
Bبه معني Business و C به معني Consumer است كه به معني ارتباط تجاري بين فروشنده و خريدار است. در اين مدل در يك طرف فروشنده محصول و يا شركت تجاري وجود دارد و در طرف ديگر خريدار محصول كه ممكن است اشخاص عادي باشند، اين مدل شايد بيشترين استفاده را براي افراد عادي داشته باشد.
بيشتر فروشگاههاي اينترنتي كه ميبينيد و يا از آنها خريد ميكنيد بر پايه B2C عمل ميكنند. بطور مثال زماني كه شما از طريق اينترنت سفارش خريد يك كتاب يا CD يك نرمافزار را داده باشيد در اصل با استفاده از مدل B2C اقدام به اين كار نمودهايد.
مزاياي استفاده از B2C
- استفاده از مدل B2C براي افرادي كه محصولي براي فروش دارند بسيار مناسب است، زيرا گستره مشتريان خود را محدود به فروشگاه و مغازه خود نميكنند.
- مدل دستهبنديهاي تجارت الكترونيك شكل ديگري از مدلهاي تجارت سنتي است. وقتي شما در تجارت سنتي خود يك خردهفروش هستيد و يا با مشتريان عادي سروكار داريد نوع مدلي كه در تجارت الكترونيكي خود انتخاب ميكنيد نيز همين خواهد بود. يعني با استفاده از مدل تجارت الكترونيك B2C اقدام به فروش محصولات خود در محيط اينترنت ميكنيد.
- خريداراني كه از اين مدل استفاده ميكنند معمولا استفادهكنندگان عادي از اينترنت هستند كه به صورت اتفاقي و يا هدفمند با محصولات شما برخورد ميكنند و آن را خريداري ميكنند. اين شيوه براي خريدارن نيز داراي مزايايي چون خريد ارزانتر كالا نسبت به دنياي واقعي، حذف واسطهها، دريافت اطلاعات كالا و امكان مقايسه بين محصولات مختلف و امكان دريافت كالا را در محل دارد.
- در اين روش كاتولوگ و مشخصات كالا به سهولت قابل دسترسي و مشاهده بوده و مشتري قادر است بر اساس ويژگيهاي متعدد همچون نام، نوع، رنگ، وزن، قيمت و ... كالاي موردنظر خود را پيدا كند. توضيح كالاها ميتواند به همراه تصاوير متعدد باشد.
در مدلB2C شما در نقش يك فروشنده و يا يك تاجر حرفهاي عمل ميكنيد نه يك شخصي كه يك محصولي در يك زمان محدود براي فروش دارد. توجه داشته باشيد كه افرادي كه اينگونه هستند و يك محصول دارند و كار آنها تجارت نيست معمولا از مدل تجارت الكترونيك C2C استفاده ميكنند مانند سايت Ebay كه كاربران محصول خود را در آنجا در معرض نمايش قرار ميدهند اما به صورت حرفهاي كار تجاري انجام نميدهند.
مراحل راهاندازي يك سايت B2C
براي راهاندازي يك سايت مبتني بر B2C :
- ابتدا بايد نام دامنه آن را انتخاب نموده و به ثبت برسانيد.
- در مرحله بعد اقدام به طراحي و راهاندازي سايت و فروشگاه مجازي براي محصولات خود كنيد. توجه داشته باشيد كه سايت و فروشگاهي كه ايجاد ميكنيد متناسب با محصولاتي باشد كه قرار است براي فروش بگذاريد كه براي اين منظور نيز ميتوانيد از شركتهايي كه اين خدمات را ارائه ميدهند استفاده كنيد.
- بعد از راهاندازي سايت مربوطه بايد سيستمهاي فروش و حمل و نقل فروشگاه خود را مشخص نماييد و آنها را مهيا سازيد. به طور مثال ميتوانيد از پرداختهاي الكترونيكي براي دريافت وجه كالاهاي خود استفاده كنيد و توسط پيك محصولات خود را ارسال كنيد و يا با استفاده از سيستم پست خريد، شركت پست اقدام به تحويل دادن كالا به خريداران كنيد.
- زماني كه سيستم شما آماده شد بايد مشتريان مورد هدف خود را مشخص كنيد و اقدام به تبليغات نماييد مشترياني كه وارد فروشگاه اينترنتي و يا سايت تجاري شما ميشوند بايد ابتدا عضو سايت شما شده و پس از وارد كردن مشخصات خود اقدام به خريد كنند.
بازاریابی محتوا برای تجارت الکترونیک b2c تکنیک هایی دارد که می توایند در مقاله "بازاریابی محتوا با ۲۰ ایده برتر در همه کسب و کارها" با بخشی از آنها آشنا شوید.
نمونههاي موفق B2C
از نمونههاي موفق و سايتهايي كه بر پايهB2C پايهريزي شدهاند و اقدام به فروش كالا و محصولات خود ميكنند ميتوان سايت Amazoon.com را نام برد بگونهاي كه بيشترين ميزان فروش در روز 15 دسامبر در هر ثانيه، 72/9 محصول به فروش رسانده است و توانسته سالها با سوددهي خوب در امر فروش كتاب در محيط مجازي فعاليت كند.
منبع: ایتنا