BMP چیست؟

Images
Images
Images
Images

BMP چیست؟

  • مقالات
  • 2,961 بازدید


 

(Business Process Management( BPM مدیریت فرایند تجاری شامل مفاهیم، متدها، تکنیکها برای طراحی، نظارت، پیکربندی، اجرا و آنالیز فرایندهای تجاری می‌باشد. این فرایندها دربرگیرنده افراد، سازمان، سیستم و دیگر منابع اطلاعاتی می‌باشند.


BPM روشی یكپارچه و نظام‌مند برای طراحی، اجرا و پایش فرآیندهای كسب و كار است كه ممكن است در هر یك از آن‌‌ها افراد یا نرم‌افزارها در سازمان درگیر باشند. تعاملات بین افراد و نرم‌افزارها و گردش اطلاعاتی سازمان است كه به آن حیات می‌بخشد و هدف از وجود BPM این است بتواند این فرآیندها را در سازمان مدیریت كند و ابزاری برای بهبود آن‌ها در طول زمان نیز ارایه دهد.


BPM فرآیندی منطقی برای مدیریت كسب‌وكار و تغییرات آن است. هر فرآیند باید با توجه به وضع مطلوب پیاده شود و سپس در طول زمان می‌توان فرایند مورد نظر را بهبود بخشید. این روال ممكن است بارها در مورد هریك از فرآیندها اجرا گردد. از این رو چرخه حیات BPM به طور تكرارشونده است و در هر تكرار باید ارزش ‌افزوده‌ای به فرآیند و منطق كاری آن افزوده گردد.


«مدیریت فرآیند کسب کار» حاکمیتی را در سازمان، برای افزایش چابکی و کارایی، فراهم می آورد و به سازمان اجازه می دهد بتواند عملیات سازمان را با اهداف راهبردی، هم راستا نماید. با بکارگیری یک «سیستم مدیریت فرآیند کسب کار» سازمان قابلیت پیدا می کند در «هر زمان ، هر تغییری » را ایجاد نماید و این زمينه ساز پيشرفت مستمر می باشد. 


هدف BPM را میتوان طراحی، اجرا و بهبود فعالیت های بین واحد های سازمانی دانست که در آن اشخاص، سیستم های اطلاعاتی و افراد به هم پیوند می خورند. همچنین به لحاظ راهبردی BPM را می توان برای مدیریت و بهبود عملکرد یک کسب و کار، از طریق بهینه سازی مداوم فرآیندهای کسب و کار در یک چرخه از مدل سازی، اجرا و اندازه گیری دانست.


مزایای BPM


مزایای BPM بسیار است، اما مهمترین آنها به شرح زیر است:


1- امکان شناسایی و اصلاح فرآیندها
2- بهبود فرآیندهای ارتباطی و شناسایی گلوگاه ها
3- یکپارچه سازی فرآیندها و خدمات
4- تهیه گزارش ها و تحلیل های اجرایی و مدیریتی
5- اجرای اتوماتیک وظایف تا حد امکان
6- توانایی بهره گیری از Best Practice ها
7- هشدارها و واکنش های اتوماتیک (Triggers)
8- کاهش زمان ارائه محصولات یا خدمات جدید
9- افزایش رضایت مشتری
10- تسریع هماهنگی میان قوانین و محیط کاری
11- کمک به توسعه برنامه های کاربردی در سازمان با استفاده از ابزارهای گرافیکی و ایجاد Workflow
12- کاهش هزینه های مربوط به توسعه برنامه های کاربردی در سازمان
13- کنترل‌ و پایش کارایی‌ کسب‌ و کار


چرا باید از BPM بهره برد ؟

سازمانها به منظور ارتقاء کارایی مرکز عملیاتی فعالیتهای خود از سیستمهای BPM استفاده میکنند . BPM خصوصاً تبادلات میان سیستمها ، فرایندهای تجاری ، و تبادلات انسانی را تعدیل میکند .

نتایج مورد انتظار:

  •  صرفه جویی اقتصادی توسط خودکار سازی مسیر فرایندها و وظایف کارمندان
  • دوری جستن از فعالیتهای بی ارزش و اضافه نمودن فعالیتهایی از قبیل مسیریابی تصمیمات ، انتقال داده ها یا فرمها و غیره و فراهم آوری امکاناتی برای کاربران فراخور لیست وظایف.
  • صرفه جویی در وقت توسط تغییر فرایندهای تجاری در هر تکنولوژی، صلاحدیدها ویا احتیاجات رقابتی . با یکپارچگی تنگاتنگ تعرف فرایندها و تقاضاهای تضمین شده ، تغییر در تعاریف میتواند بطور مجازی و باسرعت بالا مراوده و گسترش یابد .
  • مشتریان بسرعت قادرند تا محصولات و اطلاعات مورد نظر را دریافت کنند و نتیجه آن ارتقاء سطح رضایت مشتریان است که معنای آن سود بیشتر شرکت است.

BPM قصد دارد تا کمپانیها استانداردهای تنظیمی را برای خود تعیین کنند و بیشتر از آن چون BPM دوست دارد تا بودجه را کاهش دهد بطوری که آن مرکزیت بر روشهای بکارگیری ورودی سرمایه ای از قبیل شناسایی و چگونگی فرایند تولید و تعدیل کارمندان دارد بنابراین مدیران سیستم باید وسعت استفاده از آن را درک کنند


چرخه زندگی BPM

فعالیتهای مربوط به BPM را میتوان در شش گروه دسته بندی کرد:

  • چشم انداز
  • طراحی
  • مدل سازی
  • اجرا
  • نظارت 
  • بهینه سازی فعالیتها

فعالیت ها پیرامون یک چشم انداز استراتژیک و اهداف سازمان طراحی می شوند و هر فعالیت با لیستی از فرآیندها همراه است. هر یک از این فعالیتها یک مدیر دارد که مسئول به سرانجام رساندن مجموعه ای از فرآیندهاست و هر فرآیند نیز خود از وظایفی تشکیل شده که باید مطابق با برنامه اجرا و گزارش داده شوند. 

مجموعه ایی از فرآیندها باعث موفقیت در یک تابع می شوند و مجموعه ای از توابع برای دستیابی به اهداف سازمانی لازم است.

 

 

پست های تصادفی

ویندوز 7 محبوب‌تر از 8
ویندوز 7 محبوب‌تر از 8
با وجود تبلیغات و سر وصدای فراروان برای ویندوز 8، رقیب وی، یعنی ویندوز 7 همچنان محبوبیت خود را حف...

طوفان فکری با تیم مشاوران آکو

درخواست مشاوره
مشاوره با آکو