بررسي مدل تجارت الكترونيك B2C

Images
Images
Images
Images

بررسي مدل تجارت الكترونيك B2C

  • مقالات
  • 1,616 بازدید

تجارت الكترونيك واژه‌اي است كه براي تجارت از طريق سيستم‌هاي اطلاعاتي، ارتباطي به كار مي‌رود. شايد تصور اين كه در زندگي امروز از اينترنت بي‌بهره باشيم بسيار مشكل و ناممكن به نظر برسد، چرا كه تجارت الكترونيك با وجود اين كه مدت زمان زيادي از عمر آن نمي‌گذرد ولي نقش بسزا و چشمگيري در زندگي روزمره ما به عهده گرفته است به طوري كه اجتناب از آن كار آساني نيست. يكي از كاربردي‌ترين استفاده‌هاي اينترنت در دنياي امروز بحث تجارت الكترونيك و خريد و فروش‌هاي اينترنتي مي‌باشد. مدل‌هاي تجارت الكترونيك اولين بار در اوايل دهه 70 (ميلادي) ارايه شدند كه در آن زمان استفاده‌اي براي عموم مردم نداشت و هزينه‌هاي بسيار زياد همراه داشت و بيشتر شركت‌هاي بزرگ از آن بهره مي‌بردند. اما در دنياي امروز تقريبا هر كسي كه با اينترنت سروكار داشته باشد مي‌تواند به نحوي از اين مزايا بهره‌مند شود و از آن استفاده كند.

 

براي تجارت الكترونيك مدل‌هاي مختلفي تعريف شده كه مهمترين آنها عبارت است از:
(B2C (Business to Consumer به معني تجارت الكترونيكي بين بنگاه و مصرف‌كننده مي‌باشد كه بيشتر شامل خرده‌فروش‌ها مي‌شود.

تجارت Business to Business) B۲B) تجارت اينترنتي بين دو بنگاه كه بيشتر شامل عمده‌فروشي‌ها مي‌شود.
 

تجارت Consumer to Consumer) C۲C) به معني تجارت الكترونيك بين مصرف‌كننده و مصرف‌كننده است مانند سايت .Ebay
 

مدل Business to Government) B2G ) به معني ارتباط تجاري ميان بنگاه‌هاي تجاري و دولت مي‌باشد. 
 

تجارت (C2G ( consumer to Government به معني ارتباط ميان مردم و دولت است و شامل خدماتي همچون خدماتي كه از طريق اينترنت به مردم داده مي‌شود. 
 

مدل Government to Government) G2G) كه عبارت است از ارتباط متقابل بين دو يا چند سازمان دولتي با يكديگر.
 

البته در اين مقاله سعي شده بررسي دقيق‌تري برروي مدل تجاري B2C انجام بگيرد.


B2C چيست؟

B به معني Business و C به معني Consumer است كه به معني ارتباط تجاري بين فروشنده و خريدار است در اين مدل در يك طرف فروشنده محصول و يا شركت تجاري وجود دارد و در طرف ديگر خريدار محصول كه ممكن است اشخاص عادي باشند، اين مدل شايد بيشترين استفاده را براي افراد عادي داشته باشد. بيشتر فروشگاه‌هاي اينترنتي كه مي‌بينيد و يا از آنها خريد مي‌كنيد بر پايه B2C عمل مي‌كنند. بطور مثال زماني كه شما از طريق اينترنت سفارش خريد يك كتاب يا CD يك نرم‌افزار را داده باشيد در اصل با استفاده از مدل B2C اقدام به اين كار نموده‌ايد.
 
 


مزاياي استفاده از B2C

استفاده از مدل B2C براي افرادي كه محصولي براي فروش دارند بسيار مناسب است، زيرا گستره مشتريان خود را محدود به فروشگاه و مغازه خود نمي‌كنند. مدل دسته‌بندي‌هاي تجارت الكترونيك شكل ديگري از مدل‌هاي تجارت سنتي است. وقتي شما در تجارت سنتي خود يك خرده‌فروش هستيد و يا با مشتريان عادي سروكار داريد نوع مدلي كه در تجارت الكترونيكي خود انتخاب مي‌كنيد نيز همين خواهد بود. يعني با استفاده از مدل تجارت الكترونيك B2C اقدام به فروش محصولات خود در محيط اينترنت مي‌كنيد. خريداراني كه از اين مدل استفاده مي‌كنند معمولا استفاده‌كنندگان عادي از اينترنت هستند كه به صورت اتفاقي و يا هدفمند با محصولات شما برخورد مي‌كنند و آن را خريداري مي‌كنند. اين شيوه براي خريدارن نيز داراي مزايايي چون خريد ارزان‌تر كالا نسبت به دنياي واقعي، حذف واسطه‌ها، دريافت اطلاعات كالا و امكان مقايسه بين محصولات مختلف و امكان دريافت كالا را در محل دارد.

