تمام میزبانان وب (Web Hosting) خدمات مشابهی ارائه می کنند. یک شخص یا یک شرکت، صفحات وب خود را بر روی سرویسگر (server) میزبان قرار می دهد و تمام مردم جهان از طریق مرورگر خود آن صفحات را می بینند. ولی متاسفانه این کل قضیه نیست. کیفیت و کارائی یک سایت وب به پهنای باند، امکانات سرویسگر و ساختار فنی شرکت میزبان بستگی دارد. میزبانی به شکلهای مختلفی ارائه می گردد. میزبانی اشتراکی (Shared Hosting)، میزبانی اختصاصی (Dedicated Hosting) و اشتراک جا برای سرویسگر (Colocation)، بعلاوه هزاران پارامتر دیگر برای هر روش.
قابلیت اطمینان
هنگام انتخاب میزبان وب، باید به اندازه، سرعت، تنوع ارتباط اینترنت، سخت افزار و نرم افزار مورد استفاده میزبان توجه کنید. قابلیت اطمینان خیلی مهم است. آیا زمان بالا بودن (UpTime) سرویسگر از زمان پایین بودن (DownTime) آن بیشتر است ؟ همچنین زمان پاسخگوئی میزبان خیلی مهم است. کیفیت و استاندارد منبع انرژی اضطراری و همچنین امنیت سرویسگر نیز خیلی مهم است. اما یکی از مهمترین پارامترهای لازم که در زمان انخاب میزبان در نظر می گیرید، کیفیت و سطح خدمات مشتری است.
خدمات مشتری
ارائه 24 ساعته خدمات مشتری شعار بیهوده ای است مگر اینکه افرادی که به تماسها پاسخ می دهند، در زمینه رایانه، حرفه ای باشند. سطح فنی مسئول پاسخگوئی ساعت 4 صبح چقدر است ؟ چطور به مهندس فنی در زمانهای غیر کاری می توان دسترسی داشت ؟ آیا مهندس کشیک از طریق سیستم Pager از اشکال سیستم خبردار می شود ؟ اینها اگر سایت شما ساده و کوچک است زیاد مهم نیستند ولی برای سایتهای بزرگ و پیچیده، حیاتی می باشند.
زمان پاسخگوئی
این پارامتر خیلی مهم است. قبل از عقد قرارداد با شرکت میزبان، برای بخش مشتریان آنها یک نامه الکترونیک بزنید و اگر کمتر از 2 ساعت جواب گرفتید، آنگاه اقدام کنید. با ارسال یک نامه به بخش پشتیبانی، چقدر طول می کشد تا جواب بگیرید ؟ جواب آنها چقدر مفید و قابل استفاده است ؟ اگر یک شرکت میزبان در سایت خود بخش سوالهای متداول (FAQ) کاملی داشته باشد، باید به سوال شما سریعتر جواب دهد چون تیم آنها درگیر پاسخگوئی به 500 مشتری برای مسائل ساده مثل کپی سایتشان در اینترنت (Upload) ، نمی شوند.
زمان مطمئن بالا بودن سرویسگر
اندازه و سرعت، نشان دهنده مجموع پهنای باند شرکت میزبان با اینترنت و بنا بر این مستقیما به سرعت دسترسی سایت و حجم ترافیکی است که می تواند داشته باشد. یکی از مهمترین پارامترها وجود چند منبع اینترنت برای شرکت میزبان است. برای اینکه حداکثر زمان بالا بودن سرویسگرها بدست آید، باید چند ارتباط بین المللی اینترنت وجود داشته باشد. به این ترتیب، وقتی یکی از ارتباط ها قطع شود، حداقل یک ارتباط دیگر وجود دارد که سرویسگر به کار خود ادامه دهد و سایت شما بالا بماند.
برخی شرکتهای میزبان ادعا می کنند که پهنای باند نامحدود دارند. این قضیه کاملا غیر واقعی است چون هیچکس چنین پهنای باندی نمی تواند داشته باشد. اگر سایت شما ترافیک بسیار بالائی داشته باشد، شرکت میزبان یا پول بیشتری طلب خواهد کرد یا سایت شما را متوقف خواهد نمود.
چیدمان سازمان شرکت میزبان
چه سخت افزاری استفاده شده است ؟ چه سیستم عامل و وب سروری در حال کار است ؟ ساختار شبکه داخلی چگونه است ؟ پس از بدست آوردن این اطلاعات از شرکتهای میزبان مختلف، می توانید شرکتهای ضعیف را از لیست انتخابی خود حذف کنید.
ساختار فیزیکی ارتباط با اینترنت و ارتباط سرویسگرها با شبکه چگونه است ؟ مسیریابها (Router) چه ساختاری دارند ؟ آیا تعداد آنها متعدد و دارای پشتیبان هستند ؟ در چه حجمی از فعالیت، ارتقاء سخت افزار انجام خواهد شد ؟ آیا از سخت افزارهای استاندارد بازار استفاده شده است ؟ این پارامترها بسیار مهم هستند مخصوصا زمانی که اطلاعات حیاتی تجارت و شرکت شما در آنجا میزبانی بشود.
هرگاه بازدید کننده ای سایت شما را مشاهده می کند، اطلاعات و تصاویر از طریق ارتباط اینترنت به سمت کاربر ارسال می شود و در رایانه او ذخیره می گردد. این ارتباط اینترنت، محدود است و ممکن است در اثر ترافیک بالا، کند شود. 99 درصد سایتهای اینترنتی ترافیک حدود یک تا دو گیگابایت ایجاد می کنند.
قابلیت اطمینان شرکت میزبان
این پارامتر بسیار حیاتی است. خرابی سرویسگرها یک واقعیت زندگی است. همه پیام "...Server not responding" را بارها دیده اند. شرکت میزبانی که خرابی سرویسگرها را پذیرا باشد، پذیرای شکست است. یک شرکت مسئول باید بداند که خرابی سرویسگرها جزئی از عملیات روزانه تجارت آنها است و باید با این مسئله خیلی باز برخورد کنند. سایت شما باید در 98 درصد زمانها قابل دسترس باشد.
محافظت در مقابل قطع برق
آیا شرکت میزبان به باطری یا ژنراتور مجهز است ؟ اگر به باطری متکی هستند، در چه فاصله زمانی باطریها شروع به کار می کنند ؟ اگر سویچ درست اتفاق نیافتد، سایت شما تا بالا آمدن سرورها، قابل دسترس نخواهد بود.
حفاظت در مقابل بلایای طبیعی
ممکن است برای یک شخص فنی زیاد مهم نباشد ولی یک تاجر حتما در مورد مقاومت محل نگه داری سرویسگرهای شرکت میزبان در مقابل سیل، زلزله و سایر عوامل طبیعی سوال خواهد کرد.
میزان امنیت سرویسگرها
این پارامتر هم خیلی مهم است. سیاستها و تنظیمات امنیتی شرکت چگونه است ؟ آیا دیوار آتش (FireWall) در شبکه وجود دارد ؟ آیا متخصص امنیت در تیم آنها وجود دارد ؟ میزبانانی که این امکانات را ندارند در مقابل خراب کاران (Hacker) آسیب پذیر خواهند بود.
پس از کنترل کردن نکات بالا، با مشتریان شرکت میزبان هم برای بررسی میزان رضایت آنها از خدمات ارائه شده، تماس بگیرید.