توقعات ما از دنیای فناوری اطلاعات در سال 2014

Images
Images
Images
Images

توقعات ما از دنیای فناوری اطلاعات در سال 2014

  • مقالات
  • 2,381 بازدید

یکی از مهم‌ترین تغییرات عرصه IT در سال پیش‌رو، تغییر مدیرعامل غول فناوری اطلاعات، مایکروسافت خواهد بود.

فناوری کامپیوترهای پوشیدنی، پرینت سه بعدی، دنیای پسا-پی سی یا Post-PC و محاسبات کامپیوتری مبتنی بر متن یا Contextual Computing بخشی از توقعات و اتفاقات پیش روی دنیای فناوری اطلاعات در سال ۲۰۱۳ است.

سالی که پیش رو داریم برای کسب و کارهای مبتنی بر فناوری و تکTECH، جذاب خواهد بود؛ چرا که به تعبیری شاهد تغییرات زمین ساختی در عرصه برخی مدیریت ها و رهبری ها در این حوزه خواهیم بود.


نویسندگان زد دی نت از سراسر جهان به این سوال که چه تحولاتی رخ خواهد داد، نظرات متنوعی را ابراز داشته اند که با هم خلاصه ان را در زیر می خوانیم:

لری دیگنان: ضربه محکم عصر پسا- پی سی
به عقیده من سرنوشت ویندوز ۸.۱ روشن خواهد شد. عذر و بهانه ها برای فروش تمام شده است. 
سیستم عامل ویندوز در این نسخه بهبود یافته و با این سوال مواجه می شویم که آیا مردم مانند گذشته محصولات مایکروسافت را خواهند خرید؟ آیا با خریدهای بزرگ ویندوزی روبرو می شویم؟ بالاخره این سوال در سال ۲۰۱۴ روشن خواهد شد. 

غول های فناوری باید گزارشهای روشن و دقیق خود را برای سهامداران و کاربران منتشر کنند. اما باید برای ویندوز نگران شد: کروم بوک خوب فروخته است، طرفداران مکینتاش قرص و محکم پشت سر سیستم عامل خود ایستاده اند (رایگان هم شده)، ما در عصر پسا-پی سی غرق می شویم و تنوع در سیستم عامل های پی سی و رایانه های شخصی را هر روز بیش از گذشته شاهد هستیم. آندروید را روی پی سی (در اینجا پی سی یعنی دسکتاپ و لپ تاپ)

خداحافظی با ویندوز ایکس پی در حالی که هنوز کاربران از ان استفاده می کنند نیز ضربه دیگری به پی سی سنتی خواهد بود.

اما در سایر موارد: پرینت سه بعدی و صنعتی پرینترهای سه بعدی نزج می گیرد و وارد چرخه اصلی دنیای فناوری می شود. زنجیره تامین محکم تر می شود و انقلاب سه بعدی توسعه می باید.

اپلیکیشن های بزرگ در سطح انترپرایز با دیتاهای بزرگ سال ۲۰۱۴ را رونق تجاری می دهند.

کمپانی های نرم افزاری در سطح انترپرایز، کاملا در محیط کلود و رایانش ابری می روند. کمپانی ادوبی روی سرویس کلود خود Creative Cloud می رود و بحث امتیاز و لایسنس را به صورت سنتی معدوم خواهد کرد.(بدا به حال کاربران ایرانی البته)

کمپانی هایی که استراتژی کلود را دیر پذیرفته اند با استاندارد SaaS به ادغام کامل می رسند.

ایلین یوو: چین در فناوری غول تر می شود و بازیگران محلی برای عرصه بین المللی رقابت سختی با هم خواهند داشت.

موج واحد پولی مجازی بیتکوئین فراگیر تر شده و تجارت الکترونیک را متحول می کند.(هر چند مقاومتهای حکومتی ادامه دارد). چین با هوآوی و علی بابا و Xiaomi بازیگران دنیای فناوری را به چالش جدی می کشاند. بازار چین رقابتی تر می شود و سیسکو و اپل و سامسونگ برای آن سر و دست می شکنند.

سرمایه گذاری دو میلیارد دلاری هوآوی در بازار اروپا جواب خواهد داد. Xiaomi بازیگر جوان در عرصه تجارت موبایل قوی تر می شود و با ۱۰ میلیارد دلار ارزش بازارهای بین المللی را در خواهد نوردید.