در اين روش كاتولوگ و مشخصات كالا به سهولت قابل دسترسي و مشاهده بوده و مشتري قادر است بر اساس ويژگي‌هاي متعدد همچون نام، نوع، رنگ، وزن، قيمت و ... كالاي موردنظر خود را پيدا كند. توضيح كالاها مي‌تواند به همراه تصاوير متعدد باشد. در مدلB2C شما در نقش يك فروشنده و يا يك تاجر حرفه‌اي عمل مي‌كنيد نه يك شخصي كه يك محصولي در يك زمان محدود براي فروش دارد. توجه داشته باشيد كه افرادي كه اينگونه هستند و يك محصول دارند و كار آنها تجارت نيست معمولا از مدل تجارت الكترونيك C2C استفاده مي‌كنند مانند سايت Ebay كه كاربران محصول خود را در آنجا در معرض نمايش قرار مي‌دهند اما به صورت حرفه‌اي كار تجاري انجام نمي‌دهند.
 
 


مقايسه مدل‌هاي B2B و B2C 


در مدل‌هاي B2B خريد و فروش كاملا تخصصي بوده و خريدار و فروشنده همديگر را مي‌شناسند. در مدل B2B خريدها تكراري و در تعداد زياد مي‌باشد و تعداد مشترياني كه خريد مي‌كنند كم است اما در مدلB2C خريدها در تعداد كم و تنوع خريدار زياد مي‌باشد در مدلB2B چون خريدار و فروشنده يكديگر را مي‌شناسند امنيت و صحت اطلاعات به نسبت بيشتر است. در نهايت مي‌توان گفت مدل B2B براي شما مشتري جديدي ايجاد نمي‌كند بلكه نحوه و رابطه شما را با مشتريان خود بهبود بخشيده و سهل‌تر مي‌نمايد. 
 


مراحل راه‌اندازي يك سايت B2C

براي راه‌اندازي يك سايت مبتني بر B2C ابتدا بايد نام دامنه آن را انتخاب نموده و به ثبت برسانيد و در مرحله بعد اقدام به طراحي و راه‌اندازي سايت و فروشگاه مجازي براي محصولات خود كنيد. توجه داشته باشيد كه سايت و فروشگاهي كه ايجاد مي‌كنيد متناسب با محصولاتي باشد كه قرار است براي فروش بگذاريد كه براي اين منظور نيز مي‌توانيد از شركت‌هايي كه اين خدمات را ارائه مي‌دهند استفاده كنيد. بعد از راه‌اندازي سايت مربوطه بايد سيستم‌هاي فروش و حمل‌ونقل فروشگاه خود را مشخص نماييد و آنها را مهيا سازيد به طور مثال مي‌توانيد از پرداخت‌هاي الكترونيكي براي دريافت وجه كالاهاي خود استفاده كنيد و توسط پيك محصولات خود را ارسال كنيد و يا با استفاده از سيستم پست خريد، شركت پست اقدام به تحويل دادن كالا به خريداران كنيد. زماني كه سيستم شما آماده شد بايد مشتريان مورد هدف خود را مشخص كنيد و اقدام به تبليغات نماييد مشترياني كه وارد فروشگاه اينترنتي و يا سايت تجاري شما مي‌شوند بايد ابتدا عضو سايت شما شده و پس از وارد كردن مشخصات خود اقدام به خريد كنند.
 



نمونه‌هاي موفق B2C


از نمونه‌هاي موفق و سايت‌هايي كه بر پايهB2C پايه‌ريزي شده‌اند و اقدام به فروش كالا و محصولات خود مي‌كنند مي‌توان سايت Amazoon.com را نام برد بگونه‌اي كه بيشترين ميزان فروش در روز 15 دسامبر در هر ثانيه، 72/9 ‏محصول به فروش رسانده است و توانسته سال‌ها با سوددهي خوب در امر فروش كتاب در محيط مجازي فعاليت كند.

پست های تصادفی

طوفان فکری با تیم مشاوران آکو

درخواست مشاوره
مشاوره با آکو