چگونه فایل‌ها را میان کامپیوتر و گوشی موبایل تبادل کنیم؟

Images
Images
Images
Images

چگونه فایل‌ها را میان کامپیوتر و گوشی موبایل تبادل کنیم؟

  • مقالات
  • 2,020 بازدید
 
انتقال فایل میان کامپیوتر شخصی و تلفن هوشمند از جمله کارهای معمولی است که ممکن است هر لحظه به آن احتیاج پیدا کنید، اما در کامپیوتر امکاناتی که بتوان به راحتی این کار را انجام داد، وجود ندارد. انتقال فایل میان کامپیوتر و موبایل در خانه، مدرسه و محل کار می‎تواند به یک مشکل تبدیل شود، اما برای رفع این مشکلات راه‌حل‎هایی نیز وجود دارد. در ادامه به چند روش موثر و کارآمد برای انتقال محتوای کامپیوتر شخصی به دستگاه‎های موبایل خواهیم پرداخت
 

برنامه‎های انتقال فایل از طریق وای‎فای

اگر کامپیوتر شما به یک شبکه بی‌سیم محلی متصل است، یکی از ساده‎ترين روش‎ها برای انتقال فایل به یک دستگاه موبایل استفاده از شیوه انتقال بی‌سیم است. این خدمات به گونه‎ای طراحی شده‎اند تا با سریع‎ترین راه ممکن اطلاعات را از طریق شبکه بی‌سیم به دستگاه موبایل شما انتقال دهند. بعد از انجام تنظیمات اولیه، تا مادامی‎ که ارتباط شبکه بی‌سیم شما پایدار باقی بماند، این خدمات به راحتی و به سرعت به کار خود ادامه می‎دهند.

انواع مختلفی از خدمات انتقال از طریق وای‎فای وجود دارد، ممکن است یکی از سخت‎ترین بخش‎های انجام این کار پیدا کردن مناسب‎ترین آنها برای کامپیوتر شخصی شما باشد. اگر از دستگاه‎های آندروید استفاده می‎کنید، بد نیست نگاهی به برنامه Portal که محصولی از Pushbullet است، بیندازید. این برنامه را روی تلفن خود دانلود كرده و کد QR وبسایت را اسکن کنید. بعد از آن شما می‎توانید عکس‎ها، ویدیوها و سایر فایل‎های دیگر را از طریق سایت و به موبایل خود (تا اندازه یک گیگابایت) وارد کنید. انجام این کار با مرورگر کروم راحت‎تر است. زیرا شما می‎توانید تنها با کشیدن و انداختن فایل‎های خود عمل انتقال را به سرعت انجام دهید.

 

 

یکی دیگر از راه‌حل‎های متداول استفاده از Filedrop است که به جز iOS برای سایر سیستم‎ها رایگان است. مثل Portal این برنامه نيز کامپیوتر شخصی و دستگاه‎های موبایل را به یکدیگر متصل کرده و به شما اجازه می‎دهد به سرعت با شیوه کشیدن و انداختن فایل‎های خود را جابجا کنید.

راه‌حل اپل برای نقل و انتقال فایل از طریق وای‎فای Airdrop نام دارد و بدون نياز به دانلود نرم‌افزار اضافی بین تمام کامپیوترهای مک و دستگاه‎های iOS قابل استفاده است. شما می‎توانید گزینه Airdrop را از منوی sharing در various apps پیدا کنید.

 

ذخیره‌سازی ابری

اغلب خدمات‌دهندگان ذخیره‌سازی ابری یک روش جایگزین مناسب برای برنامه‎های انتقال از طریق وای‎فای را ارائه می‎کنند. در واقع شما زمانی که از خدمات اشتراک گذاری ابری استفاده می‎کنید، نیاز نیست تمام مدت از وای‎فای استفاده کنید. کامپیوتر خود را روشن کنید و به یک سرویسی مثل Google Drive, iCloud یا Dropbox متصل شويد، سپس فایل‎های خود را آپلود کنید. بعد از آن شما می‎توانید برنامه مخصوص تلفن را دانلود کرده و تا زمانی که ارتباط اینترنتی شما برقرار است، به فایل‎های آپلود شده دسترسی داشته باشید. مزیت اصلی این روش این است که شما در هر مکان و زمانی که باشید به فایل‎های خود دسترسی خواهید داشت. یکی دیگر از مزایای استفاده از این روش این است که شما می‎توانید فایل‎های خود را بین پلتفرم‎های مختلف منتقل کنید و یا این فایل‎ها را با دوستان و همکاران خود به اشتراک بگذارید.

 

 

اما هم روش کشیدن و انداختن و هم روش به اشتراک گذاری ابری تعدادی مشکلات امنیتی با خود به همراه دارد. اگر شما از یک شبکه بی‌سیم امن استفاده نمی‎کنید امکان به سرقت رفتن داده‎های شما نیز وجود دارد. بنابراین در نقل و انتقال اطلاعات حساس خود محتاط باشید.

 

همگام‌سازی از طریق بلوتوث

همگامسازی از طریق بلوتوث شبیه روش قدیمی‎ و نسخه رایج‎تر NFC است که از پروتکل بلوتوث استفاده می‎کند. درست مثل NFC، در اینجا نیز شما برای انتقال فایل‎ها به شبکه بی‌سیم نیازی نخواهید داشت و تنها کافی است از قابلیت بلوتوث هر دو دستگاه استفاده کنید. بلوتوث کامپیوتر شخصی و دستگاه موبایل خود را روشن کنید، سپس ببینید آیا کامپیوتر شما می‎تواند دستگاه نزدیک به خود را شناسایی کند. در صورتی که عمل اتصال به طور خودکار انجام نشد، می‎توانید بخش Devices and Printers را بررسی کنید.

