۱۰ نکته‎ای که باید در هنگام خرید یک روتر بی‌سیم توجه کنید!

Images
Images
Images
Images

۱۰ نکته‎ای که باید در هنگام خرید یک روتر بی‌سیم توجه کنید!

  • مقالات
  • 2,250 بازدید

آیا حتما باید از روتر ارائه شده توسط خدمات دهنده اینترنت خود استفاده کنید؟

 

 

 

 

 

 

 

 

 

وقتی شما در یک شرکت تامین کننده خدمات اینترنت (ISP) ثبت نام می‎کنید، معمولا به شما توصیه می‎شود از تجهيزات ارائه شده توسط همین شرکت استفاده کنید. در اغلب موارد، دستگاهی که آنها به شما ارائه می‎کنند یک مودم / روتر ترکیبی است که نیازهای اولیه شما را پاسخ می‎دهد. اما اگر قصد داشته باشید پیکربندی شبکه خود را به گونه‎ای تنظیم کنید که برای یک سال کامل بتوانید از آن استفاده کنید، معمولا به صرفه‎تر است که از همان ابتدا تجهيزات مناسب حال خود را خریداری کنید. در بیشتر موارد قیمت مودم‎هایی که تامین کننده اینترنت به شما پیشنهاد می‎دهد بیشتر از قیمت روز بازار است و از طرفی به نوعی تحمیلی محسوب مي‎شود. این را هم نباید فراموش کنید که شما یا به یک دستگاه ترکیبی نیاز خواهید داشت یا باید دو دستگاه مودم و روتر را به صورت جداگانه تهیه کنید.

حتی اگر به شما یک مودم رایگان هم داده شود، شما برای رسیدن به سرعت و عملکرد بهتر همچنان نیاز به خرید دستگاه جدید پیدا خواهید کرد. خرید تجهيزات توسط خود شما هم همیشه به معنای رسیدن به عملکرد بهتر نیست، اما انتخاب شخصی این حسن را دارد که هم کمی‎ ارزان‎تر تمام می‎شود و هم این آزادی عمل را در اختیارتان قرار می‎دهد تا گزينه‎های بیشتری را بررسی کنید و نتیجه بهتری به دست آورید.

تغییرات استاندارد بی‎سیم

استانداردهای تعریف شده برای فناوری بی‎سیم طی یک دهه گذشته تغییراتی پیدا کرده است. برای نمونه، اکثر لپ‎تاپ‎های جديد، تلفن‎های هوشمند و تبلت‎ها از استاندارد جدیدتر 802.11ac پشتیبانی می‎کنند. این به این معنا است که آنها قادر هستند داده‎های خود را با سرعت بیشتری روی شبکه وای‎فای تبادل کنند. این را هم نباید فراموش کنید که داشتن جدیدترین تجهيزات با پشتیبانی از استاندارد بی‎سیم AC باعث افزایش سرعت اینترنت شما نخواهد شد. سرعت اینترنت شما محدود به میزانی است که خدمات دهنده اینترنت شما ارائه می‎کند. از طرفی اگر شما در خانه دستگاهی ندارید كه از استاندارد بی‎سیم AC پشتیبانی کند، باز هم داشتن یک روتر جدید نمی‎تواند حداکثر توان خود را به دستگاه شما ارائه کند و برای دستیابی به حداکثر سرعت یک روتر جدید باید موبایل یا لپ‎تاپ قدیمی‎ خود را نیز تعویض کنید تا بتوانند از استاندارد 802.11ac پشتیبانی کنند.

اگر نه ISP شما و نه دستگاه‎های متصل به شبکه شما هیچ کدام از سرعت بالا پشتیبانی نمی‎کنند؛ خرید یک روتر AC کمکی به بهبود سرعت و عملکرد شبکه شما نخواهد کرد و بهتر است بعد از ارتقا دستگاه‎های خود به سراغ خرید یک روتر جدید بروید.

طول عمر یک روتر

به یاد داشته باشید که سخت‌افزار یک شبکه برای همیشه دوام نخواهند داشت. نه تنها استانداردها هراز گاهی تغییر می‎کنند، بلکه سخت‌افزارها هم طی کار روزانه خود فشار زیادی را تحمل می‎کنند. اتصال وای‎فای شما باید به کامپیوتر، کنسول بازی، تلفن هوشمند، تبلت و دستگاه‎های استریمینگ شما خدمات‌رسانی کند، و هر چه به تعداد این دستگاه‎ها اضافه می‎شود (مثل چراغ‎های هوشمند و دستگاه تهویه مطبوع) به میزان کار و فشار روتر نیز افزوده می‎شود و به مرور زمان می‎تواند روی عملکرد یک روتر تاثیر منفی داشته باشد.

