اشتباهات رایج کاربران در فضای مجازی

Images
Images
Images
Images

اشتباهات رایج کاربران در فضای مجازی

  • مقالات
  • 2,120 بازدید

اغلب کاربران اشتباهات معمولی را انجام می دهند که بعضا برای آنها هزینه بردار تمام می شود.این اشتباهات همیشه تکرار می شوند بدون آنکه کاربران متوجه شوند.

"بی توجهی به مسائل امنیتی کوچک می تواند خسارات سنگینی را بر سازمان امنیت شبکه وارد کند. البته این را هم بگوییم که اکثر این صدمات زمانی به کاربران وارد می شود که اصول امنیتی اشتباهی را در ذهن خود پرورش داده اند."

اشتراک فایل ها و اطلاعات

در حال حاضر به اشتراک گذاشتن فایل ها امری عادی و رایج و همچنین محبوب بوده و هر روز بخش بزرگی از اطلاعات میان کاربران به اشتراک گذاشته می شود.شاید به اشتراک گذاشتن بعضی چیزها در زندگی روزمره امری مطلوب باشد ولی در زمان حضور شمادر یک شبکه با کاربران ناشناس و غریبه که تعدادشان کم هم نیست،اشتراک گذاشتن فایل ها و ….به خودی خود می تواند تهدیدات امنیتی خاصی را برای شما به دنبال داشته باشد.
وقتی امکان به اشتراک گذاشتن فایل و چاپگر فعال است سایر کاربران می توانند از راه دور به سیستم متصل شده و به اطلاعات آن دسترسی داشته باشند.تا جایی که امکان دارد گزینه ی file and printer sharingغیر فعال باشد و فقط در صورتی که نیاز است برخی فایل ها به اشتراک گذاشته شود.باید از این فایل ها در دو سطح متفاوت محافظت کرد.مجوزهای share_level و مجوز file_level(مجوزهای مبتنی بر ndtfs) در این موارد باید از امنیت رمزهای عبور انتخاب شده برایlocal account و local administrate هم اطمینان داشته باشیم.همچنین در صورت اشتراک گذاری اطلاعات باید از پروتکل های مناسب و ایمن استفاده کرد و اطلاعات مهم را به صورت رمز گذاری شده به اشتراک گذاشت.

آنتی ویروس کرک شده

اشتباه اکثر کاربران در مورد برنامه های امنیتی این است که فکر می کنند استفاده از محصپلات کرک شده یا پچ شده مشکلی پیش نمی آوردکه این حرف کاملا اشتباه است و موجب بروز مشکلات زیادی می شود،چرا که در واقع شرکت تولید کننده ی آنتی ویروس متوجه کرکی بودن لایسنس خواهد شد و ضمن بلاک کردن کاربر از پشتیبانی امنیتی شرکت خارج خواهد.در حال و با هزینه ی کم بین ۳۰ تا ۸۰ هزار می توان یک آنتی ویروس اورجینال به مدت یک سال تهیه کرد.

فقط ویندوز آسیب پذیر است

تصور اشتباه ولی رایج دیگری که کاربران دارند این است که فکر می کنند تولید بد افزارها مخصوص سیستم عامل خانواده ماکرو سافت و ویندوز است و لینوکس و مکینتاش در مقابل بد افزارها مصون هستند که کاملا اشتباه است.در حال حاضر برای همه ی سیستم عامل ها بد افزار تولید می شود و در هر سیستم عاملی باید راهکار امنیتی خاصی طراحی شود.
البته این تصور که تعداد بد افزار تولید شده برای ویندوز بیشتر از سایر سیستم عامل هاست کاملا درست است و کاربران ویندوز باید تمهیدات بیشتری را انجام دهند.

کلیک کردن روی هر لینک

عموما بیشتر کاربران عادی بدون توجه به محتوا و لینک مقصد روی آنها کلیک کرده که گاهی موجب بروز مشکلاتی می شود.در حال حاضر روشهای زیادی برای هک کردن کاربران بوسیله همین کلیک کردن روی لینک ها وجود دارد که کاربران باید خیلی مراقب باشند.
باز کردن فایل های ضمیمه تنها نوع کلیک روی ماوس نیست که می تواند موجب مشکلات امنیتی زیادی برای کاربران شود.کلیک روی لینک موجود در یک صفحه وب یا یک نامه الکترونیکی می تواند کاربر را به سمت یک سایت مخرب هدایت کند. در این نوع از سایت ها احتمال هرگونه عملیات مخرب و مضرری وجود خواهد داشت.پاک کردن هارد دیسک،نصب یک Back door که به متجاوزان اینترنتی این امکان را می دهد که کنترل یک سیستم را به دست بگیرند،نمونه هایی در این زمینه به شمار می رود.

 

منبع: مجله گویا آی تی 

پست های تصادفی

طوفان فکری با تیم مشاوران آکو

درخواست مشاوره
مشاوره با آکو