سیستم عامل اندرومدای گوگل چه ویژگی هایی خواهد داشت؟

Images
Images
Images
Images

سیستم عامل اندرومدای گوگل چه ویژگی هایی خواهد داشت؟

  • مقالات
  • 1,982 بازدید

 

با نزدیک شدن به معرفی احتمالی سیستم عامل جدید گوگل با نام اندرومدا، پرسش‌ها و ابهامات پیرامون چنین سیستمی هم افزایش یافته است.

در روزهای اخیر شایعات زیادی در مورد گوگل در فضای مجازی منتشر شده است. موضوع اصلی این شایعات در مورد یک سیستم عامل جدید است که از یکپارچه‌سازی اندروید و سیستم عامل کروم در یک رابط منحصر به فرد، بوجود خواهد آمد. این رابط را در حال حاضر با نام غیر رسمی اندرومدا (Andromeda) نامگذاری کرده‌اند.

براساس اطلاعات به دست آمده این سیستم عامل جدید با نام Nougat AOSP شناخته می‌شود و برای بررسی عملکرد گرافیکی روی تبلت نکسوس ۹ مورد آزمایش قرار گرفته است.

براساس اطلاعات به دست آمده به نظر می‌رسد که این سیستم عامل روی دستگاه‌هایی نصب می‌شو که در آزمایش‌های بنچمارک بتواند امتیاز ۸ به بالا را کسب کند.

تبلت نکسوس ۹ از جمله محصولاتی بود که امتیاز ۸٫۸ را دریافت کرده بود. این محصول از تراشه‌ی Tegra K1شرکت NVIDIA استفاده می‌کرد و به همین دلیل قدرت گرافیکی خوبی را در اختیار کاربران قرار می‌داد.

طرفداران گوگل به طور فزاینده‌ای در مورد شالوده‌های اولیه‌ی چنین همگرایی جالبی هیجان‌زده شده‌اند. بر پایه‌ی این حدسیات نیز حرف‌های زیادی پیرامون اینکه مردم دنیا واقعا از کمپانی بزرگ گوگل چه انتظاراتی در زمینه‌ی فناوری به طور عمومی دارند به میان می‌آید. شاید بنیان اصلی این سازوکار بر تمرکز بیشتر روی موضوع انحصار باشد. ولی به هر حال هنوز برای داوری در این مورد و همینطور برای جشن گرفتن طرفداران گوگل بسیار زود است.

اگرچه برای گفتن هر نظر یا تحلیل کارشناسانه‌ای زود است، اما پایگاه  Android Police در چند روز گذشته به طور مکرر خبرهایی را پیرامون اندرومدا از منابع مستقل و قابل اعتماد منتشر کرده است. آنها همچنین به گزارش منتشر شده در وال استریت ژورنال در اکتبر ۲۰۱۵ استناد می‌کنند که در آن از امکان همگرایی میان دو سیستم Androidو Chrome OS سخن به میان آمده بود.

از سوی دیگر، پایگاه Chrome Unboxed ادعا کرده بود که شاید اندرومدا به طور ساده، تنها اسم رمز یک پروژه‌ی داخلی هدایت شده توسط گوگل باشد که ممکن است هرگز به نتیجه هم نرسد یا حداقل اینکه شاید نتیجه‌ی آن اصلا به صورت سیستم عامل واحد و یکپارچه‌ی متعلق به فردایی که رویای آن را همه‌ی طرفداران در سر می‌پرورانند، نباشد. در هر صورت، ما در اینجا قصد قضاوت نابه‌هنگام در مورد اینکه آیا سیستم عامل یاد شده وجود دارد یا خیر را نداریم، بلکه فرض را بر این می‌گذاریم که این سیستم عامل واقعی است و به بررسی احتمالات پیرامون آن می‌پردازیم.

سیستم عامل کروم و اندروید دو گونه‌ی بسیار متفاوت هستند. یکی از آنها به صورت تجربه‌ی مبتنی بر فضای ابری است که مستلزم استفاده از یک مرورگر وب برای دسترسی به مجموعه‌ای از نرم‌افزارها و برنامه‌های آنلاین روی سخت‌افزاری قدرتمند است. در حالی که مورد دیگر به طور کامل بر محور برنامه‌های دانلود شده، می‌چرخد و خودش نیز روی دستگاه‌ها نصب شده است. گوگل برای مدتی هر دو این سیستم‌ها را دنبال کرد و در آن مقطع به طور دقیق نمی‌دانستند که رویکرد کدام موفق‌تر خواهد بود.

