برای صاحب یک کسب و کار و در کل صاحب یک وب سایت ، که با موضوعات بسیاری در رابطه با کسب و کار مشغول است، وظیفهای مانند آنالیز و بررسی سئو به دلیل محدودیت منابع و زمان اهمیت خود را از دست میدهد. اما سایت شما نیاز به بررسی و تحلیل سئو دارد، نه تنها یکی، بلکه آنالیز های پی در پی را نیاز دارد چون قواعد بهینه سازی و سئو روز به روز در حال تغییر است و خوب شما هم باید با بررسی این آنالیز ها خود را به روز کنید.
سئو (SEO) مخفف کلمۀ بهینهسازی برای موتورهای جستجو (Search Engine Optimization) یا بهینهساز موتورهای جستجو (Search Engine Optimizer) است. تصمیم به استخدام یک سئوکار یا بهینهساز، تصمیم بزرگی است که میتواند باعث بهبود سایت شما و صرفهجویی در زمانتان شود. اما در عین حال، میتواند ریسک ضربه زدن به وبسایت و اعتبار شما را هم داشته باشد. پس لازم است مزایای یک سئو خوب و همینطور ضررهایی که یک بهینهساز بیمسئولیت میتواند به سایت شما بزند را به خوبی بشناسید.
بهینهسازهای خوب و دیگر آژانسها و مشاوران سئو میتوانند خدمات مفیدی را به صاحبان وبسایت ارائه دهند، از جمله:
در نظر داشته باشید که صفحه نتایج گوگل شامل نتایج جستجوها و تبلیغات گوگل میباشد.
تبلیغات در گوگل هیچ تأثیری بر قرار گرفتن وبسایت شما در نتایج گوگل ندارد و فقط بهصورت تبلیغ نمایش داده میشود.
گوگل هرگز جهت قرار گرفتن در نتایج جستجو پولی را دریافت نخواهد کرد و قرار گرفتن در جایگاه نخست گوگل رایگان است.
سرویسهای رایگان گوگل مانند سرچ کنسول، بلاگ وب مسترها و فروم تبادلنظر میتواند به شما کمک کند تا وضعیت بهتری در نتایج جستجوی گوگل داشته باشید.
قبل از اینکه شروع به بهینهسازی وبسایت خود کنید و یا اینکه با یک متخصص سئو شروع به همکاری کنید بهتر است که با موتورهای جستجو و چگونگی عملکرد آنها آشنا شوید. برای آشنایی بیشتر مطالب زیر را توصیه میکنیم:
با مطالعه مقالات متتشر شده در وب سایت "موج سئو" با مباحث مربوط به حوزه سئو و بهینه سازی سایت بیشتر آشنا شوید.
بهترین زمان جهت استخدام متخصص سئو زمانی است که شما قصد دارید طراحی وبسایت خود را تغییر دهید و یا اینکه وبسایت جدیدی را بسازید. در این صورت شما و متخصص سئو میتوانید مطمئن باشید که وبسایت شما از همان ابتدا با استانداردهای سئو هماهنگ است. هرچند که یک متخصص سئوی حرفهای میتواند سئوی خوبی را بر روی وبسایتهایی که قبلاً فعال شدهاند داشته باشد.
۱- لطفاً نمونه کارهایی که انجام دادهاید را معرفی کنید و از تجربیات موفقتان برای ما بگویید.
۲- آیا راهنمای وب مسترهای گوگل را پیگیری میکنید.
۳- آیا سرویس تبلیغ آنلاینی را پیشنهاد میدهید و یا توصیهای جهت بهبود کسبوکار آنلاین دارید؟
۴- انتظار دارید چه نتیجه ای را بهدست آورید؟ چقدر زمان نیاز دارید؟ چگونه زمانبندی میکنید؟
۵- چه تجربهای در زمینه کار ما دارید؟
6- چند وقت است که در زمینه سئو فعالیت دارید؟
7- چگونه با ما ارتباط برقرار میکنید؟ ما را در جریان تمام تغییرات و دلایل آنها میگذارید؟
درحالیکه متخضضان سئو میتوانند سرویسهای ارزشمندی را ارائه دهند، برخی سئوکاران از روشهای غیراخلاقی قصد دارند تا تغییراتی را در نتایج موتورهای جستجو انجام دهند.
تلاش جهت شکستن قوانین گوگل باعث میشود نتیجه منفی بر روی وبسایت شما داشته باشد و یا حتی وبسایت شما را از لیست نتایج گوگل حذف کند.
روش سایه:
یکی از موارد رایج کلاهبرداری استفاده از روش سایه است که با تغییر آدرس صفحه فرود، بازدیدکنندگان را به دامنه دیگری هدایت میکنند. معمولاً دامنههایی که به آنها تغییر مسیر داده میشوند در اختیار کلاه بردان است که ادعا دارند بر روی سایت مشتری کار میکنند. سئوکاران کلاهبردار ممکن است که با این روش دامنههایی را که میتوانند رقیب شما باشند را گسترش دهند.
صفحات Doorway
روش غیرقانونی دیگر سئوکاران کلاهبردار، صفحههای Doorway است که با کلیدواژهها بر روی یکی از صفحات مشتری بارگذاری میشوند. سئوکار تعهد میدهد که این صفحات با کلیدواژههای مختلف مرتبط میباشند که این مسئله اساساً اشتباه است زیرا هر صفحه کلیدواژههای مربوط به خودش را دارد و نمیتواند کلیدواژههای دیگری را داشته باشد.
