27 ترفند کاربردی موتور جستجوگر گوگل (بخش دوم)

Images
Images
Images
Images

27 ترفند کاربردی موتور جستجوگر گوگل (بخش دوم)

  • مقالات
  • 1,842 بازدید

 

 
در بخش اول این مقاله به معرفی تعدادی از ترفندهای موتور جستجوگر گوگل پرداختیم. در ادامه به معرفی تعداد دیگری از این ترفندها خواهیم پرداخت. این ترفندها رمز و رازهای کار با قوی‌ترین موتور جستجوی اینترنت هستند.
 

11. عملگر Info

اگر به دنبال اطلاعاتی در ارتباط با یک صفحه هستید، گوگل عملگر Info را پیشنهاد می‌کند. این عملگر اطلاعاتی در ارتباط با صفحات وب کش شده توسط گوگل، صفحات مشابه، صفحات وب که به آدرس تعیین شده لینک داده‌اند و اطلاعاتی از این دست را ارائه می‌کند. ترکیب نحوی مورد استفاده به شرح زیر است:

info:http://www.engadget.com/2016/04/20/samsung-notebook-9-review/

 

12. weather

 

 

آگاهی از آب و هوای مناطق مختلف، به ویژه زمانی که قصد سفر کردن به آن مناطق را دارید، ضروری است. گوگل یک ترکیب نحوبی بسیار ساده را پیشنهاد می‌کند. اگر کلمه weather  را همراه با نام شهر در کادر جستجو وارد کنید، درجه حرارت هوا در شب و روز و در طول روزهای مختلف هفته، سرعت وزش باد و درصد رطوبت هوا نشان داده می‌شوند.

Weather tehran

 

13. عملگر catch

 

محتوای اینترنت دائما در حال تغییر است، به‌طوری که صفحه‌ای که امروز وجود داشته است، ممکن است روز بعد از اینترنت پاک شده باشد. در چنین زمان‌هایی گوگل عملگر Catch را پیشنهاد می‌کند. این عملگر نسخه‌ کش شده صفحات را به جای نسخه فعلی آن‌ها نشان می‌دهد.

cache:http://www.shabakeh-mag.com/information-feature/3270

در مثال بالا، گوگل زمان و تاریخی که صفحه کش شده است را نشان می‌دهد. اگر روی لینک Text-only version کلیک کنید، اطلاعات مرتبط با صفحه در قالب یک فرمت متنی نشان داده می‌شود. از این عملگر به صورت ترکیبی نیز می‌توانید استفاده کنید. کافی است عملگر و نام سایت را وارد کرده و در ادامه کلمه مورد نظر را وارد کنید. در این حالت گوگل عبارت وارد شده را به صورت highlight شده در صفحه به شما نشان می‌دهد.

cache:www.microsoft.com  office

 

14. جستجوی خودکار

 

 

اگر به دنبال مطلبی هستید اما صفحه جستجو عبارت صفر را به شما نشان می‌دهد، این بدان معنا نیست که دیگر مطلبی وجود ندارد. این احتمال وجود دارد که فردای آن روز مطلب شما روی بستر اینترنت قرار گیرد. گوگل در چنین شرایطی چرخه جستجوی خودکار را پیشنهاد می‌کند. در این مکانیزم گوگل به‌طور متداوم صفحات وب را در طول شبانه‌روز جستجو کرده و اگر به صفحه‌ای برخورد کرد که در برگیرنده جواب شما است، گزارش جستجو را برای شما ایمیل می‌کند. برای این منظور به سرویس هشدار دهنده گوگل GoogleAlert نیاز دارید. این ابزار آدرس ایمیل شما و عبارت مورد جستجو را دریافت کرده، فرآیند جستجوی روزانه را به‌طور خودکار انجام داده و هر زمان جستجویش موفقیت‌آمیز بود، نتیجه را برای شما ارسال می‌کند. برای دسترسی به این سرویس به آدرس  Google Alert مراجعه کنید.

 

15. جستجوی رویدادها

 

 

اگر جزء آن گروه از افرادی هستید که به‌طور روزانه اخبار را دنبال می‌کنند و تمایل دارید در جریان جدیدترین اتفاقات و رویدادها باشید؛ گوگل راه‌کار جالبی برای شما در نظر گرفته است. گوگل سرویس Alerts را به شما پیشنهاد می کند. این سرویس به کاربران این توانایی را می‌دهد تا اخبار مرتبط با شرکت‌ها را دنبال کنند. برای این منظور باید نوع محتوایی که به آن علاقه دارید را مشخص کنید. برای دسترسی به این قابلیت از نشانی Alerts  استفاده کنید.

 

16. کاراکتر ستاره

کاراکتر ستاره یکی از پر استفاده‌ترین سمبل‌های دنیای کامپیوتر به شمار می‌رود. در دنیای جستجوی گوگل سمبل * نماد یک کلمه است. (البته به این نکته توجه داشته باشید که این کاراکتر به تنهایی توسط گوگل پشتیبانی نمی‌شود.) به طور مثال، گوگل محاوره Web * * programming را چهار کلمه‌ در نظر می‌گیرد. اما به جای دو ستاره از کلمات هم معنای با این کلمات استفاده می‌کند:

 

اگر کاراکتر ستاره به کلمه دیگری چسیبده باشد (Web*) گوگل ستاره را نادیده قلمداد می‌کند

 

17. کلمات عمومی

گوگل در زمان جستجو از کلمات رایج و عمومی صرف‌نظر می‌کند. به‌طور مثال، کلماتی نظیر the و to که جزء کلمات عمومی شناخته می‌شود، هیچ‌گونه تأثیری در جستجو ندارند اما اگر در نظر دارید این کلمات در یک محاوره لحاظ شوند، کافی است قبل از این‌گونه کلمات از یک علامت + استفاده کنید.

+the best book

همچنین اگر در نظر دارید در یک جستجو از کلمه‌ای صرفنظر کنید، از سمبل– می‌توانید استفاده کنید.

web programming –html

کاربرد دیگر کاراکتر – در مستثنا کردن یک سایت از جستجو است. به‌طور مثال ترکیب نحوی زیر اعلام می‌دارد که از جستجوی سایت ویکی‌پدیا صرفنظر کن.

html5 –site:Wikipedia.org

 

18. پیدا کردن عبارات مشابه

بعضی مواقع به دنبال یک کلمه خاص نیستیم و تنها به دنبال کلماتی که مرتبط با عبارت موردنظرمان هستند می‌گردیم. در چنین زمان‌هایی گوگل پیشنهاد می‌کند از کاراکتر ~ (هم معنی)  استفاده کنید. اگر از کاراکتر ~ در یک عبارت استفاده کنید، این احتمال وجود دارد، بعضی کلمات هم معنی  جایگزین محاوره اصلی شوند.

 

19. عملگر OR

یکی دیگر از عملگرهای پرکاربرد، عملگر OR است. در بیشتر موارد صفحات وب حاوی تمامی کلماتی که در یک محاوره قرار می‌گیرند، نیستند. در چنین شرایطی عملگر OR یا |  به یاری شما می‌آید. در چنین زمانی‌هایی اگر از عملگر OR استفاده نکنید، نتیجه محاوره تنها صفحاتی خواهند بود که همه کلمات درون آن قرار دارند.

"apple conference 2016" OR "apple 2016"

 

20. ساعت جاری

 

ترکیب time همراه با نام کشور زمان و تاریخ را به شما نشان می‌دهد.

 

پست های تصادفی

طوفان فکری با تیم مشاوران آکو

درخواست مشاوره
مشاوره با آکو