حال با افزایش استفاده از اندروید و نتیجه‌بخش بودن پروژ‌ه‌ی آن، این کمپانی تصمیم گرفته است تا حمایت‌ها را برای به کار گرفتن برنامه‌های کاربردی اندروید روی سیستم عامل کروم جلب کند و به این ترتیب کاربران سیستم‌ عامل‌های دسکتاپ را قادر سازد که به گستره‌ی عظیمی از اکوسیستم نرم‌افزاری از طریق فروشگاه گوگل (Google Play) دسترسی داشته باشند. در حال حاضر، اگر شایعات جدید به هر نحوی رنگ و بوی واقعیت به خود بگیرند، به نظر می‌رسد که سیستم عامل اندرومدا بسیار بزرگ‌تر، مبتکرانه‌تر و بلندپروازانه‌تر از آن باشد که در آن صرفا شاهد ورود قابلیت‌های کروم در اندروید یا برعکس باشیم. این سیستم جدید به طور بالقوه می‌تواند نقطه‌ی پایانی برای سیستم عامل کروم به شمار رود و سیستم عامل اندروید را به محیط دسکتاپ بیاورد.

بر پایه‌ی گزارش  Android Police، کمپانی گوگل Pixel 3 را با نام "بایسون (Bison)  "در Q3 2017معرفی می‌کند و گفته شده است که این محصول به عنوان یک Chromebook به بازار عرضه نمی‌شود، بلکه به عنوان یک رقیب تمام عیار برای محصولات ارایه شده از سویمایکروسافت  و اپل پا به عرصه خواهد گذاشت. با توجه به شایعات، بایسون از حالت تبلت پشتیبانی خواهد کرد؛ به این معنی که دستگاه فوق می‌تواند همانند یک دستگاه قابل تبدیل همانند سری لنوو یوگا باشد. شاید هم به صورت یک دستگاه جداشدنی همانند سرفیس بوک مایکروسافت باشد.

در هر صورت، این اتفاق احتمالا به عنوان حرکتی برای انتقال سیستم عامل مبتنی بر وب به حاشیه و ارایه‌ی یک سیستم عامل مستقل و کامل به شمار خواهد رفت. البته نمی‌توان چنین برداشت کرد که طرح اولیه نیز به طور کامل قرار است به فراموشی سپرده شود. زیرا گوگل در حال آغاز سیستم Instant Apps برای اندروید است. ولی احتمالا شاهد کمتر شدن حضور آن به عنوان سیستم اصلی خواهیم بود.

 در گزارش اخیری که در پایگاه wired درباره‌ی آینده‌ی Chromebookمنتشر شده، آمده است:

 گوگل در حال حاضر به شدت روی این موضوع تاکید می‌کند که هر دستگاه کروم‌بوک دارای GPS، NFC، قطب‌نما، شتاب‌سنج، تشخیص اثر انگشت، و یک فشارسنج است. آنها در واقع تمام قطعاتی از گوشی‌های هوشمند هستند که قبلا تا حدودی وجودشان در یک لپ‌تاپ محک خورده است. اما به هر حال برنامه‌های اندروید می‌‌توانند الهام‌بخش سازندگان برای ساخت دستگاه‌هایی باشند که قابلیت جابجایی و سازگاری مناسبی داشته و بتوانند شکل‌های گوناگونی را برای کاربردهای گوناگون به خود بگیرند.

 جمع شدن بسیاری از این سنسورها در یک لپ‌تاپ معمولی کار مازاد بر احتیاج به نظر می‌رسد، اما همین موضوع را اگر روی دستگاهی تصور کنیم که در حال اجرای یک سیستم عامل یونیورسال باشد و برای کار روی گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و رایانه‌های شخصی طراحی شده باشد، آنگاه شاید ایده‌ی اخیر کمی مفهومی‌تر به نظر رسد. در میان شایعات همچنین گزارش شده که یک دستگاه قابل تبدیل از نوع دو در یک یا دو منظوره هم معرفی خواهد شد. علاوه بر این، گوگل ایده‌ی بهبود حالت چند وظیفگی را برای اندروید در سر می‌پروراند و این امر را می‌توان از حالت multiwindow دراندروید نوقا فهمید.

