گوگل از راه‌های باستانی پرده برمی‌دارد

Images
Images
Images
Images

گوگل از راه‌های باستانی پرده برمی‌دارد

  • عمومی
  • 2,389 بازدید

این‌بار گوگل پا در عرصه باستان‌شناسی گذاشته و قصد دارد با گوگل‌ارث به کمک باستان‌شناسان برود.محققان با استفاده از سرویس گوگل ارث راه‌های باستانی چند هزار ساله را شناسایی می‌کنند.

محققان دانشگاه ایالتی اوهایو در آمریکا در قالب پروژه‌ای پنج ساله قصد دارند ده‌ها راه باستانی را که در متون تاریخی به آن‌ها اشاره شده شناسایی کنند.


به گزارش هریتیج‌کی، آن‌ها در نخستین گام قصد دارند یک راه باستانی را شناسایی کنند که حدود سال ۶۴ پیش از میلاد ساخته شده و از شهر باستانی «آنتیوچ» در جنوب ترکیه فعلی آغاز شده و تا مرکز ایتالیا فعلی امتداد می‌یافت.

این راه در هزاران سال قبل نقش بسزایی در مبادلات تجاری بین مردمان تمدن روم باستان و مردمان دیگر تمدن‌ها داشته و حتی از آن به عنوان بخشی از جاده ابریشم نام برده می‌شده، هرچند علت اصلی ساخت آن سهولت تجارت بین اقوام منطقه مدیترانه بوده است.

محققان بر این باورند که در مسیر این راه که "آنتیوچ" نامگذاری شده، به طور حتم صدها محوطه تاریخی ارزشمند در کشورهای مختلف وجود دارند که با کشف آن‌ها می‌توان به گنجینه‌های ارزشمندی دست یافت، این در حالیست که طی قرن‌ها باستان‌شناسان در مسیر جاده ابریشم موفق به کشف صدها گنجینه ارزشمند از جمله گنجینه مشهور «طلا تپه» شدند که از آن به عنوان یکی از پنج گنجینه برتر جهان باستان یاد می‌شود.

البته در سال‌های گذشته استفاده از گوگل ارث منجر به کشف آثار تاریخی زیادی نیز شده است که در آخرین مورد آن در جولای ۲۰۱۳ یک عبادتگاه با قدمتی ۴ هزار ساله با استفاده از گوگل ارث در مناطق دورافتاده ایرلند کشف شد. 

کمتر از یک ماه قبل از این کشف نیز محققان از کشف یک روستای تاریخی با قدمتی ۴ هزار ساله با استفاده از گوگل ارث در مناطق دورافتاده شمال کانادا خبر دادند.

طبق اعلام محققان دانشگاه ایالتی اوهایو اجرای پروژه پنج ساله شناسایی راه‌های باستانی از نیمه دوم سال جاری میلادی آغاز خواهد شد، هر چند که به دلیل قرار گرفتن شهر تاریخی آنتیوچ در نزدیکی مرز کشور ناآرام سوریه امکان تأخیر در آغاز آن وجود دارد.

پست های تصادفی

طوفان فکری با تیم مشاوران آکو

درخواست مشاوره
مشاوره با آکو