در برخی موارد سئوکاران لینکهای مخفی را در این صفحات قرار میدهند که امکان دارد سایتهایی که لینک آنها در صفحه وبسایت شما قرار داده شده است مربوط به سایتهای غیرقانونی و نامربوط باشند که این کار به سایت شما آسیب میرساند.
اگر فکر میکنید که شخص و یا شرکتی درزمینهٔ سئو از شما کلاهبرداری کرده است، میتواند آن را گزارش دهید.
اگر شما در آمریکا هستید میتوانید از طریق وبسایت http://www.ftc.gov/ اقدام کنید و اگر در کشور دیگری هستید از طریق وبسایت http://www.econsumer.gov/ اقدام کنید.
مراقب ایمیلهایی که از طرف شرکتها و یا مشاوران سئو بدون هماهنگی برای شما ارسال میشود باشید.
به شکل عجیبی اسپم زیر برای گوگل ارسالشده است:
“گوگل عزیز ما بعد از بازدید از وبسایت شما متوجه شدیم که شما در بیشتر موتورهای جستجوی بزرگ و دایرکتوریها لیست نشدهاید..."
این نوع ایمیلها همانند ایمیلهایی نظیر "یک شبه لاغر شوید" یا "قرص رژیمی" یا "کمک برای جابجایی سرمایه دیکتاتور سرنگونشده" و نظیر اینها بیارزش هستند.
توجه: کسب رتبه اول در صفحه نتایج جستجوی گوگل تضمین شدنی نیست.
از افراد و یا شرکتهایی که ادعا میکنند با گوگل در ارتباط هستند و یا الویت جایگاه دارند، دوری کنید هیچ اولویتی برای گوگل وجود ندارد درواقع تنها راهی که میتوانید سایت خود را در گوگل ثبت کنید، استفاده از Add URL و یا ساخت یک سایت مپ است که میتوانید این کار را بدون هیچ هزینهای انجام دهید.
مراقب شرکتهایی که بهصورت محرمانه کار میکنند و به شما هیچ اطلاعاتی در مورد عملکردشان نمیدهند، باشید. اگر موردی مفهوم نبود بخواهید که برای شما توضیح دهند. اگر سئوکار از روشهای غیرقانونی اقدام به بهینهسازی وبسایت شما بکند، ممکن است سایت شما از فهرست نتایج گوگل حذف شود. در اصل شما مسئول هرگونه تغییراتی هستید که شرکت و یا فردی که استخدام کردید بر روی وبسایت شما انجام میدهند. پس بهتر است در جریان چگونگی انجام کار باشید.
هیچوقت از سئوکار لینک نگیرید
کیفیت لینکها بسیار اهمیت دارند. اینکه تعداد زیادی سایت بیارزش به شما لینک دهند تأثیر زیادی بر روی سئوی سایت شما ندارد.
هوشمندانه انتخاب کنید
زمانی که شما تصمیم میگیرید که با یک متخصص سئو همکاری کنید شاید لازم باشد تحقیقی را در این زمینه داشته باشید. گوگل بهترین مرجع برای تحقیق است. ممکن است در برخی سایتها اخباری را در مورد کلاهبرداری در زمینه سئو خوانده باشید. گوگل شرکت خاصی را معرفی نمیکند. اما شرکتهایی هستند که خود را سئوکار معرفی میکنند و با استفاده از روشهای غیرقانونی سعی دارند تا درآمد کسب کنند.
درحالیکه گوگل هزینهای را برای رتبهبندی نتایج نمیگیرد برخی از موتورهای جستجو در ازای دریافت مبالغی بابت تبلیغات "پرداخت برای هر کلیک" و یا "پرداخت برای نمایش در نتایج جستجو" این نوع تبلیغات را با نتایج جستجوی عادی ترکیب میکنند.
برخی از سئوکاران به شما وعده میدهند تا در رتبههای بالای نتایج جستجو قرار بگیرید درصورتیکه وبسایت شما در قسمت تبلیغات قرار خواهد گرفت. برخی از سئوکاران با اعلام مبالغ مختلف اینگونه به شما نشان میدهند که توانایی جابجایی نتایج را دارند اما در مورد گوگل این روش جواب نمیدهد چون گوگل تبلیغات را با برچسب از سایر نتایج جدا میکند. پس شما باید از سئوکار هزینه قرارگرفتن دائمی و موقت (تبلیغ) را جداگانه بخواهید.
در مواجهه با سئوکاران کلاهبردار ممکن است با چند مورد مواجه شوید. البته لیست کاملی از این موارد وجود ندارد و شما بهمحض اینکه احساس کردید جایی از کار مشکل دارد از همکاری با آنها امتناع کنید.
درصورتیکه یک سئوکار یکی از موارد زیر را داشت با او همکاری نکنید:
۱- دامنههای سیاه داشته باشد.
۲- در صفحات Doorway مشتریان دیگر لینک قرار داده باشد.
۳- نتایج جستجو و تبلیغات را هم ارزش بداند.
۴- تضمین کردن رتبههای بالای موتورهای جستجو
۵- داشتن نامهای متعدد و غیرواقعی بودن مشخصات Who.is
۶- دریافت ترافیک از موتورهای جستجوی جعلی و وبسایت بیارزش
۷- دامنههای حذف شده در لیست گوگل داشته باشد و یا دامنههایی که اصلاً در گوگل فهرست نشدهاند را داشته باشد.
منبع: سایت چکاپ