با این 12 کار از سرقت هویت‌تان در فضای مجازی جلوگیری کنید

Images
Images
Images
Images

با این 12 کار از سرقت هویت‌تان در فضای مجازی جلوگیری کنید

  • مقالات
  • 1,684 بازدید


 
قرن‌ها است که سرقت هویت صورت می‌پذیرد اما با توسعه اینترنت سرقت هویت افراد آسان‌تر شده است. این روزها زیاد می‌شنویم که هویت یک فرد به همراه اطلاعات بانکی وی به سرقت رفته است. این مجرمین از هویت‌های جعلی برای سرقت پول از قربانیان‌شان استفاده می‌کنند. اگر می‌خواهید از قربانیان این‌گونه دسیسه‌ها نباشید، این 12 راه‌ حفاظت از سرقت هویت را در نظر داشته باشید.
 

1. اطلاعات شخصی را روی اینترنت منتشر نکنید

نام شما کفایت می‌کند تا هویت‌تان برای افرادی که شما را می‌شناسند، آشکار شود. ارسال آدرس منزل، شماره تلفن، آدرس ایمیل و اطلاعات دیگر در کنار یکدیگر می‌تواند کار را برای جعل هویت شما توسط سارقین آسان کنند. تا جای ممکن از به اشتراک گذاشتن این جزئیات مخصوصا اطلاعات بانکی اجتناب کنید.

 

 

2. برای تمام حساب‌های کاربری‌تان از ایمیل و رمزعبور یکسان استفاده نکنید

خیلی‌ها مرتکب این اشتباه می‌شوند و دسترسی سارقان به تعداد بیشتری از حساب‌های کاربری‌شان را ممکن می‌کنند. استفاده از ایمیل و رمزعبور یکسان برای تمام پروفایل‌های شبکه‌های اجتماعی شاید مورد قبول به نظر برسد، اما با این ‌همه رخنه‌های شایع امنیتی بهتر است این ریسک را پذیرا نباشید. از ایمیل‌ها و رمزهای عبور مختلف برای حساب‌های کاربری اینترنتی‌تان استفاده کنید.

 

 

3. از تائیدیه موبایل استفاده کنید

جی‌میل، توئیتر، تلگرام و خیلی دیگر از شبکه‌ها، در صورتی که حساب‌تان از مکان‌های مشکوک در دسترس قرار گیرد، از تائیدیه موبایل برای آگاه کردن شما از طریق پیامک استفاده می‌کنند. از فردی که وارد شده نیز یک عدد تائیدیه پرسیده می‌شود و از آن‌جایی که وی به تلفن شما دسترسی ندارد قادر به ورود نخواد بود.

 

 

4. رمزعبورتان را در مکانی امن ذخیره کنید

استفاده از چندین رمز عبور احتمالا به خاطرسپاری آن‌ها را مشکل می‌کند، اما شما می‌توانید آن‌ها را در مکانی امن ذخیره کنید. به جای ذخیره کردن آن‌ها بر روی کامپیوترتان بهتر است رمزهای عبور را در یک دفترچه کوچک بنویسید و آن را در خانه نگه دارید. همچنین می‌توانید آن‌ها را در محل‌های غیر عادی مثلا پشت کتاب مورد علاقه‌تان بنویسید.

 

 

5. قبوض و دیگر اسناد حاوی اطلاعات حساس را دور نریزید

اظهارنامه‌های بانکی، قبوض و دیگر اسنادی که نام، شماره حساب، تاریخ تولد و دیگر اطلاعات شخصی شما بر روی آن‌ها نوشته شده هرگز نباید در سطل زباله ریخته شوند. شما می‌توانید آن‌ها را سوزانده یا خرد کنید تا کسی نتواند به آن اطلاعات دسترسی داشته باشد.

 

 

6. شماره‌های شناسایی‌تان را فاش نکنید

اگر کسی بر روی اینترنت به هر دلیلی از شما شماره شناسایی خواست ، آن را به وی ندهید. اگر فرد را می‌شناسید و دلیل درخواست او موجه است می‌تواند حضوری با وی ملاقات کرده و این اطلاعات را به او بدهید. شماره‌های شناسایی تنها در تراکنش‌هایی مشخص مورد استفاده قرار می‌گیرند بنابراین حتما از ان مطلع هستید.