در حال حاضر، شاید وجود این قابلیت برای صفحه نمایش‌های نسبتا کوچک گوشی‌های هوشمند یا حتی فبلت‌ها خیلی کارآمد نباشد. اما وقتی که اندکی گستره‌تر به قضیه نگاه کنیم و دستگاهی همانند Pixel-C را مد نظر داشته باشیم، در آن صورت موضوع فرق خواهد کرد.

 تنها راه معقول و قابل تامل برای گوگل این است که برای ایجاد یک سیستم عامل دسکتاپی مبتنی بر اندروید تلاش کند؛ سیستمی که بتواند دریای عظیم نرم‌افزاری موجود در زمینه‌ی اندروید را برای محیطی جدید به ارمغان آورد و تجربه‌ای بی‌سابقه و بی‌مانند را برای کاربران در حین سوییچ از دستگاهی به دستگاه دیگر فراهم سازد. به نظر می‌رسد که مردم از این چشم‌انداز بسیار هیجان‌زده هستند. اما در حال حاضر به طور دقیق با هیچ شاخصی نمی‌توان گفت که طرفداران به طور دقیق چه خواسته‌هایی در ذهن خود داشته باشند.

مایکروسافت در حال حاضر مشغول آزمودن حالت‌های گوناگون با پلتفرم یونیورسال ویندوز (UWP) است. این پلت‌فرم به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد تا برنامه‌هایی با ظرفیت اجرا و سازگاری در دستگاه‌های مختلف و با اندازه‌های صفحه‌ی نمایش مختلف توسعه دهند. اما موفقیت آنها به خاطر مجموعه‌ای از دلایل گوناگون محدود شده است. آیا گوگل می‌تواند عملکرد بهتری داشته باشد؟ معاون بخش‌های اندروید، گوگل پلی و کروم کمپانی، هیروشی لوکیمر در یک توییت منتشر شده در روز ۲۴ سپتامبر اعلام کرده است:

ما ۸ سال پیش نخستین نسخه‌ای از اندروید را در چنین روزی معرفی کردیم. حس می‌کنم که ۸ سال بعد نیز در مورد رویداد ۴ اکتبر ۲۰۱۶ به این شکل سخن خواهیم گفت.

با اینکه این توییت هنوز هم تا حدودی مبهم است. اما می‌توان استنباط کرد که باید شاهد معرفی چیزی مهم‌تر و تعیین‌کننده‌تر باشیم. احتمالا منظور او تنها اشاره به گوشی‌های جدید پیکسل نبوده است. گوگل برنامه‌ی بزرگ‌تری را در ذهن دارد؛ برنامه‌ای که دارای ابعاد وسیع‌تری برای آینده‌ی اندروید خواهد بود.

 در حال حاضر برای اسم رمز «اندرومدا» جدای از این واقعیت آشکار که شامل پنج حرف اول کلمه‌ی «اندروید» است، قطعا دارای معنای پنهان هوشمندانه‌ای نیز خواهد بود. آیا این نام می‌تواند اشاره به صورت فلکی اندرومدا داشته باشد؟ اندرومدا در نیمکره‌ی شمالی قابل مشاهده است و بسیار سریع توسط سه ستاره‌ی درخشان آن (آلفا، بتا و گاما) قابل تشخیص بوده و در یک خط تقریبا کامل، مرتب شده است. آیا آن ستاره‌ها می‌توانند به طور نمادین نشانگر پلتفرم‌هایی باشند که اندرومدا رویشان اجرا خواهد شد؟ موبایل، دسکتاپ و دستگاه‌های هیبریدی؟ تا مشخص شدن دقیق موضوع و معرفی اندرومدای احتمالی زمان اندکی باقی مانده است.

 

منبع: زومیت

پست های تصادفی

طوفان فکری با تیم مشاوران آکو

درخواست مشاوره
مشاوره با آکو