دیگر داستان، داستان اطلاعات نیست. دنیای اینترنت این قابلیت را میدهد كه به هر آنچه كه نیاز دارید، در كسری از ثانیه دسترسی پیدا كنید. این روزها حجم اطلاعات در اینترنت آنقدر رو به افزایش است كه مشكل كاربران اینترنتی، نبودِ اطلاعات نیست بلكه مشكل، چگونگی دسترسی به اطلاعات است. موتورهای جستوجوگر با هدف تسهیلِ دسترسی اطلاعات، رقابت خود را در وب آغاز كرده و فناوری بهینهسازی موتورهای جستوجوگر را به وجود آوردهاند. جس جو، یكی از جویشگر (موتور جستوجو)های فارسی زبان است كه در كنار موتورهای جستوجوگر مشهوری چون گوگل، با هدف آسانی و افزایش كیفیت جستوجو برای هممیهنان فارسی زبان در سال 1387 شروع به كار كرد. جس جو، با ارائه مطالب مختلف در گروههای سرگرمی، كتابخانه، امروز، سلامتی و خانواده به اطلاعرسانی میپردازد و حتی با ایجاد امكان امتیازدهی در بخشهای مختلف قابلیت انتخاب بهتر را به دیگران میدهد. برای مثال كافی است شما از طریق لینك «راهنمای اماكن» وارد بخش «رستورانها» شده و لیست رستورانها، كافیشاپها، تالارهای پذیرایی، سفرهخانهها و حتی كلهپزیها و جگركیها!! را با آدرس و شماره تماس مشاهده كنید و با توجه به امتیازهای داده شده بهترین مكان را انتخاب كرده، مراجعه نموده و سپس تجربه خود را با دیگر دوستانتان در وب به اشتراك بگذارید. شما از طریق همین لینك میتوانید به فهرست جامعی از مؤسسات و خدمات پزشكی، دولتی، آموزشی، فرهنگی – هنری و ورزشی دسترسی داشته باشید. و با استفاده از قابلیت دستهبندی و زیرگروهها به جستوجو برای نشانی مكان مورد نظر خود بپردازید. یك دفترچه تلفن و نشانی كامل و آنلاین! اگرچه نباید موتور جستوجوی نوپای جس جو را با گوگل كه یدِ طولانی در این راه دارد، مقایسه كرد؛ اما من به عنوان یك ایرانی و فارسی زبان از اینكه میتوانم به اطلاعات مورد نیازم چه در زبان فارسی و چه در زبان غیر فارسی از طریق جس جو، یك جویشگر فارسی، دست یابم، به ایرانی بودنم و به فارسی زبان بودنم افتخار میكنم. اما جس جو، قابلیت پیشنهاد املای درست كلمات جستوجو شده را در زبان فارسی و انگلیسی ندارد و این یكی از بزرگترین ضعفهای آن است. دیكته یكی از درسهای كسلكننده دوران دبستان هست و همه ما از نوشتن دیكتههای شب بیزار بودهایم! با وجود این جس جو میتواند گزینه مناسبی برای جستوجو در وب باشد.