تجارت الکترونیک چیست ؟

Images
Images
Images
Images

تجارت الکترونیک چیست ؟

  • مقالات
  • 3,232 بازدید

 

به وجود آمدن روش های تجارت الکترونیک باعث رونق و ایجاد شدن کسب کارهای بسیاری در سطح جهان شده است. به صورتی که کمپانی های بزرگ این صنعت مانند AMAZON دارای درآمدسالانه معادل ۴۸ میلیارد دلاری می باشند.

تجارت الکترونیک و یا E-Commerce به روش های ارائه شده برای خرید و یا فروش یک محصول یا یک سرویس از طریق راهکارهای الکترونیک و غیر حضوری گفته می شود. این مفهوم در بسیاری از موارد می تواند به معنای فراتر از تنها خرید و فروش ساده اینترنتی باشد. خدمات دیگری مانند تولید، بازاریابی، فروش، حمل و نقل، سرویس دهی و پرداخت برای انواع محصولات نیز می توانند جزو استفاده های E-Commerce قرار بگیرند.

تعریف فرایندگرا از تجارت الکترونیکی دید وسیعتری از آنچه تجارت الکترونیکی هست ارائه میکند. با این دید، تمام فرایندهای درون سازمانی تجاری (تولید انبارداری، مدیریت مالی، شرکتها، عملیات)، فرایندهای تاجر به تاجر(B2B)، مدیریت حلقه های تامین و پشتیبانی(SCM)، مزایده ها و فرایندهای تاجر با مشتری(B2C) نیز تحت تاثیر تکنولوژِی تجارت الکترونیکی وشبکه قرار گرفته اند.

تجارت الکترونیکی به عنوان فروش مستقیم در شبکه با یک تعریف دقیق تر، تجارت الکترونیکی یعنی انجام معاملات از طریق شبکه,یا خرید و فروش محصولات و خدمات از طریق فروشگاه های اینترنتی درWeb. محصولات مورد معامله ممکن است دارای ماهیت الکترونیکی باشند؛ مانند نرم افزار یا فیزیکی باشند. مانند اتومبیل یا خدمات باشند، مانند برنامه ریزی مسافرت، مشاوره پزشکی یا آموزش راه دور باشند. محصولات غیر فیزیکی، از قبیل محصولات الکترونیکی است که خود نیز شامل اطلاعات، اخبار، صوت و موسیقی، فیلم، بانکهای اطلاعاتی، نرم افزار و انواع فراورده های فکری است که این نوع تجارت روز به روز توسعه بیشتری پیدا کرده است. به نظر میرسد تجارت الکترونیکی شبیه خرید از کاتالوگ یا خرید در منزل و از طریق تلویزیونهای کابلی باشد.

 

تجارت الکترونیکی به عنوان یک بازار

تاجر الکترونیکی تنها محدود به خرید و فروش محصولات از طریق شبکه نیست؛ بلکه مانند یکی از فروشگاه های محلی میتواند فروشگاه اینترتی در Web ایجاد کرده و در سطح جهان به دنبال مشتری باشد. علاوه بر این صاحب این فروشگاه میتواند تامین کنندگان مواد فروشگاه، حسابداری، خدمات بانکی، ادارات دولتی و رقیبهای خود را در شبکه اینترنت جستجو کند.

 

فضای بازار الکترونیکی چیست؟

بازارهای الکترونیکی معمولآ به معاملات و حراجی های روی شبکه مانند بازارهای سهام و حراجی ها از طیق اینترنت، اشاره دارد؛ اما فضای بازار الکترونیکی به پدیده اقتصادی اشاره دارد. که محصولات، واسطه ها و مشتریان به یک طریقی به صورت الکترونیکی با هم تماس و مبادله دارند. فضای بازار الکترونیکی نماد مجازی از بازارهای فیزیکی است. به طور کلی فعالیت اقتصادی تحت این فضای الکترونیکی، اقتصاد الکترونیکی را ارائه میکنند.