اگر روتر شما بیشتر از چند سال است که کار می‎کند و دلیل مشخص دیگری هم برای اختلالات موجود در شبکه خود پیدا نکرده‎اید، احتمالا وقت آن رسیده تا به فکر تعویض این روتر باشید. (یا شاید هم ممکن است روتر شما نیاز به تمیز کردن داشته باشد.)

 

قیمت

 

 

 

 

 

 

 

 

 

محدوده قیمت روترها از 15 دلار(حدود ۵۰ هزار تومان) شروع شده و تا 400 دلار( ۲ میلیون تومان) هم ادامه پیدا می‎کند. مسلما سطح نیاز و بودجه شما است که مشخص خواهد کرد کدام یک از انواع مدل‎های موجود در بازار را انتخاب کنید.

بنا به دو دلیل نمی‎توان به یک مصرف کننده سطح متوسط توصیه کرد که از پیشرفته‎ترین و جدیدترین روتر موجود استفاده کند: اول، سرعت پیشرفت فناوری بسیار سریع است، بنابراین بالاترین رده از روترهای حال حاضر که به خوبی نیازهای شما را برطرف می‎کند، به مرور زمان هم به نصف قیمت کنونی کاهش پیدا خواهند کرد و هم کم کم منسوخ خواهند شد. دوم، سرعت پیشرفت سخت‌افزار شبکه بیشتر از خدمات دهندگان اینترنت است، همین باعث می‎شود روترهای سطح متوسط هم بیشتر از حد نیاز یک کاربر سطح متوسط یا حتی بعضی از کاربران حرفه‎ای کفایت کنند.

بنابراین مگر در شرایطی که واقعا به یک روتر پیشرفته با بالاترین سطح عملکرد ممکن نیاز دارید، یک روتر در محدوده قیمت بین 100 تا 200 دلار هم برای شما کفایت خواهد کرد. و در نهایت اگر تنها به دستگاهی نیاز دارید که بتواند امکان دسترسی بی‎سیم به شبکه خانگی شما را با سرعت پایین 20 یا 30 مگابيت در ثانیه فراهم کند، شما می‎توانید هزینه خرید را از این هم پایین‎تر آورده و یک روتر ارزان قیمت تهیه کنید.

آیا واقعا هنوز به سرعت‎های گیگابیتی نیاز است؟

استفاده از فیبرنوری روز به روز متداول‎تر می‎شود، اما هنوز کاملا فراگير نشده است. حتی سرعت‎های گیگابیتی (1000 مگابيت در ثانیه) هم هنوز رواج چندانی ندارند. البته این به این معنا نیست که شما به روتری که می‎تواند به سرعت گیگابیتی برسد نیاز نخواهید داشت. این روزها اکثر مدل‎های با قیمت متوسط با امکانات اترنت گیگابیتی عرضه می‎شوند، اما حتی روتری مثل TP-LINK Archer C7 هم می‎تواند از لحاظ نظری از طریق کانال 5 گیگاهرتزی خود به سرعت 1,300 مگابيت در ثانیه برسد. به عبارت ديگر، در آینده‎ای نه چندان دور حتی قبل از ارتقا بعدی شبکه خود به آن نیاز پیدا خواهید کرد.

یک یا دو بانده؟

روترهای بی‎سیم در دو باند فرکانسی متفاوت کار می‎کنند (2.4 گیگاهرتز و 5 گیگاهرتز). باند 2.4 گیگاهرتز توسط تعداد زیادی از دستگاه‎های اطراف خانه شما استفاده می‎شود و نسبت به تداخل و ازدحام حساس‎تر است. اما باند جدیدتر 5 گیگاهرتز از تراکم و ازدحام کمتری برخوردار است و ارتباط سریع‎تری را در اختیار شما قرار می‎دهد. یک روتر دو بانده هم فرکانس 2.4 گیگاهرتز و هم 5 گیگاهرتز را اغلب همزمان در اختیار شما قرار می‎دهد.

تصمیم گیری برای انتخاب یک روتر تک بانده یا دو بانده کار راحتی است. اگر شما در یک محله شلوغ از نظر شبکه‎های وای‎فای زندگی می‎کنید، بهتر است یک روتر دو بانده تهیه کنید، اما اگر به سرعت بی‎سیم بیشتر احتیاج ندارید و شبکه بی‎سیم همسایه‎های اطراف شما هم اختلالی در شبکه شما ایجاد نمی‎کند یک روتر تک بانده هم برای شما کافی است.

محدوده پوشش‌دهی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

محل قرارگیری روتر شما از اهمیت بالایی برخوردار است. بهتر است تا حد امکان روتر را در مرکز منطقه تحت پوشش شبکه وای‎فای و به دور از سایر تجهيزات و عوامل مختل کننده امواج قرار دهید و ترجيح بر این است که روتر در یک قفسه با ارتفاع بالا قرار داشته باشد.

