فایرفاکس ۱۴ مرورگر وب امن از موزیلا

Images
Images
Images
Images

فایرفاکس ۱۴ مرورگر وب امن از موزیلا

  • عمومی
  • 2,482 بازدید

شرکت موزیلا بعد از ۲ هفته از زمان انتشار نسخه ۱۴ از مرورگر خود برای گوشی و تبلت اندروید دیروز نسخه مخصوص سیستم رومیزی این مرورگر وب را نیز به صورت عمومی انتشار داده است که در این نوشته از تورتک به بررسی امکانات و تغییرات انجام شده در آن می‌پردازیم. البته اکثر بروز رسانی انجام شده برای افزایش امنیت کاربران بوده است که همین امر موزیلا فایرفاکس ۱۴ را به مرورگری امن برای کاربران تبدیل کرده است.

بررسی تغییرات انجام شده در فایرفاکس ۱۴

تغییرات بسیاری در این نسخه از مرورگر وب فایرفاکس ایجاد شده است تا مرورگری با پشتیبانی از استاندارد جدید وب و همچنین امن‌تر برای کاربران ایجاد شود. در لیست زیر نگاهی به مهم‌ترین این بروز رسانی و تغییرات می‌پردازیم.

استفاده از جستجوگر گوگل به صورت HTTPS: در نسخه جدید این مرورگر کادر پیش فرض جستجو شما را به نسخه HTTPS موتور جستجوگر گوگل هدایت می‌کند. با استفاده از این روش دیگر نیازی نیست نگران این باشید که عبارات جستجو شده توسط شما به دست افراد دیگری بیفتد و یا اینکه نتایج جستجو نمایش داده شده قبل از نمایش در صفحه مرورگر شما توسط سیستم‌های دیگری تغییر و دوباره چینی شده باشند.
جلوگیری از کار افزونه های قدیمی: بسیاری از محتوای موجود در صفحات وب مانند محتوای فلش نیاز به افزونه اجرای و نمایش خود بر روی مرورگر شما دارند. اگر افزونه ای که این وظیفه را در سیستم شما بر عهده دارد قدیمی شده باشد و یا حفره امنیتی در آن گزارش شده باشد قبل از اجرا و نمایش محتوا توسط این افزونه‌ها به شما این موضوع اطلاع داده می‌شود تا سیستم شما با تهدید امنیتی روبرو نشود. در هر صورت با کلیک بر روی کادر نمایش داده شده به جای آن محتوای خاص شما اجازه دارید تا آن افزونه را اجرا و از محتوای مربوطه استفاده کنید اما پیشنهاد می‌کنیم حتماً از آخرین نسخه افزونه نمایش فلش (Flash Player) و دیگر افزونه‌ها استفاده کنید.
حذف Favicon سایت از کنار آدرس آن‌ها :  اخیراً تعدادی از افراد سود جو برای اینکه کاربران را به اشتباه بیندازند از آیکون قفل مربوط به SSL به عنوان Favicon سایت خود استفاده می‌کردند که کاربران نیز با دیدن این قفل ممکن بود مرتکب اشتباه شوند و با وارد کردن اطلاعات شخصی خود مانند اطلاعات کارت بانکی در سایت دروغین امنیت اطلاعات خود را به خطر بیندازند. به همین خاطر نیز در این نسخه از فایرفاکس دیگر Fav icon در کنار نوار آدرس (همان جایی که قفل SSL نمایش داده می‌شود) نمایش داده نمی‌شوند. البته هنوز در نوار زبانه های باز این مرورگر Fav icon سایت‌ها به نمایش در می‌آید.
بهینه سازی این مرورگر برای سیستم مک: در این نسخه تعدادی از مشکلات مربوط به نسخه سیستم عامل OS X Lion سیستم مک بر طرف شده است که نمونه ای بارز آن امکان مشاهده صفحات در حالت تمام صفحه (Full Screen) بدون اشکال است.
رفع مشکل و بهینه سازی برای استاندارد جدید وب : اشکالات زیادی توسط توسعه دهندگان و طراحان وب در قسمت Bug Zilla این مرورگر گزارش شده بود که بسیاری از آن‌ها نیز در این نسخه رفع شده‌اند. از مشکلات رفع شده می‌توان به امکان تخصیص فایل انیمیشن Gif از طریق جاوا اسکریپت با اندازه متفاوت در تگ‌های تصویر فعلی صفحه، خاصیت text-transform و استاندارد جدید آن در CSS و … اشاره کرد.
ارتقاء قابلیت auto complete آدرس صفحات :  مرورگر فایرفاکس در همان نسخه‌های ابتدایی نیز قابلیت auto complete خوبی را برای دسترسی ساده تر به آدرس صفحات وب در نوار آدرس خود به کاربران ارائه می‌داد اما باز هم در این نسخه این قابلیت پیشرفت چشمگیری داشته است. مثلاً برای ورود به صفحه اصلی سایت تورتک تنها کافی است اگر قبلاً به این سایت سر زده اید بنویسید tor و دکمه Enter را بزنید تا فایرفاکس  الباقی کارها را انجام داده و صفحه اصلی سایت تورتک را نمایش دهد.

البته تغییرات و بروز رسانی بسیار دیگری نیز در این نسخه انجام شده است که برای مشاهده لیست کامل آن‌ها می‌توانید به Firefox Bug Fixes مراجعه کنید.

 

پست های تصادفی

گوگل عذرخواهی کرد
گوگل عذرخواهی کرد
گوگل به‌خاطر اشتباه صورت‌ گرفته در گوگل‌مپ در نام‌گذاری میدانی در برلین به نا...
بدافزار چیست؟
بدافزار چیست؟
بدافزار یا Malware، یكی از ابزارهای اقدامات ضد امنیتی است و به برنامه هایی گفته می شود كه بد...

طوفان فکری با تیم مشاوران آکو

درخواست مشاوره
مشاوره با آکو