 

 

بعد از شناسایی دستگاه اکثر کامپیوترهای شخصی به مرحله عمل تایید دستگاه وارد می‎شوند، و در این مرحله است که شما باید یک کد یا شناسه مربوط به کامپیوتر را وارد کنید. این کار به کامپیوتر اجازه می‎دهد تا با دستگاه موبایل شما جفت شود. بعد از این مرحله زمانی که شما به منو یا مرورگر فایل خود وارد می‎شوید، باید نام دستگاه مورد نظر را در فهرست درایوهای متصل شده مشاهده کنید. در بعضی از کامپیوترهای شخصی، شما با کلیک روی علامت بلوتوث موجود در گوشه سمت راست پایین صفحه نمایش می‎توانید گزینه Send a File را انتخاب کنید. همچنین در مواقع لزوم می‎توانید از طریق بخش Devices and Printers دستگاه‎های بلوتوث خود را دقیق‎تر مدیریت کنید.

از آنجا که اغلب دستگاه‎ها از امکانات اتصال از طریق بلوتوث پشتیبانی می‎کنند، استفاده از این شیوه اتصال یک راه‌حل قابل قبول است. همچنین بعد از یک بار طی کردن مراحل جفت شدن دو دستگاه با یکدیگر، برای استفاده مجدد این کار به راحتی و به طور خودکار انجام می‎شود. اگر از یک کامپیوتر خیلی قدیمی‎ به همراه یک دستگاه موبایل جدید استفاده می‎کنید، ممکن است با پروتکل‎های تطبیق دچار یکسری مشکلات شوید یا ممکن است کامپیوتر شما ابزار سخت‌افزاری بلوتوث را در خود نداشته باشد.

 

استفاده از اتصالات NFC

NFC مخفف عبارت near field communication یا همان ارتباط میدانی راه نزدیک است که به وسیله آن می‎توان داده‎ها را بین بسیاری از تلفن‎های هوشمند و بعضی از کامپیوترهای شخصی كه از این امکان پشتیبانی می‎کنند، منتقل کرد. صرف‌نظر از اینکه شما از Android Beam، Windows Phone NFC یا سایر خدمات در این زمينه استفاده می‎کنید، باید به بخش نقل و انتقال NFC مراجعه کنید. برای استفاده از این پروتکل باید دستگاه‎ها به یکدیگر نزدیک بوده و دائما به یکدیگر متصل شوند. با وجودی که استفاده از این روش کمی‎ زمانبر است، اما در مقايسه با نقل و انتقال بی‎سیم از امنیت بالاتری برخوردار است. متاسفانه اپل هنوز از NFC تنها برای موارد پرداخت وجه استفاده می‎کند و کاربران آی‎فون نمی‎توانند برای انتقال فایل از آن استفاده کنند.

حتی اگر شما نتوانید به طور مستقیم با استفاده از ارتباط NFC به کامپیوتر خود متصل شويد، می‎توانید از هارد درايوها و دستگاه‎های مشابهی که از قابلیت NFC پشتیبانی می‎کنند استفاده کنید.

 

استفاده از ایمیل

ایمیل یک روش پایدار، قابل اعتماد و نه چندان هیجان‌انگیز قدیمی‎ برای برقراری ارتباط است. از این روش نیز می‎توان برای تبادل فایل بین کامپیوتر روميزي با تبلت یا تلفن هوشمند استفاده کرد. همانطور که می‎دانید ممکن است همه به نرم افزار مخصوص، خدمات و روش‎های ارتباطی معرفی شده در بالا دسترسی نداشته باشند. حالا اگر زمانی لازم شد یک فایل را با همکار خود به اشتراک بگذارید اما هیچ روشی برای انتقال این فایل به دستگاه موبایل آنها وجود نداشت چه باید کرد؟

 

 

ساده ترين پاسخ به این سوال ضمیمه کردن فایل مورد نظر به ایمیل و ارسال آن برای گیرنده است. این روش به نسبت خیلی دیگر از  گزینه‎ها آسان‎تر است و این روزها اغلب دستگاه‎های موبایل به اندازه کافی هوشمند هستند تا بتوانند ضمايم موجود در ایمیل‌ها (به ویژه اگر شما از یک فایل PDF استفاده کنید) را باز کنند. به لطف OneDrive و Office 365 شما قادر خواهید بود اسناد ورد را هم مستقیما از داخل ایمیل باز کنید.

 

درایو USB دوست داشتنی

این روزها استفاده از درایوهای USB به یکی از رایج‎ترین روش‎های نقل و انتقال فایل تبدیل شده است. شاید بتوان گفت هنوز هم بهترین گزينه برای انجام این کار استفاده از فلش درایو یا هارد درايوهای اکسترنال است. استفاده از درايو USB در مقايسه با روش انتقال بی‎سیم نه تنها از امنیت بسیار بالاتری برخوردار است (به ویژه اگر از قابلیت احراز هویت داخلی برخوردار باشد)، بلکه یک روش ایده‎ال برای ذخیره حجم زیادی از داده و انتقال یک باره آن به چندین دستگاه بدون اشغال پهنای باند شبکه بی‎سیم شما است.

 

 

نکته قابل توجه در این مورد انتخاب یک درایو USB مناسب است. برای مثال، خیلی از دستگاه‎های آندروید از قابلیت USB On-The-Go استفاده می‎کنند که می‎تواند برای انتقال سریع داده بین کامپیوتر شخصی و دستگاه‎های آندروید با دستگاه‎های ذخيره‌سازی USB سازگار ارتباط برقرار کند.

 

پست های تصادفی

طوفان فکری با تیم مشاوران آکو

درخواست مشاوره
مشاوره با آکو