واژه ابر داده ها امروز بسیار به کار می آید اما اینکه چه تعریف دقیقی را می توان عنوان داشت بنا به نوع کاربرد می باشد. در کل می توان ابرداده ها یا داده های بزرگ را اینگونه تعریف کرد که به مجموعه داده های همگن یا ناهمگن عظیمی اطلاق می شود که تجزیه و تحلیل آنها برای هر کسب و کاری مهم می باشد و با تحلیل آنها می توان به نتایجی دست یافت که از آنها برای بهبود و رونق کسب و کار خود استفاده نمود. این داده ها می تواند به صورت آنلاین و آفلاین جمع آوری شوند. کاربردهای بزرگ داده ها در ادامه اشاره شده است:
با کمک اطلاعاتی که از فروش محصولات خود بدست می آورید مانند ساعات فروش محصول، استفاده از دستگاه پوز، میزان فروش محصولات در هر روز، هفته، ماه، نوع محصولات فروخته شده، می توانید با تشخیص سلیقه مشتریان وب سایت نوع سفارش محصولات خود را سفارشی سازی کنید و حتی برنامه زمانبندی فروشگاه خود را مطابق با این اطلاعات تنظیم کنید.
شما با تحلیل اطلاعات حاصل از فروش محصولات و نحوه پرداخت از طرف مشتریان که ممکن از طریق دستگاه پوز باشد به تحلیل رفتار خریدهای بعدی مشتریان بپردازید. به طور مثال در زمانیکه شما به مشتریان خود تخفیف می دهید مشتریان از محصولات شما چگونه استقبال میکنند؟ یا اینکه چه نوع محصولاتی را در انبار خود نگهداری کنید؟ و این محصولات به چه مقداری باشند؟
شما با استفاده از این داده ها می توانید مطابق با خواسته مشتری رفتار نموده و آنها را به فروشگاه و محصولات قابل عرضه در آن وابسته نمائید.
شما با تحلیل وب سایت خود می توانید به اطلاعاتی دست یابید که شاید از طریق خرید حضوری مشتریان به این اطلاعات نتوانید دست یابید. شما با تحلیل کامنت هایی که مشتریان در وب سایت قرار می دهند خیلی از نظریاتی را می دهند که به صورت حضوری قادر به گفتن این حرفها نباشند. شما حتی با تحلیل لینک های ورودی به سایت و تحلیل رفتار مشتریانی که از طریق این سایت ها به سایت شما وارد شده اند می توانید به رفتار مشتریان پی ببرید.
شما از ایمیل مارکتینگ می توانید به معرفی جدیدترین محصولات خود و ویژگی آنها بپردازید و با استفاده از بازخوردی که از طریق ایمیل های ارسالی از مشتریان دریافت میکنید میزان فروش آینده محصولات خود را بدست آورید.
در کل می توان گفت که داده های حاصل از تحلیل رفتارهای مشتری بر 4 هدف اصلی تکیه می کند:
1. شناسایی مشتریان
شناسایی مشتریان می تواند به منظور شناسایی مشتریانی باشد که بیشترین سود را برای فروشگاه به همراه دارند و یا مشتریانی باشند که احتمال دارد در آینده به عنوان مشتری باشند.
2. جذب مشتریان
پس از شناسایی مشتریان بالقوه در جهت جذب مشتریان گام برداشته می شود. جذب مشتریان می تواند از طریق تخفیف قیمت و یا ارسال نامه الکترونیکی باشد.
3. وفادار کردن مشتریان
فرآیند وفادار نمودن مشتریان می تواند از طریق رسیدگی به شکایت و یا از طریق تغییر استراتژی باشد. همچنین تحلیل رویگردانی مشتری، رضایتمندی و کیفیت خدمات جزء برنامه های وفاداری مشتریان می باشد.
4. ارتقای مشتری
برنامه ارتقای مشتری به تحلیل سود مورد انتظار از خرید مشتریان اطلاق می گردد. این وظایف شامل تحلیل عمر مشتری، سبد خرید مشتری، فروش جانبی محصولات در برمیگیرد.
5. نرخ تبدیل
نرخ تبدیل درصد بازدیدکنندگانی است که به مشتری تبدیل شده اند. برای یک مدیر وب سایت فروشگاه اینترنتی مهم است که بداند چه بخش هایی برای مشتری جذاب و چه قسمت هایی جذابیت کافی را برای مشتری ندارد. تغییرات گذشته اثر بخش بوده اند یا اینکه برعکس عمل کرده اند.
استخراج اطلاعات کاربردی از بین حجم عظیمی از داده ها کار آسانی نمی باشد و احتمال اینکه بسیاری از این داده ها غیرضروری و به اصطلاح پرت باشد بسیار زیاد است. شما برای کسب و کار خود نیاز دارید تا بر روی داده ها و اطلاعات بنیادی تکیه کنید.
منبع: web24