چشم انسان چگونه یک سایت را می خواند

Images
Images
Images
Images

چشم انسان چگونه یک سایت را می خواند

  • مقالات
  • 2,062 بازدید
 

 در این مقاله طریقه مرور صفحات وب توسط کاربر را بررسی خواهیم کرد، در طراحی سایت و در مرحله طراحی گرافیک شما باید سلسله مراتب خواندن صفحات توسط کاربر را با توجه به اولویتهای صفحه به درستی رعایت کنید، برای این کار شما باید فرآیند پیمایش صفحه توسط چشم کاربر را کاملا درک کنید و با بررسی آن، بهترین ساختار و گرافیک را ارائه دهید.

جالب است بدانید که حركت چشم اغلب بازدیدکنندگان صفحات، حركتی مانند حرف F است (دو حركت افقی و بعد یك حركت عمودی.) این كه بدانیم خوانندگان صفحات وب چطور در عرض چند ثانیه صفحات ما را مرور می كنند بسیار مهم است.


f reading_pattern_eyetracking

در یكی از تحقیقات صورت گرفته در زمینه حركت چشم، مشخص شد كه ۲۳۲ كاربر صدها صفحه وب را با الگویی شبیه به حرف F می خوانند كه همراه با سه مولفه برجسته است:


۱. كاربران ابتدا در یك حركت افقی چشم بخش های بالایی صفحات را می خوانند. این حركت قسمت بالایی حرف F را تشكیل می دهد.
۲. سپس با یك فاصله كوتاه؛ حركت افقی دوم انجام می شود كه معمولا بخش هایی از فضای قبلی كه خوانده شده نیز در این حركت گنجانده می شود. این حركت قسمت میانی حرف F را شكل می دهد.
۳. در آخر هم آنها شروع به مرور سمت چپ محتوا كرده اند كه یك حركت عمودی را مشخص می كند. در بعضی از كاربران این حركت آرام و با تاخیر بوده و در گروه دیگر باز هم این حركت سریع بوده است.


البته همیشه خوانندگان از این الگو استفاده نمی كنند و گاهی خوانندگان بعد از حركت عمودی یك حركت افقی هم دارند كه این الگو شكل حرف E را تشكیل داده است.
گاهی هم آنها صفحه را به سرعت مرور می كنن كه در این حالت الگویی شبیه به حرف L را شكل می دهد.


الگوی F و نكاتی كه باید به خاطر داشته باشیم


- كاربران وب مطالب صفحات شما را كلمه به كلمه نمی خوانند. آنها صفحات را مرور یا به عبارت بهتر اسكن می كنند.
- دو پارگراف اول باید مهمترین بخش مطلب شما باشند. بنابراین اگر خوش شانس باشید و در میان صفحات وب دیده شوید؛ نباید الگوی F را فراموش كنید تا شاید بقیه مطلب خوانده شود.
- عنوان ها، پاراگراف ها و بولت ها مهمترین بخش هایی هستند كه اگر خواننده به حركت سوم چشم رسید و خواست متن شما را به شكل عمودی ببیند، برایش مهم خواهد بود.

 


نکته : پاراگراف های كوتاه تر به مراتب بیشتر از پاراگراف های بلند دیده می شوند. خیلی از سایت های خبری مطالب خود را به تنهایی و در یك متن بلند و یك ستونی ارائه می دهند ولی سایت هایی بیشتر مرور می شوند كه از دو یا سه ستون دركنار هم و پاراگراف های كوتاه استفاده كرده باشند.


نکته : اگر چه هنوز مطالعه جامعی در مورد صفحات و كاربران فارسی زبان كه مطالب را از سمت راست به چپ می خوانند، صورت نگرفته است، اما به نظر می رسد الگوی F با دو حركت افقی و یك حركت عمودی نیز در این صفحات صدق كند.

 

پست های تصادفی

راهکارهای امنیت سایت
راهکارهای امنیت سایت
امنیت سایت یکی از مهم ترین مواردی است که ذهن صاحبان وب سایت ها و طراحان سایت ها را درگیر خود میکند، ...

طوفان فکری با تیم مشاوران آکو

درخواست مشاوره
مشاوره با آکو