ضرورت کسب نماد اعتماد الکترونیکی

Images
Images
Images
Images

ضرورت کسب نماد اعتماد الکترونیکی

  • مقالات
  • 3,030 بازدید

ضرورت کسب نماد اعتماد الکترونیکی

در واقع نماد اعتماد الکترونیکی مشخصه ای به منظور اعتماد سازی کاربران در هنگام مراجعه به سایتها و فروشگاه های اینترنتی می باشد. صاحبین کسب و کار اینترنتی پس از ارائه مدارک لازم و اخذ شرایط لازمه، موفق به دریافت نماد اعتماد الکترونیکی از مرکز توسعه تجارت الکترونیکی خواهند شد.

این نماد در بالای صفحه اصلی فروشگاه اینرنتی درج میشود و در جلب اعتماد مشتریان یا کاربران فروشگاه آنلاین تاثیر زیادی دارد. زیرا این نماد به معنای در امان ماندن اطلاعات حساب کاربری مشتری و از همه مهمتر اطلاعات حساب بانکی وی می باشد. مهمتر از همه اینکه حتی در صورت وقوع سوء استفاده از اطلاعات کاربران، آنها می توانند به مراجع قانونی ذیصلاح مراجعه کرده و شکایت خود را ارائه دهند.

با توجه به بررسی های انجام گرفته ، مهمترین عوامل مراجعه و اعتماد خریداران به کسب و کار های اینترنتی به شرح ذیل می باشند:

  • در صورت بروز هرگونه مشکلی شناسایی مالک فروشگاه امکان پذیر است. 
  • کاربر به طور کامل به اطلاعات کالا و یا خدمات ارائه شده دسترسی دارد.
  • امنیت سایت توسط یک موسسه و مرکز ملی اعتماد تایید شده است. 
  • کاربر در جریان روند سفارش، خرید، ارسال و حتی بازگرداندن کالا قرار میگیرد. و این روند کاملا واضح و ورشن است.
  • اطلاعات شخصی و بانکی کاربر محفوظ می ماند.
  • تمامی محصولات گارانتی دارند و از خدمات پس از فروش بهره مند هستند.

 

در ایران مرکز توسعه تجارت الکترونیکی مسئولیت ایجاد زیر ساخت های امنیت و اعطای نماد اعتماد الکترونیکی به کسب و کارهای اینترنتی را برعهده دارد.

اعطای نماد اعتماد الکترونیکی برای وب‌سایت های تجاری با هدف قانونمند کردن و چارچوب دهی به فعالیت کسب و کارهای اینترنتی انجام میشود. ساماندهی سایت‌های تجاری در کشور موثرترین گام برای ایجاد فضای تجارت الکترونیکی به‌خصوص B2C خواهد بود. به نحوی‌که مردم در هنگام خرید از طریق اینترنت با اطمینان از این‌که سایت‌ها به تعهدات خود در قبال آنان عمل خواهند کرد و حقوق مصرف کنندگان را به رسمیت می‌شناسند،‌ اقدام به خرید می کنند.

خریداران می باید با جستجو در فهرست وب سایت های مورد تایید، از صحت “نماد اعتماد الکترونیکی” به نمایش درآمده در وب سایت ها اطمینان حاصل کنند.

 

یا ساده تر میتوانیم نماد اعتماد الکترونیکی را به صورت زیر تعریف کنیم :

نماد اعتماد الکترونیکی نشانه ای است که از طرف مرکز توسعه تجارت الکترونیکی که وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران است، به عنوان تاییدیه به فروشگاه‌های اینترنتی داده می‌شود.

 

ضرورت اخذ نماد اعتماد الکترونیکی :

می توان گفت که در جهت اعتماد سازی، بالا بردن ضریب امنیت، ساماندهی و رسمیت بخشی به فعالیت این فروشگاه ها و ایجاد رقابت سالم در کاهش قیمتها و ارتقای سطح کیفیت فروش کالا و ارائه خدمات مناسب به مصرف کنندگان خریدار از فروشگاه های اینترنتی اخذ نماد اعتماد الکترونیکی نه تنها لازم بلکه ضروری است.

از آنجا که یکی از شرایط اخذ نماد اعتماد، ارائه پروانه کسب به مرکز توسعه تجارت جهانی است، در نتیجه خود این مسئله باعث افزایش اعتماد خریداران خواهد شد، و امکان وجود بازار کاذب کاهش خواهد یافت.

همچنین نظام مند شدن فروشگاههای اینترنتی، باعث کاهش تخلفات احتمالی در زمینه کیفیت و فروش کالا خواهد شد.

 

منبع: پایگاه تخصصی نرم افزار ایران

 

مطالب مرتبط: 

نحوه کسب نماد اعتماد الکترونیک

پست های تصادفی

طوفان فکری با تیم مشاوران آکو

درخواست مشاوره
مشاوره با آکو