نبرد کلمات کلیدی ، ارزیابی سطح رقابت بر سر یک کلمه کلیدی

Images
Images
Images
Images

نبرد کلمات کلیدی ، ارزیابی سطح رقابت بر سر یک کلمه کلیدی

  • مقالات
  • 2,018 بازدید
استفاده از هر واژه کلیدی در وبسایت، به منزله ورود به یک رقابت است. پس باید بدانید که چگونه  می توانید در این رقابت شانس برنده شدن خود را بیشتر کنید. قبل از بررسی سطح رقابت در مورد یک کلمه کلیدی خاص، باید رقبای خود را بشناسید. تصور بسیاری از مردم این است که اگر مثلاً با جستجوی عبارت "وام مسکن" گوگل نیم میلیون نتیجه را نشان بدهد، این به معنای وجود نیم میلیون رقیب در این عبارت کلیدی است. در حالی که چنین تصوری درست نیست.
هرچند تصور درستی است اگر فکر کنیم که برای قرار گرفتن در رتبه یک نتایج جستجو باید بر نیم میلیون صفحه وب غلبه نمود اما واقعیتی که وجود دارد این است که همه این نیم میلیون صفحه در تلاش برای رتبه بندی در مورد عبارت کلیدی "وام مسکن"  نیستند. نیم میلیون نتیجه گوگل در مورد این عبارت کلیدی فقط به این معنا است که عبارت "وام مسکن" در نیم میلیون صفحه وب وجود دارد. در واقع اکثریت قریب به اتفاق این صفحات، به دنبال رتبه بندی برای این عبارت کلیدی نیستند. بعضی از آن ها به دنبال رتبه بندی در مورد کلمات کلیدی دیگری هستند و هدف برخی دیگر اساساً رتبه بندی در مورد هیچ کلمه کلیدی نیست.
نمی توان تعداد دقیق وبسایت هایی که بر سر رتبه بندی در مورد یک کلمه کلیدی رقابت می کنند را به دست آورد مگر اینکه هر کدام از نتایج جستجو را تک تک مورد بررسی قرار دهیم. البته در عمل نیازی به انجام چنین کاری نیست. چیزی که باید مورد بررسی قرار بگیرد، 10 سایت اول موجود در صفحه اول نتایج است. اگر می خواهید وبسایت تجاری شما در رتبه نخست قرار بگیرد، باید با این ده وبسایت رقابت نموده و بر آن ها فایق آیید. این ده وبسایت رقبای واقعی شما در مورد آن کلمه کلیدی خاص هستند.
به هرحال اگر فکر می کنید توان رقابت با این ده وبسایت برتر را ندارید، دیگر رقابت برای رتبه نخست در مورد این کلمه کلیدی خاص برای شما بی معنا خواهد بود. زیرا اگر وبسایت شما در نتایج صفحه اول  نمایش داده نشود شانس شما برای دیده شدن و کلیک توسط  کاربران بسیار کاهش می یابد. بنابراین برای ارزیابی سطح رقابت بر سر یک کلمه کلیدی خاص، این نکته را در نظر داشته باشید که فقط ده وبسایتی که هم اکنون در ده نتیجه اول صفحه نخست قرار گرفته اند، اهمیت دارند. مسلماً اگر عزم شما در دستیابی به رتبه اول جدی باشد، باید خود را با سه وبسایت اول مقایسه نموده و با آن ها رقابت کنید.

پس سه نکته را باید مد نظر قرار دهید:

  1. رقبای واقعی شما کدام وبسایت ها هستند؟
  2. چگونه می توانید قدرت آن ها را مورد ارزیابی قرار دهید؟
  3. آیا تلاش برای دستیابی به رتبه نخست در مورد این کلمه کلیدی خاص برای شما واقع گرایانه است؟
 
 
در ارزیابی رقبای خود باید فاکتورهایی را مورد بررسی قرار دهید. این فاکتورها عبارتند از:
 

عنوان صفحه

عنوان صفحه همان لینک آبی رنگی است که در فهرست نتایج جستجو برای هر وبسایت نمایش داده می شود. قرار دادن کلمات کلیدی در عنوان صفحه، یکی از نخستین گام های سئو است. اگر کلمه کلیدی مورد نظر خود را در عنوان وبسایت هایی که در صفحه نخست نتایج جستجو قرار گرفته اند مشاهده نمی کنید، این نشان دهنده سطح رقابت پایین در مورد این کلمه کلیدی است.
 
