علت انفجار گوشی های هوشمند چیست؟

Images
Images
Images
Images

علت انفجار گوشی های هوشمند چیست؟

  • مقالات
  • 1,893 بازدید

 

 

انفجار گوشی های هوشمند موضوع تازه ای نیست. اما طی هفته های اخیر و همزمان با انتشار خبرهایی درباره مشکل آفرینی گوشی های گلکسی نوت 7 سامسونگ، این موضوع به خبری داغ در اکثر رسانه ها تبدیل شده است. اکنون بسیاری از کاربران می دانند که خطرناک ترین قسمت در گوشی های هوشمند، باتری آنها است. اما چه چیزی باعث انفجار باتری این گوشی ها می شود؟ 


باتری بکار رفته در گوشی های هوشمند دارای بخش های قابل اشتعال است. این باتری ها از جنس لیتیوم ساخته شده اند و دارای دو قسمت کاتد و آنود، ماده ای برای انتقال الکترون ها و ماده ای دیگر برای اکسید ساختن این الکترون ها هستند. این فرایند برای تولید انرژی در گوشی ها ضروری است.


در همه باتری ها، لایه ای بین آنود و کاتد وجود دارد. در صورتی که این دو قسمت با یکدیگر تماس برقرار کنند واکنش شیمیایی ایجاد می شود و شعله ایجاد می شود. خوشبختانه در این باتری ها مواد کافی برای یک انفجار بزرگ وجود ندارد ولی به هر حال امکان آسیب زدن به اشیائی که در فاصله نیم متری آنها وجود دارد مطرح است.


باتری ها دارای سه قسمت کاتد، لایه محافظ و آنود هستند. این لایه بارها پیچیده شده تا از برخورد نداشتن آنود و کاتد با یکدیگر اطمینان حاصل شود. با این حال، مشکل هنگامی ایجاد می شود که این لایه پوسیده می شود یا از آن بدتر، از همان زمان تولید دارای نقایصی است که خطر ایجاد می کنند.


همه باتری های لیتیومی دارای مداری برای کنترل دما هستند. اگر حرارت باتری از حد مشخصی تجاوز کند، این مدار وارد عمل شده و مانع از ادامه شارژ شدن باتری می شود. دمای بالا به این لایه محافظ نیز آسیب می زند و در پی آن، بین آنود و کاتد تماس برقرار می شود و آتش سوزی ایجاد می شود.


هرچند تعداد انفجارهایی که در گوشی های هوشمند رخ داده بسیار محدود است و از میان بیش از یک میلیارد گوشی هوشمندی که در دستان مردم وجود دارد، تنها عده بسیار اندکی از آنها دچار چنین مشکلی هستند، اما به هر حال وجود این مشکل امکان پذیر است و تنها با اتکا به روال های سخت گیرانه کنترل کیفیت است که می توان از سلامت این گوشی ها اطمینان حاصل کرد.


به یاد داشته باشید که افزایش حرارت باتری به بیش از 60 درجه سانتی گراد خطرناک است. اگر متوجه شدید که باتری گوشی شما در حال تغییر شکل است در تعویض آن درنگ نکنید. همچنین، به یاد داشته باشید که آسیب رساندن به باتری با اشیاء نوک تیز بسیار خطرناک است.


منبع: تک شات

پست های تصادفی

طوفان فکری با تیم مشاوران آکو

درخواست مشاوره
مشاوره با آکو