فضای بازار الکترونیکی شامل بخشهای زیر است:

  • بازیگران بازار: کارخانجات، بازرگانان، عمده فروشها، واسطه ها، فروشگاهها و مشتریان.
  • کالاها و خدمات.
  • فرایندهای تامین,تولید,بازاریابی,رقابت,توزیع,مصرف وغیره

 

انواع تکنولوژی تجارت الکترونیکی

گرچه انواع زیادی تکنولوژی تجارت الکترونیکی وجود دارد ، اما در اینجا بهترین آنها را توضیح می دهیم :

  • تجارت الکترونیکی تاجر با تاجر
  • مدیریت ارتباطات مشتری
  • شیوه های مدیریت منابع اطلاعات
  • آموزش راه دور برای سازمانهای اقتصادی جدید
  • پست الکترونیک
  • شیوه های طراحی منابع سازمانها
  • خودکار کردن اهرم فروش: شیوه های راه دور در شبکه ها موجب افزایش بهره وری متخصصین فروش راه دور می شود .
  • تحول مراکز تماس: به هم پیوستن شبکه ها موجب افزایش قابلیتهای خدمات مشتری شده است.
  • خدمات شبکه ای مدیریت شده

 

تجارت الکترونیکی یک محیط فعال کاربرد تکنولوژی برای آسان کردن تغییر اطلاعات تجارت و خودکار کردن مبادلات بازرگانی است. تجارت الکترونیکی باعث تغییر انواع اطلاعات، از جمله مبادلات بازرگانی از طریق شبکه است که به آن E-Commerce می گویند.

از این رو، بازاریابی از طریق شبکه اینترنت ، معروف به ” تاجر با مشتری”، تنها یکی از پدیده های بستر تجارت الکترونیکی است. تجارت الکترونیکی موجب تغییرات عمیق و اساسی در ساختار و عملکرد تجارت و مبادلات بین تاجرها، معروف به ” تاجر با تاجر” شده است. تاجر با تاجر در تجارت الکترونیکی شامل انواع تکنولوژی های کاربردی و شبکه ای برای خودکار کردن و بهینه سازی مبادلات بین بخش های مختلف تجارت است.

یکی از راه های راه اندازی تجارت ااکترونیک برای هر صنف و ماهیت کاری، راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی است . فروشگاه اینترنتی فروشگاه آنلاین، نوعی وب‌گاه است که برای ارائه محصولات برای فروش از طریق اینترنت برپا می‌شود. در مقایسه با فروشگاه‌های حقیقی، این فروشگاه‌های مجازی مزایایی از قبیل عدم محدودیت جغرافیایی و زمانی، کاهش هزینه‌های جانبی و کاهش ترافیک و آلودگی را به همراه دارند.

در سال ۱۹۹۰ تیمبرزلی اولین سرور و مرورگر جهان را ایجاد کرد.آن در سال ۱۹۹۱ برای مصارف تجاری افتتاح شد.در سال ۱۹۹۴ پیشرفت های دیگری صورت گرفت،از قبیل افتتاح بانکداری الکترونیک و فروشگاه اینترنتی پیتزا.در طی همان سال،نت اسکیپ رمز نگاری ssl را برای انتقال داده ها در اینترنت معرفی کرد،که امروزه در خرید های اینترنتی مطمئن به یک ضرورت تبدیل شده است.همچنین در سال ۱۹۹۴ یک شرکت آلمانی به نام اینترشاپ اولین سیستم فروشگاه اینترنتی خود را معرفی کرد.در سال ۱۹۹۵ آمازون سایت فروشگاه اینترنتی خود را افتتاح کرد و در سال ۱۹۹۶ ای بی (Ebay).

 

منبع: trading4u

پست های تصادفی

طوفان فکری با تیم مشاوران آکو

درخواست مشاوره
مشاوره با آکو