HTML5 چیست ؟

Images
Images
Images
Images

HTML5 چیست ؟

  • مقالات
  • 2,248 بازدید

یک استاندارد جدید از HTML(Hyper Text Markup Language) می باشد که وب مستران آن را یک گام رو به جلوی بزرگ می دانند که انها را قادر می سازد برنامه های چند رسانه ای قدرتمندی را توسعه دهند.HTML5 روش کار ما را با html تغییر خواهد دارد زیرا از یک اسکریپت نویسی نشانه گذاری صرف،در حال تبدیل شده با زبانی مستقل است.

اچ‌تی‌ام‌ال۵ (به انگلیسی: HTML5)، به عنوان نسخه جدید زبان نشانه‌گذاری ابرمتن برای ایجاد صفحات وب گسترش داده شده‌است. اولین بار در ژوئن ۲۰۰۴ بحث برای ایجاد نسخه جدیدی از زبان نشانه گذاری اچ‌تی‌ام‌ال آغاز شد و در فوریه ۲۰۱۰ نسخه‌های تقریبا نهایی، از این استانداردها ایجاد شدند. در اچ‌تی‌ام‌ال۵ بحث اصلی ایجاد استانداردهایی برای وب چندرسانه‌ای است. استانداردهایی جدید که شامل قابلیت‌هایی شبیه پخش پرونده‌های ویدیویی و کشیدن و رها کردن که قبل‌ها به افزونه‌هایی مانند ادوبی فلش، مایکروسافت سیلورلایت و گوگل گیرز وابسته بودند.

اچ‌تی‌ام‌ال۵، عنصرها و صفت‌های تازه‌ای معرفی می‌کند که کاربردهای وب‌سایت‌های امروزی را پاسخ می‌دهند. ارایه ی عنصر <nav> به عنوان عنصری برای بخش ناوبری سایت به جای کاربردهای عمومی عنصرهایی چون (<div>) و (<span>) یکی از آن‌ها است. افزوده شدن عنصر <footer> برای ارجاع به پانوشت‌ها یا خطوط پایانی کدهای اچ‌تی‌ام‌ال؛ و عنصر <audio> یا <video> به جای عنصر <object> از دیگر دگردیسی‌های این ویرایش است. همچنین در این ویرایش، برخی از عنصرهای اچ‌تی‌ام‌ال ۴/۰۱ مانند عنصرهای <font> و <center>، به کلی منسوخ و کنار گذاشته شده اند که تنها برای تعیین نوع و نحوه ی نمایش محتوای اشان به کار می‌رفتند و وظیفه ی آن‌ها بر دوش شیوه‌نامه‌های آبشاری (CSS) نهاده شده است.

با Html5 چند المنت جدید وارد زندگی ما شده است ، در این جا منظور از المنت چند تا تگ html نیست ، بلکه به چیزهای اضافه شده بر روی html المنت گفته می شود.از پیش نیز به چیزهای که ما تگ نام می بردیم ، W3C المنت نام می برد اما به نظر من Html المنت های اصلی خود را در ورژن 5 کامل کرده است.


المنت های جدید Html

<canvas>, <audio>, <video>, <progress>, <caption>, <header>, <nav>, <footer>, <article>, <aside>, <command>, <datalist>, <details>, <embed>, <figcaption>, <figure>, <hgroup>, <keygen>, <mark>, <meter>, <nav>, <output>, <rp>, <rt>, <ruby>, <section>, <source>, <summary>, <time>

کاربرد بسیارای از این المنت ها را از اسم آنها می توان تشخیص داد ، ولی در پایین این جرئیات این تگ ها را بررسی خواهیم کرد.


منابع Html 5

 

برای بدست آوردن اطلاعات جامع در مورد Html5 استفاده از وب سایت W3C کافی می باشد.

http://dev.w3.org/html5/spec/Overview.html

و همینطور در این آدرس اطلاعات فوق العاده ای در این ضمینه وجود دارد.مطالب آموزشی با تصاویر و زیبایی خاصی ارائه شده است. برای رفع اشکال و پرسش پاسخ این آدرس ایده خوبی می باشد.

برای پخش تصاویر دیگر نیاز به استفاده از المنت های ActiveX و یا برنامه Flash Player نیست ، فقط داشتن یک مرورگر کافی می باشد.


المنت های Html منسوخ شده در Html5 :

 

<acronym>, <applet>, <basefont>, <big>, <center>, <dir>, <font>, <frame>, <frameset>, <noframes>, <s>, <strike>, <tt>, <u>, <xmp>


برنامه های انعطاف پذیر با Html5


استفاده از تگ <Div>

 

با توجه به تابلوی تاریخچه ی html می بینیم که از سال 2002  وارد عصر Tableless Web Desgin یعنی طراحی وب بدون استفاده از Table شده ایم و بجای المنت <Table> مدت 10 سال است که از المنت <Div>  استفاده می کنیم.

 

پست های تصادفی

طوفان فکری با تیم مشاوران آکو

درخواست مشاوره
مشاوره با آکو