معرفی 6 گوشی تلفن همراه دوست‌دار محیط زیست نسل آینده

Images
Images
Images
Images

معرفی 6 گوشی تلفن همراه دوست‌دار محیط زیست نسل آینده

  • مقالات
  • 1,814 بازدید
این روزها همه به نوعی به تلفن همراه وابسته هستند؛ اما از عمر این وسیله آن‌چنان زمان زیادی نمی‌گذرد. اگر به بیست سال قبل برگردیم به‌سختی می‌توانیم در اطراف خود کسانی را ببینیم که از تلفن همراه استفاده می‌کردند. مورد دیگر این‌که؛ تلفن‌های آن زمان هم هیچ وجه تشابهی با گوشی‌های هوشمندی که امروزه از آن‌ها استفاده می‌کنیم؛ نداشتند.

در حقیقت؛ فناوری اسمارت‌فون با سرعت و شتاب بسیار زیادی رشد می‌کند؛ به‌گونه‌ای که خیلی‌ها مجبور هستند هر چند سال یک‌بار گوشی خود را با مدل جدیدتر عوض کنند؛ حتی اگر گوشی‌های قدیمی هم‌چنان کارایی داشته باشند؛ همه به دنبال مدل جدیدتر می‌روند که شاید طول عمر آن بیشتر است یا این‌که کیفیت دوربین بهتری دارد. همین امر؛ طراحان را به سمت ساخت مدل‌هایی سوق داده که پایداری بیشتری داشته باشند: به‌عنوان مثال مدل‌هایی که از ماژول‌های قابل تعویض و به‌روزرسانی کردن برخوردار هستند یا این‌که شاهد گوشی‌هایی هستیم که از مواد قابل بازیافت ساخته شده‌اند و یا گوشی‌هایی که بدون نیاز به دخالت کاربر؛ خودشان را شارژ می‌کنند.

هرچند که برخی از این فناوری‌ها هنوز در مرحله مفهومی قرار دارند اما دور از ذهن نیست که تا چند سال آینده شاهد در دسترس بودن آن‌ها باشیم؛ درست همان زمانی‌که شما به فکر عوض کردن گوشی خود می‌افتید.

Fairphone 2

گوشی که به‌راحتی می‌توان عیب‌های آن را برطرف کرد

 

 

از دید محیط زیست اگر به این گوشی نگاه کنیم؛ شاید بتوان گفت Fairphone 2 یکی از پرهیجان‌ترین پیشرفت‌ها در زمینه فناوری تلفن همراه است. هرکسی که از اسمارت‌فون استفاده می‌کند؛ به‌خوبی می‌داند که دوام چندان زیادی ندارند. صفحه آن‌ها می‌شکند یا ترک برمی‌دارد؛ دکمه‌ها به خوبی کار نمی‌کند و نرم‌افزار هم بعد از مدتی کار دچار مشکل می‌شود.

 

O2 Recycle

یک گوشی کاملا سبز

 

 

«شان مایلز» از «DesignWorks» با استفاده از قسمت‌های مختلف گوشی‌های جمع‌آوری شده و خرده‌های شیشه که از بزرگ‌ترین استادیوم راگبی دنیا یعنی Twickenham در لندن به‌دست آورده بود؛ موفق به ساخت این گوشی شده است. این گوشی با هدف راه‌اندازی کمپین مسئولیت‌پذیری اجتماعی مربوط به اتحادیه راگبی ساخته شد و شامل ده‌ها هزار تکه چمن است که از زمین همین استادیوم کنده شده است. با این‌که گوشی O2 Recycle با هدف تولید انبوه ساخته نشده اما خیلی از طراحان و سازندگان را به فکر واداشته تا از طبیعت پیرامونشان برای ساخت گجت‌های بعدی استفاده کنند.

 

نوکیا E-Cu

گوشی که در داخل جیب شارژ می‌شود

 

 

نوکیا یکی از قدیمی‌ترین برندهای این صنعت است و هم‌چنان سعی در ارائه نوآوری‌های جدید دارد. مدل مفهومی E-Cu در یک پوسته مسی جاخوش کرده که کمک می‌کند تا حرارت بدن را به الکتریسیته تبدیل کند. شاید به این ترتیب؛ کاربران سرانجام موفق شوند سیم‌های شارژر را قطع کرده و دیگر نگران تمام شدن شارژ باتری نباشند؛ چون که گوشی آن‌ها می‌تواند به‌صورت خودکار در جیب شارژ شود. هرچند که این فناوری هنوز بکار گرفته نشده؛ اما رسیدن به چنین نقطه‌ای وسوسه‌انگیز است.

 

دلتا V

گوشی که الکتریسیته خود را تولید می‌کند

 

 

مدل دلتا V؛ اولین اسمارت‌فونی است که از لحاظ انرژی و شارژ باتری کاملا مستقل است. این گوشی انرژی خود را از سه منبع به‌دست می‌آورد: فیلم فوتو ولتائیک؛ فیلم پیزو الکتریک و فیلم ترایبوالکتریک که همگی از طریق اصطکاک الکتریسیته تولید می‌کنند. این مدل زاییده ذهن طراح یونانی «نیکی چانیا» از «ندا دیزاین» است و امیداریم روزی برسد که حداقل یکی از سازندگان اسمارت‌فون از این روش در ساخت گوشی خود استفاده کند.

 

گوشی ضد آب و قابل شستشو

 

 

خیلی از گوشی‌ها اگر خیس شوند؛ خراب می‌شوند. اما شرکت تلکام ژاپنی KDDI با همکاری Kyocera قصد ساخت گوشی را دارد که هدف آن خیس شدن است. گوشی قابل شستشوی Dingo Rafre کاملا ضد آب است و برای والدینی ساخته شده که معمولا گوشی خود را در داخل ظرف آب یا استخر پیدا می‌کنند. این گوشی دوستدار آب است و به‌تازگی فروش آن در ژاپن با قیمت 465 دلار شروع شده است.

 

به‌روزرسانی ساده با گوشی ماژولار EcoMobius

 

 

شرکت ZTE تصمیم گرفت با تولید گوشی‌هوشمند EcoMobius از مشکل رو به افزایش هدر رفتن الکتریسیته جلوگیری کند. به‌روزرسانی این گوشی بسیار ساده است؛ به‌جای این‌که لازم به تعویض کل گوشی باشد؛ کافی است قسمت‌های مختلف آن از هم جدا شده و هر قسمت برحسب نیاز تعویض شود. جدا کردن این قسمت‌ها از یکدیگر کاملا ساده است و نیازی به مهارت‌های خاص ندارد.

پست های تصادفی

ارائه VPN قانونی در کشور
ارائه VPN قانونی در کشور
دبیر شورایعالی فضای مجازی از ارائه خدمات قانونی VPN در کشور خبر داد و گفت: براساس این طرح، اشخاصی...

طوفان فکری با تیم مشاوران آکو

درخواست مشاوره
مشاوره با آکو