 

 

7. در اشتراک گذاری روی رسانه‌های اجتماعی هوشیار باشید

چیزی که به اشتراک می‌گذارید مخصوصا اگر در دسترس عموم باشد می‌تواند علیه شما مورد استفاده قرار گیرد. سارقان هویت می‌توانند یک حساب کاربری تازه ایجاد کرده و از اسم، عکس‌ها و دیگر اطلاعات‌تان استفاده کنند تا حساب‌های‌شان را موجه جلوه دهند. علاوه بر این، اگر شما همیشه جاهایی که می‌روید و کارهایی که می‌کنید را روی اینترنت قرار می‌دهید، سارقین می‌توانند از این اطلاعات بهره ببرند و فرصتی برای سرقت از منزل شما بدست آورند.

 

 

 

8. کارها و فعالیت‌های روتین خود را بهم بزنید

سارقین هویت می‌توانند فعالیت‌های روتین شما، مخصوصا آن‌هایی که روی اینترنت ارسال می‌کنید را براحتی رهگیری کنند. یک دزد باهوش می‌تواند از این روتین‌ها برای هرچه موجه‌تر جلوه دادن هویت جعلی شما استفاده کند. همچنین اگر رهگیری شما آسان باشد سرقت وسایل شخصی‌تان نیز راحت‌تر خواهد بود.

 

 

9. در مورد فعالیت‌های غیرعادی در حساب‌های کاربری‌تان هوشیار باشید

اگر تغییری در حساب کاربری‌تان می‌بینید که خودتان انجام نداده‌اید، وقت تغییر رمز عبورتان فرا رسیده است. هر چیزی که با عقل جور در نمی‌آید باید برای‌تان یک هشدار باشد. سهل‌انگار نباشد، مخصوصا اگر چیز زیادی برای دزدیده شدن دارید.

 

 

10. روی خانه‌تان سیستم امنیتی نصب کنید

بعضی سارقینِ هویت شما را تحت تعقیب قرار می‌دهند و بدون آن‌که اطلاع داشته باشید، ممکن است به خانه‌تان هم بیایند. داشتن یک سیستم امنیتی می‌تواند سارقین را دور نگه دارد، مخصوصا آن‌هایی که راه خانه‌تان را می‌دانند.

 

 

11. هر تحدید و یا پیام عجیبی که دریافت کردید گزارش دهید

اگر کسی در تعقیب شما است، احتمال این‌که پیام‌هایی با عناوین "دیدمت" یا "می‌دانم داری چکار می‌کنی"، دریافت کنید زیاد است. این پیام‌ها را نادیده نگیرید و به سرویس دهنده موبایل‌تان گزارش دهید تا شماره‌تان را تغییر دهند یا آن شماره را مسدود کنند.

 

 

12. به راحتی، مخصوصا روی اینترنت، به افراد اعتماد نکنید

کپی کردن یک هویت مجازی خیلی ساده است، و اگر مراقب نباشید این خود شما هستید که اطلاعات لازم را در اختیار سارقین هویت قرار می‌دهید. حواس‌تان به آدم‌هایی که روی اینترنت با آن‌ها معاشرت می‌کنید باشد. همچنین برای حفاظت از کامپیورتان از یک اتصال امن استفاده کنید. امنیت روی اینترنت یک معضل جدی است. باید همیشه مراقب اطلاعات شخصی‌تان باشید و معیارهای احتیاطی را مد نظر بگیرید تا از سرقت هویت و دیگر جرائم سایبری برحذر باشید. و در آخر در هنگام انجام خریدهای اینترنتی خیلی مراقب باشید.

 

پست های تصادفی

UX Design چیست؟
UX Design چیست؟
گرافیک‌دیزاین، همواره همگام با توسعه فناوری و خلق نیازهای جدید، ابعاد گسترده‌تر و پیچید...

طوفان فکری با تیم مشاوران آکو

درخواست مشاوره
مشاوره با آکو