امروزه مدیران و طراحان وب سایت¬ها در تلاش هستند بازدیدکننده و در نهایت فروش یا سود خود را افزایش دهند و بدون شک یکی از موثرترین روشها برای این منظور سئو یا همان بهینه سازی موتورهای جستجو می باشد.
در حال حاضر اکثر وب سایتهایی که فعالیت اقتصادی و بازاریابی اینترنتی انجام می دهند بیشتر بر روی موضوعاتی مانند تولید محتوا و شبکه های اجتماعی تمرکز دارند و از تکنیکهایی که برای موتورهای جستجو هستند چشم پوشی می کنند. درست است که محتوای بازاریابی و شبکه های اجتماعی در سئو حائز اهمیت است اما حقیقت اصلی این نیست. موضوع مهم و تاثیرگذار این است که وب سایتی را طراحی و مدیریت کنید که هم برای موتورهای جستجو و هم برای کاربران به بهترین شکل ممکن در دسترس باشد. اما شما به عنوان مدیر و یا طراح یک وب سایت می توانید با رعایت نکاتی که در ادامه به آن خواهیم پرداخت سایتی بهینه برای موتورهای جستجو داشته باشید، اما قبل از هر کاری مطمئن شوید که سایت شما در ابزار وبمستر تولز گوگل ثبت و فعال شده باشد. این ابزار به گوگل اجازه می دهد تا با شما در رابطه با هر مشکلی که سایتتان با آن برخورد کرد، در تماس باشد.
برخی وقتها آدرس های غیرضروری با کاراکترهای بیربط و بیمعنی در آدرس بار نمایش داده می شود. شما باید اطمینان حاصل کنید که آدرس صفحات شما برای موتورهای جستجو بهینه می باشند.
یکی از فاکوتورهای بسیار مهم که در الگوریتم رتبه بندی موتور جستجوی گوگل تاثیرگذار است سرعت لود شدن صفحات وب سایت شما می باشد. شما می توانید با استفاده از ابزار رایگان گوگل سرعت صفحات وب سایت خود را چک کنید و طبق توصیه های آن نسبت به بهبود اقدام نمایید.
یکی از فاکتورهای موتور جستجوی گوگل در رتبهبندی خود برای امتیازدهی Page Rank می باشد. Page Rank امتیازی است که به صفحه های داخلی یک وب سایت براساس فرمولی و با توجه به زیر صفحاتی که در آن صفحه لینک داده شده اند محاسبه می شود.
خزنده های موتورها جستجوی گوگل وقت زیادی را برای هدایت کدهای جاوا اسکریپت صرف می کنند. همچنین کدهای جاوا اسکریپت بعضی اوقات از خزیدن مطالب مهم و لینک ها توسط عنکبوت های موتور جستجو گوگل جلوگیری می کنند. اگر وب سایت شما دارای کدهای جاوا اسکریپت زیادی است اطمینان پیدا کنید که این کدها از خوانده شدن اطلاعات توسط روبات موتور جستجو گوگل جلوگیری نکنند و تلاش کنید آنها را بهینه کنید.
Schema.org نتیجه همکاری گوگل، یاهو و بینگ برای ایجاد یک کد HTML جدید برای درک بهتر وب بود. با استفاده این الگو و طرح های دیگری که وجود دارد می توان محصولات، سرویس ها و یا خدمات خود را به موتورهای جستجو معرفی کرد. برای انتقال از وب حال حاضر به یک وب معنایی، بسیار حیاتی است که صفحات وب سایت شما بر اساس Schema.org نشانه گذاری شده باشند. برای این منظور در ابتدا کدهای Html وب سایت خود را بررسی کنید و مطمئن شوید که بر اساس نشانه گذاری های Schema ایجاد شده باشند. از اعتبار سنج الگوی گوگل نیز برای این منظور می توانید استفاده کنید.
هرچقدر وب سایت شما برای کاربران قابل استفادهتر باشد بدون شک برای موتور جستجوی گوگل هم جذاب تر خواهد بود. گوگل در الگوریتم پاندای خود سیگنال تجربه کاربری را قرار داده است. شما باید اطمینان حاصل کنید که وب سایت شما نیاز کاربران و روبات های موتور جستجوی گوگل را با احترام و انجام یک تجربه بسیار عالی برطرف می کند. پس به بررسی و تجزیه و تحلیل وب سایت خود بپردازید بهتر است در سایت خود امکان جستجو را قرار دهید.
وب سایتهای تجارت الکترونیک محصولات خود را بر اساس دسته ها و زیر دسته ها طبقهبندی می کنند و این کار برای کاربران بسیار عالی است و آنها خیلی راحت می توانند به محصول خود دسترسی پیدا کنند اما برای موتور جستجو گوگل محتوایی که در زیر محصولات قرار می گیرند دارای اهمیت کمتری می شود پس تلاش کنید محتواها را قبل از محصول خود و برای کاربران بنویسید. می توانید با استفاده از کدهای HTML بخش توضیحات محصول خود را به قبل از عکس محصول منتقل کنید همچنین بهتر است متن خود را هم به صورت تبلیغی زیبا بنویسید. چون موتور جستجوی گوگل محتوا و رابطه متن ها را با هم از طریق HTML می فهمند. استفاده از عناصر مناسب HTML در قالب صفحات می تواند محتوای شما را بهینه می کند و ارتباط آن را با دیگر صفحات وب سایت شما را افزایش دهد.