جنگ اوراکل و مايکروسافت

Images
Images
Images
Images

جنگ اوراکل و مايکروسافت

  • مقالات
  • 2,676 بازدید

جنگ همیشگی اوراکل و مایکروسافت برای تصاحب بلندترین قله‌ها در پایگاه داده‌ها یکی از جذاب‌ترین موضوعات مطرح در دنیای فناوری است. طی چند سال گذشته اگر پردازنده مرکزی و هارد IBM به عنوان پایگاه داده‌ها شناخته مي‌شدند، اگر سیستم عاملی مثل لینوکس داشتید، اوراکل پایگاه داده‌ای شما بود؛ اگر سیستم عامل شما ویندوز بود، سرور 2008 SQL پایگاه داده‌ها بود. در این سال‌ها هر یک از پایگاه‌های داده‌ای قابلیت‌هایشان را رشد داده‌اند.

در این نوشته قصد داریم مقایسه‌ای بین نسخه‌های پایگاه داده مایکروسافت و اوراکل را ارائه کنیم:

پارتیشن ـ تراز شاخص نمایش

این قابلیت، ساخت و مدیریت تراکم اطلاعات در انبار اطلاعات ارتباطی را برایتان فراهم مي‌سازد. پارتیشن ـ تراز شاخص نمایش کمک مي‌کند زمانی که به یک میزکار جدید وارد مي‌شوید، پارتیشن‌های تراز شاخص به صورت خود کار مرتب شوند.

فیلترهای شاخص

فیلترهای شاخص علاوه بر این که داده‌ها را در زیرمجموعه ردیف‌ها در میزکار فهرست مي‌کند، مزیت‌های بی‌شمار دیگری نیز دارد. این قابلیت، میز داده‌های تطبیق نیافته را نیز پشتیبانی مي‌کند و برنامه‌هایی چون سیستم مدیریت محتوا را به اجرا در مي‌آورد که ویژگی‌هایی چندگانه برای هر نوع داده‌ای مثل فهرست محصولات جزئی ـ که در کتاب‌ها و لوح های فشرده ثبت شده‌اند ـ را دارد. شما مي‌توانید با استفاده از فیلترهای شاخص، امکان دسترسی به داده‌ها با ویژگی‌های خاص یا دسته‌های خاص را فراهم کنید.

ستون‌های پیشرفته پراکنده

با کمک این قابلیت، داده‌های خالی و پوچ در پایگاه داده‌ها مدیریت مي‌شود. در سرور 2008 SQL ستون‌های پیشرفته مي‌توانند میزهای کاری عریضی را که بالای 100.000 ستون دارد پشتیبانی کنند. این در حالی است که یکی از محدودیت های اوراکل ناتوانی در پشتیبانی از 1000 ستون است.

امضای ماژول با استفاده از گواهی‌نامه‌ها

سرور 2008 SQL این توانایی را به شما مي‌دهد تا ماژول‌هایی مثل پردازنده‌های ذخیره شده عملیات‌ها و رهاکننده‌ها را در داخل پایگاه داده‌ها امضا کند. این امر به این معناست که شما به‌طور موقت مي‌توانید از این امتیاز و گواهی بدون تعویض نوع کاربر استفاده کنید. علاوه براین ممکن نیست به صورت پنهانی یا حتی تغییر دادن این گواهی به آن دسترسی پیدا کرد. (حتی در زمانی که اعتبار گواهی و ضمانت آن تمام شده باشد)

خدمات داده سرور SQL

این خدمات در سطح نسبتا بالایی در مقایسه با اوراکل قرار دارد که بعضی از این فاکتورها مقرون به صرفه بودن تقاضای ذخیره داده‌ها و پردازش جستجوی سرویس وب است. این خدمات روی سرور قدرتمند SQL ساخته شده است و به ضمانت تجاری آن کمک مي‌کند دسترسی بسیار بالا، اجرا و نحوه عملکرد و همچنین امنیت را پوشش دهد.

 

*توجه*

البته نوشته های بالا بر گرفته از ضمیمه روزنامه کلیک بوده و بنده هیچ اعتقادی به مسائل ذکر شده در بالا ندارم.

استفاده از SQL SERVER  فقط به دلیل راحتی نصب ، نداشتن هزینه های جانبی (کم بودن هزینه ) ، نیاز نداشتن به سخت افزار بسیار قوی برای راه اندازی و بستر سازی ، قابل استفاده در پروژه های کوچک و در نهایت راحتی استفاده از آن برای توسعه دهندگان بوده و در پروژه های عظیم تفاوت امکانات و ویژگی های ذکر شده بصورت عملی به اجرا در خواهد آمد.

* به نظر بنده تفاوت این دو پایگاه داده مثل تفاوت خودروی ملی ( تیبا ) با بنز سری SL میمونه و اصلا نباید در هر بخشی وارد شد و اظهار نظر کرد ( مخصوصا IBM & oracle) و این مسائل را فقط باید از کارشناسان با تجربه (DBA) جویا شد.

[محمدرضا.م]

پست های تصادفی

طوفان فکری با تیم مشاوران آکو

درخواست مشاوره
مشاوره با آکو