حتی با وجود رعایت کردن تمام این موارد؛ ممکن است همچنان بعضی از نقاط خانه شما در نقطه کور (مکانی که امواج بی‎سیم به آن دسترسی ندارند) قرار داشته باشد. استفاده از یک نرم‌افزار تشخیص قدرت سیگنال می‎تواند برای افزایش منطقه تحت پوشش امواج به شما کمک کند. خریدن یک روتر گران قيمت‎تر نیز ممکن است بتواند محدوده شما را گسترش دهد، اما این به این معنا نیست که با این کار بتوان تضمين کرد که سیگنال به نقاط دور دست زیرزمین خانه شما هم خواهد رسید.

در اغلب موارد، خرید یک (یا دو) روتر مقرون‌به‌صرفه و استفاده از یکی دو آداپتور تقویت‌کننده امواج نتیجه بهتری را برای شما به همراه خواهد داشت. آداپتورهای تقویت کننده امواج از سیستم سیم کشی برق داخلی دیوار شما برای گسترش شبکه استفاده می‎کنند. استفاده از آنها مقرون به صرفه‎تر است و برای رساندن امواج وای‎فای به نقاط دور دست و کور خانه شما گزینه بسیار مناسبی هستند. البته باید محدودیت سرعت این آداپتورهای تقویت سیگنال را نیز در نظر داشته باشید چرا که سرعت همه آنها یکسان نیست.

روتر قدیمی‎ خود را دور نیاندازید

وقتی صحبت از گسترش منطقه تحت پوشش امواج شبکه بی‎سیم می‎شود، تنها به این دلیل که ممکن است زمان آن فرا رسیده باشد که باید روتر قدیمی‎ خود را ارتقا دهید به این معنا نیست که دیگر باید روتر قدیمی‎ را دور بیاندازید. اگر هنوز دستگاه قدیمی‎ شما کار می‎کند، می‎توانید از آن به عنوان یک پل بی‎سیم (برای گسترش شبکه به اندازه تقریبی نیمی‎ از توان اصلی) و یا یک اکسس پوینت که وظیفه‎ای مشابه با آداپتورهای تقویت سیگنال را انجام می‎دهد استفاده کنید.

پورت‎های USB

قبل از فراگير شدن چاپگرهايی که از سیستم بی‎سیم داخلی استفاده می‎کنند، وجود یک پورت USB روی یک روتر برای شبکه کردن پرینتر از اهمیت زیادی برخوردار بود. در حال حاضر روترهای داری پورت USB بیشتر برای ابزار ذخیره سازی تحت شبکه ارزان قیمت مورد استفاده قرار می‎گیرند. شما می‎توانید یک هارد دیسک یا فلش را به پشت روتر خود متصل کرده و اطلاعات موجود در آن را با سایر دستگاه‎های متصل به شبکه به اشتراک بگذارید. شما همچنین می‎توانید از آن برای ساخت یک مرکز رسانه شبکه برای استریم فیلم، موزیک یا برنامه‎های تلوزیونی استفاده کنید.

اگر به شبکه کردن چاپگری که قابلیت بی‎سیم ندارد و یا به اشتراک گذاری فضای ذخيره سازی تحت شبکه نیاز ندارید، پشتیبانی از USB روی یک روتر چیزی نیست که شما نگران آن باشید.

روترهای هوشمند

 

 

 

 

 

 

 

 

 

روترها نه تنها قوی‎تر و سریع‎تر می‎شوند، بلکه این روزها هوشمندتر هم می‎شوند. روترهای OnHub گوگل یا روترهای Smart Wi-Fi لینک‎سیس، تنظیمات و کنترل شبکه خانگی شما را بسیار راحت‎تر انجام می‎دهند. این دستگاه‎ها به شما اجازه می‎دهند از طریق یک اپلیکیشن تلفن هوشمند نحوه اولويت بندی اختصاص پهنای باند را برای مصارف مختلف مثل استریم فیلم و بازی‎های ویدیویی تنظیم کنید و به‎روزرسانی‎ها نیز به طور خودکار انجام می‎شود.

روترهای OnHub با پشتیبانی بهینه شده از خانه‎های هوشمند با ترکیب IFTTT عرضه می‎شوند. این به این معنا است که به عنوان مثال، شما می‎توانید دستورالعملی را ایجاد کنید که با اتصال تلفنتان به شبکه مجهز به روتر OnHub یک قفل هوشمند August به طور خودکار باز شود. انجام چنین امکاناتی روی یک روتر هوشمند بی‎شمار است.

 

پست های تصادفی

چرا VPN می‌خواهیم؟
چرا VPN می‌خواهیم؟
این روزها محدوديت‌های اینترنتی علیه آی‌پی‌های ایرانی شدت فراوانی گرفته و تقریبا می...

طوفان فکری با تیم مشاوران آکو

درخواست مشاوره
مشاوره با آکو