می شود ، توسط openvz تنها می توانید سرور مجازی لینوکس ارائه کنید و در این مجازی ساز امکان ارائه سرور مجازی ویندوز وجود ندارد. openvz از یک کرنل استفاده می کند و تمام سرور های مجازی ایجاد شده توسط openvz از یک کرنل استفاده می کنند که این مورد یکی از معایب این مجازی ساز است. معمولا openvz با امکان نصب سیستم عامل خودکار ارائه می شود که نیاز به دانش فنی زیادی ندارد.

openvz شایع ترین تکنولوژی مجازی ساز بر بازار vps است چرا که فروش افراطی در این مجازی ساز بسیار راحت است. در واقع Overselling یا همان فروش افراطی باعث می شود که منابعی بیشتر از خود سرور به کاربران فروخته شود مثلا در صورتی که سروری 100 گیگ هارد دارد هیچ محدودیتی در فروش سرور سرویس به اندازه 1 ترابایت یا بیشتر نیز وجود ندارد. با تکیه به این واقعیت که هیچ کاربری تمام منابع خود را استفاده نمی کند ، فروشندگان اقدام به ارائه بیش از حد سرور می کنند.

Overselling در openvz معمولا باعث افت کیفیت و عملکرد سرور مجازی می شود. در openvz کاربر می تواند ورودی و خروجی زیادی در سرور بر روی دیسک بنویسد که می تواند روی سایر کاربران نیز تاثیر بگذارد.

با این حال Overselling در openvz اغلب باعث ارائه سرویس کم هزینه تر به کاربر می شود که گاها هزینه تمام شده برای کاربران نیز تفاوتی ندارد اما در اینصورت شما می توانید از منابع بیشتری بدون پرداخت هزینه بیشتر استفاده کنید اما این مورد برای کار های تجاری متوسط و بزرگ مناسب نیست.


سرور های مجازی openvz به دلیل Overselling معمولا ارزان تر از سایر مجازی ساز ها هستند.مزایا openvz

  • معمولا پردازش کمتری در سرور اصلی ایجاد می شود
  • ارائه سرویس با قابلیت نصب اتوماتیک سیستم عامل

معایب openvz

  • کند تر بودن سرور مجازی معمولا به دلیل فروش افراطی
  • پشتیبانی تنها از سیستم عامل لینوکس
  • کرنل اشتراکی

 

 

KVM

KVM یک مجازی ساز متن باز Hypervisor یا Native است که توسط بنیان رد هت حفظ شده است ، در حالی که بخشی از کرنل سیستم عامل میزبان باید لینوکس باشد ، هرچند این مجازی ساز امکان ارائه سرور مجازی ویندوز را نیز دارد ، در kvm تمام منابع به کاربر اختصاص داده می شود ، بنابراین امکان Overselling  و فروش افراطی در این مجازی ساز وجود نخواهد داشت.

 

مزایا KVM

بدون Overselling  – انزوای کامل

پشتیبانی از ویندوز و لینوکس

 

معایب KVM

گران تر از Openvz

 

 

XEN

XEN یک مجازی ساز  متن باز Hypervisor از نوع برهنه فلزی است که بخشی از هسته لینوکس است که توسط بنیاد لینوکس حفظ می شود. مانند KVM در XEN نیز تمام منابع به کاربر اختصاص داده می شود و Overselling وجود ندارد.

 

مزایا XEN

بدون Overselling  – انزوای کامل

پشتیبانی از ویندوز و لینوکس

 

معایب XEN

گران تر از OpenVZ

حاشیه کندتر از KVM

 

 

VMWare

VMWare یک مجازی ساز Hypervisor از نوع برهنه فلزی است که توسط vmware حفظ می شود ، با توجه به ماهیت اختصاصی آن، هزینه صدور مجوز نه گران برای سرویس دهندگان وجود دارد ، معمولا VMWare روی سرور های بزرگ یا سرور های کسب و کار و تجاری دیده می شود.

در مقایسه با سایر مجازی ها vmware بیشترین امکانات را به کاربران ارائه می دهد و معمولا پشتیبانی تجاری خوبی دارد ، مشابه KVM و XEN ، وی ام ویر نیز منابع کاملا اختصاصی به کاربران ارائه می کند.

 

مزایای VMWare

  • بدون overselling – انزوای کامل
  • پشتیبانی از تقریبا از تمام سیستم عامل ها
  • پشتیبانی تجاری

 

معایب VMWare

هزینه بیشتر در مقایسه با سایر مجازی ساز ها

 

 

نتیجه گیری

در این مقاله سعی کردیم به صورت کامل مقایسه مجازی ساز ها را انجام دهیم اما انتخاب نوع مجازی ساز معمولا به بودجه و نیاز های شما بستگی دارد و هر کدام از آنها برای نیاز های مختلف طراحی شده اند.

اگر شما به دنبال یک سرور شخصی و ارزان قیمت هستند که افت کیفیت آن برای شما مهم نیست می توانید از openvz استفاده کنید که معمولا کمی ارزان تر است. در غیر اینصورت vmware به شما پیشنهاد می شوذ که امکاناتی که ارائه می کند بی نظیر است “vmware مانند یک سرور اختصاصی منابع را در اختیار شما قرار می دهد”

 

پست های تصادفی

طوفان فکری با تیم مشاوران آکو

درخواست مشاوره
مشاوره با آکو