مشکل اتهام جاسوسی به شرکتهای چینی از جمله هوآوی همچنان وجود دارد.

در سال ۲۰۱۴ ارتباطات موسوم به ماشین به ماشین یا Machine-to-Machine و اینترنت اشیاء یا Internet of things توسعه می باید.

فناوری کامپیوترهای پوشیدنی را نیز نباید فراموش کرد و البته صاحبان تکنولوژی باید بیشتر در مورد خواسته های کاربران خود بدانند.


کریس داکت: سال تکه ای شدن موبایل
طرفداران تکه ای شدن فناوری با اقبال مواجه می شوند. ویندوز فون بازار بهتری را بدست می آورد، توسعه دهندگان پلتفورم اپ های بهتری را عرضه می کنند. هم زمان سیستم عامل فایرفاکس، جولا و تیزن سامسونگ سهم خود از بازار را طلب می کنند و به همین خاطر تکه تکه شدن بازار موبایل را شاهد خواهیم بود.

ماشین بخار گیم Steam Machine متعلق به Valve دنیای گیم و پی سی را متحول می کند که مبتنی بر لینوکس بوده و بسیاری از توسعه دهندگان منتظر آن هستند.

شاید مایکروسافت از دنیای گیم ناپدید شود (بحث فروش بخش ایکس باکس و ...)

استیو رنگر: فناوری کامپیوترهای پوشیدنی فاکتور اصلی ۲۰۱۴
امروز همه گوشی هوشمند داشته و قیمت تبلت ها کاسته شده است و سازندگان دنبال موج بعدی برای فروش هستند. 
عینک و ساعت و ... که به صورت فناوری پوشیدنی ظهور پیدا کرده اند حرف اصلی را در سال ۲۰۱۴ خواهند زد. تولید کنندگان سخت افزار تحت فشارند تا مشکل باطری را در این فناوری زودتر حل کنند.

اگر اپل بتواند iWatch خود را بدون مشکل عرضه کند، قطعا این صنعت متحول خواهد شد.(بسیاری تلاش کرده اند و نتوانسته اند. نمونه آخری آن سامسونگ است.)


جو بست: همه تغییرات در بخش مخابراتی
کمپانی های مخابراتی و بحث خرید و فروش آنها در سال ۲۰۱۴ تحول بزرگی را خواهند آفرید. E-Plus آلمان، Virgin Media در انگلیس و O۲ در چک کمپانی هایی هستند که دنبال مالک جدید می گردند.

EE در انگلیس و KPN در هلند دنبال خانه جدید می گردند. وودافون و AT&T نیز چیزی را مخفی نخواهند کرد. اگر سال ۲۰۱۳ سال ورود و توسعه LTE بود، در سال ۲۰۱۴ LTE-A در فرانسه و آلمان و انگلیس راه اندازی می شوند. 
سال ۲۰۱۳ سال پایان بیزینس نوکیا در اروپا بود و باید منتظر بازیگران جدید و اپراتورهای جدید در سال ۲۰۱۴ باشیم.

جیسون هاینر: ظهور محاسبات کامپیوتری مبتنی بر متن
تکنولوژی بیشتر از آنچه فکر می کنید، درباره شما می داند. مردمی در سال ۲۰۱۴ در این مورد بیشتر نگران می شوند و محاسبات مبتنی بر متن یا همان contextual computing با این نگرانی ها دامن می زند. 

این فناوری مثلث اطلاعات حول و درباره شماست که از روی سرویس های دیجیتال اخذ کرده، مکان شما را می داند و تاریخچه فعالیتهای شما را در خود نگهداری می کند و آینده رفتاری شما را حدس می زند. 

اطلاعات ذخیره شده از شما را در مورد خودتان بکار می برد و بعد از روی سابقه رفتاری تان وقتی از یک خیابان رد می شوید به شمت پیشنهاد می دهد که به فلان رستوران بروید و فلان کار را انجام دهید و ... یعنی بیشتر از شما درباره شما می داند و از روی اطلاعات جمع آوری شده رفتار شما را تنظیم می کند.

پرچم چنین تکنولوژی ای در سال ۲۰۱۳ در دستان Google Now بوده و اندروید ابداع کش، سال ۲۰۱۴ بدجوری این موضوع را شکل و شمایل خواهد داد.

پست های تصادفی

طوفان فکری با تیم مشاوران آکو

درخواست مشاوره
مشاوره با آکو