می توان گفت تاریخچه سئو به اواسط دهه 1990 میلادی که اولین موتورهای سرچ و جستجو شروع به لیست کردن وب ها نمودند آغاز شده است ،همزمان تولید کنندگان محتوا، مطالب و مدیران سایت ها آغاز به بهینه سازی سایت ها برای موتورهای سرچینگ نمودند. در ابتدا تمام عملیاتی که مدیران وب سایت ها ملزم به انجام آن بودند ،ارسال آدرس صفحه( یا URL)به موتورهای جستجوی که یک عنکوبت جهت خزش آن صفحه می فرستادند.
سئو که از کلمه انگلیسی SEO و کوتاه شده عبارت search engine optimization) است به معنای بهینه سازی موتور جستجو می باشد.تولید کردن صفحات وبی که برای موتورهای سرچ فریبنده و جذاب بوده و با امنیت و اطمینان از اینکه سایت شما به نحوه در خور و پسندیده ای مکان خود را در موتور های جستجو پیدا کرده است.در این شکل سایت به روش درستی با موتورهای سرچ و جستجوکننده اینترنت تعامل پیدا کرده است.به روز و بهینه کردن صفحات وب و اینکه در نتایج یک موتور جستجوی بزرگ مانند گوگل بیشترین امتیاز را داشته باشند. اهمیت این موضوع از انجا ناشی می شود که اکثرا مردم از موتورهای جستجو برای رسیدن به مطلب یا محصول مورد نظر خود استفاده می کنند. و می توان گفت سئو به مهندسی معکوس الگوریتم های رتبه بندی موتورهای جستجوگر گفته می شودبا مهندسی معکوس فاکتورهای رتبه بندی مشخص می شوند و با رعایت این فاکتورها باعث افزایش رتبه سایت و حتی رسیدن به رتبه نخست نتایج جستجو می شود.
به طور خلاصه مراحل سئو حرفه ای شامل موارد زیر است:
علم و روش بهینه سازی سایت ،به راه های فنی مثل عنوان صفحه مناسب ، کلمات کلیدی، تگ ها عبارات کلیدی متا تگ ها و توضیحات مناسب و محتوای که موتور سرچ برای آنها اهمیت قائل است،می پردازد.
موتورهای جستجوگر،صفحات وب را به وسیله نرم افزار گردش کننده یا به اسم عامیانه خزندگی ( عنکبوت) می یابد و لیست می کنند .
بهینه سازی سایت حرفه ای یک کار طولانی و مداوم است که شامل مراحل زیر است:
1-ابتدا آنالیز سایت ،2- انتخاب کلمات کلید مناسب تولید محتوای سالم و مفید 3- فعالیت در گوگل و...
تحلیل و پایش سایت و عیب یابی ان سپس جمع آوری کلمات کلیدی مناسب در زمینه کاری آن،تحلیل وضعیت وب سایت و رقیبان موجود،بهبود و بالاتربردن و بهبود محتوا ومطالب سایت ،تولید کردن محتوای نو و کابردی،تحلیل کردن برخورد و رفتار کاربران روی سایت و بهتر کردن نرخ تبدیل،افزایش و بالا بردن رتبه و اعتبار سایت،منطبق کردن وضعیت و مشخصه های سایت با عوض شدن و تغییر الگوریتم های گوگل و...
*با اطلاع از تعداد صفحاتی که از طریق موتورهای جستجو ترافیک کسب می کنند معیارهای ضروری برای نظارت کلی کارایی سئو است . از این اعداد نسبت به شاخص گذاری های صورت گرفته از سایت مان مطلع می شویم . برای اکثر سایت های بزرک شمول کلی برای کسب ترافیم ضروری است و این معیار عددی قابل ردیابی را به ما می دهد که نشان دهنده میزان موفقیت یا شکست شماست . با تلاش شما در مسائلی همچون معماری سایت ،اکتساب لینک نقش سایت خاص بودن محتوا و متا دیتا و... خط روندباید افزایش یابد و نشان دهد که صفحات بیشتری در حال راه پیدا کردن به نتایج موتورهای جستجو هستند . بهترین روش کسب ترافیک جستجو که کاملا عملی است استفاده از متریک های لانگ تیل می باشد.
مهم ترین ویژگی که سئو حرفه ای دارد، به صورت هدفمند افراد را به سایت به شکل رایگان هدایت می نماید. و گوگل نه تنها چنین کاری انجام می دهد بلکه آنها را زمانی که به سایت شما هدایت می کند که در مرحله تصمیم گیری برای خرید هستند و بنابراین بازدهی و راندمان سئو و به طور کلی افزایش نرخ تبدی،بیشتر از تمام روش ها و راه های تبلیغاتی موجود است.
طراحی اکثر وب سایت جنبه تجارت و بازرگانی دارد و می توان گفت هر سایتی که به این سمت حرکت می کند باید رتبه خود را در تمام سرچ ها بالا ببرد هدف آخر هر سایتی می باشد. هدف غایی یک وب جلب کردن کاربران اینترنتی می باشد.مطالعات نشان داده است که پهنه عظیمی از کاربران اینترنتی وب سایت ها در موتورهای جستجو پیدا کرده اند. هر کسی که به فکر طراحی وب سایت جدید می باشد یا قصد به روز کردن وب سایت خود را دارد بایدجهت پیشرفت ،سئو را در اولویت قرار دهد.
در کل می توان گفت سئو حرفه ای و علم سئو رهنمونی به سوی جلب مشتری و رونق گرفتن شغل شما و کسب درآمد بیشتر شماست.