 

تگ های صفحه

وجود کلمه کلیدی در تگ توضیحات صفحه و در تیترهای صفحه (تگ های H1 تا H6) یا در تگ  alt تصاویر، نشان دهنده این است که این صفحه وبسایت برای رتبه بندی در آن کلمه کلیدی خاص یک گام جلوتر آمده است. البته داشتن کلمات کلیدی در این تگ ها قدرت یک وبسایت را زیاد نمی کند فقط نشان می دهد که آن سایت، سئوی ضعیفی ندارد.
 
 

محتوا

اگر سایت های رقیب شما در مورد یک کلمه کلیدی خاص دارای محتواهای خوبی نه تنها از نظر تعداد کلمات بلکه از نظر کیفیت و اعتبار هستند این نشان دهنده وجود سطح رقابت بالا در مورد آن کلمه کلیدی است. بنابراین هدف دراز مدت شما باید داشتن محتوایی باشد که از لحاظ رتبه بندی شما را در سطح 10 رقیب برتر یا سطحی بالاتر از آن ها قرار دهد.
 
 

پیجرنک یا رتبه صفحه

رتبه صفحه (PR) امتیازی بین 1 تا 10 است که گوگل به هر صفحه وب اختصاص می دهد و این امتیاز نشان دهنده اهمیت و اعتبار آن صفحه است. با این حال این فاکتور تاثیر خیلی زیادی در رتبه بندی ندارد. در رتبه بندی، ارزش مرتبط بودن یک صفحه با موضوع جسستجو بسیار مهم است. مثلا برای یک کلمه کلیدی مشخص صفحه ای با PR 1، ممکن است بتواند رتبه بالاتری نسبت به صفحه ای با PR 4 کسب نماید اگر گوگل تشخیص دهد که صفحه دارای PR 1 با موضوع مورد جستجو ارتباط بیشتری دارد و این، اتفاق غیر معمولی نیست. بنابراین اگر PR شما پایین است فکر نکنید که نمی توانید رتبه بندی بهتری از 10 وبسایت برتر به دست بیاورید. به هر حال اگر صفحه اصلی وبسایت های برتر دارای PR 4 یا بیشتر باشند، نشان دهنده این است که سطح رقابت بالا است. ناگفته نماند که گوگل طی هفته های اخیر، دیگر عدد پیچرنک صفحات را نمایش نمی دهد و به این ترتیب دیگر برای هیچکس مشخص نیست که هر صفحه چه پیجرنکی دارد، اما خود گوگل می داند و همچنان از الگوریتم پیجرنک استفاده می کند.
 
 

بک لینک ها

این مهم ترین فاکتور در تشخیص میزان قدرت وبسایت های رقیب است و از طرفی فاکتوری است که بررسی آن از بقیه فاکتورها دشوارتر است چون مسئله فقط تعداد بک لینک ها نیست بلکه ترکیبی از تعداد بک لینک ها، وبسایتی که این بک لینک ها را در خود جای داده و متن این بک لینک ها است که اهمیت دارد. اگر وبسایت های برتر، بک لینک هایی دارند که در صفحاتی در وبسایت های مختلف و معتبر قرار دارند و در متن لینک آن ها کلمه کلیدی مورد نظر شما یا کلمات مرتبط قرار دارند، این نشانه این است که سطح رقابت بسیار بالاست.
با در نظر گرفتن فاکتورهای مطرح شده می توانید قبل از اینکه برای رقابت بر سر یک کلمه کلیدی خاص سرمایه گذاری کنید، شانس موفقیت خود را به طور واقع بینانه تخمین بزنید.
 
 

پست های تصادفی

ویندوز 7 محبوب‌تر از 8
ویندوز 7 محبوب‌تر از 8
با وجود تبلیغات و سر وصدای فراروان برای ویندوز 8، رقیب وی، یعنی ویندوز 7 همچنان محبوبیت خود را حف...

طوفان فکری با تیم مشاوران آکو

درخواست مشاوره
مشاوره با آکو