سئو مجموعهای از کارها برای بهبود رتبه وبسایت در نتایج جستجوی گوگل است. سایتی که روی سئو آن کار نکردهاند مثل انسانی است که تهِ چاهی تاریک گیر افتاده و هرچقدر فریاد میزند کسی صدایش را نمیشنود.
وبسایتی که در نتایج نخست یا حداقل صفحه اول نتایح جستجو دیده نمیشود دقیقاً وضعیت مشابهی با انسان گیر افتاده ته چاه دارد.
جواب دادن به سوال سئو چیست آسان است اما بدون اطلاع از نکات و روشهای آن، سئو را در ذهن شما به یک افسانه تبدیل شود. سئو اصلاً افسانه نیست. در واقع سئو اصول و تکنیکهایی است که هرکسی میتواند یاد بگیرد.
پس با خواندن این مقاله اولاً یک نمای کلی از سئو را میبینید و دوماً دیگر کسی نمیتواند با حرف از سئو سرتان کلاه بگذارد.
در این مقاله درباره تکنیکهای مختلف سئو (یعنی کلاه سفید، کلاه سیاه و کلاه خاکستری) حرف میزنیم، با سئو داخلی و خارجی و نکات مهم هر کدام آشنا میشویم. در پایان لیستی از الگوریتمهای مهم گوگل را آوردهایم و یک فایل چکلیست سئو برای شما آماده کردهایم.
پیشنهاد میکنم همین حالا یا بعد از مطالعۀ این مقاله چکلیست سئو که در پایان برای شما گذاشتهایم را دانلود کنید و اگر امکانش بود پرینت بگیرید. با این چکلیست میتوانید به صورت منظم کارهای سئوی سایتتان را انجام دهید و پس از پایان هر بخش آن را علامت بزنید.
اجازه دهید یک راست بروم سر اصل مطلب و تعریف سادۀ سئو (SEO) را به شما بگویم. کلمۀ SEO از کنار هم قرار دادن حروف اول کلمات Search Engine Optimization گرفته شده است. Search Engine Optimization یعنی چه؟ یعنی:
«بهینه سازی برای موتورهای جستجو»
بهینه سازی برای موتورهای جستجو، به مجموعهای از تاکتیکها و دستورالعملها گفته میشود که اگر بهدرستی انجام شوند منجر به بهتر شدن جایگاه سایت در موتورهای جستجو (به خصوص گوگل) و افزایش بازدید سایت و هدایت ترافیک بیشتر میشوند.
روز به روز به تعداد کاربرانی که از طریق گوگل نیازهایشان را جست و جو می کنند، اضافه میشود. بر اساس آمار رسمی سایت گوگل روزانه بیش از 3.5 میلیارد سرچ در گوگل انجام میشود. حالا راحت میتوانیم درک کنیم که چرا بیل گیتس میگوید که:
اگر کسب و کار شما در اینترنت حضور ندارد، به زودی از صحنۀ روزگار حذف خواهید شد.
پس کاربران (مشتریان بالقوۀ شما) به گوگل اعتماد زیادی دارند. حالا اجازه دهید ادامه این بحث را با یک مثال برایتان پیش ببرم؛
تصور کنید شما یک فروشگاه اینترنتی موبایل دارید. با ابزارهای مربوط به آمار جستجوی هر عبارت در گوگل متوجه میشویم مردم با عبارتهای مختلفی روزانه حدود ۸ هزار بار برای «خرید موبایل» یا عبارتهای مشابه جستجو میکنند.
این آمار عالی است؛ یعنی ماهانه 8000 نفر قصد خرید موبایل دارند و در اینترنت به دنبال جایی برای خرید موبایل میگردند.
حالا یک سوال: شما وقتی برای چیزی در گوگل جستجو میکنید جواب سوال یا نیاز خود را کجا پیدا میکنید؟ خیلی کم پیش میآید چیزی که دنبالش هستیم را در نتایج اول یا نهایتاً در صفحه اول پیدا نکنیم.
پس اگر سایت شما در صفحات سوم، چهارم (وبالاتر) نتایج جستجو باشد، به ندرت کسی میتواند شما را پیدا کند یا اصلاً از وجود وبسایت شما مطلع شود. در حقیقت شما ۸ هزار مشتری بالقوه که مستقیما به دنبال شما بودهاند را از دست دادهاید.
سئو فرآیندی است که به گوگل کمک میکند تا سایت شما را شناسایی کرده، زمینه فعالیت شما را بفهمد و بر اساس کلمات کلیدی مرتبط مثلا همین خرید موبایل سایت شما را در صدر نتایج جستجو نشان دهد. در حقیقت سئو به افزایش بازدید سایت شما کمک ویژهای میکند.
البته اینجا لازم است که به نکتهای اشاره کنم. درست است که گوگل یک موتور جستجو است و واژۀ موتور هیچ ویژگی انسانی را به یاد آدم نمیآورد. اما گوگل آنقدرها هم موتور نیست. یعنی آدمها نمیگذارند که موتور باشد و بر اساس فاکتورهای صرفا مکانیکی و ماشینی سایتها را رتبه بندی کند.
در حال حاضر هوش مصنوعی است که نتایج را رتبهبندی میکند. این یک خبر خوب برای آنهایی است که کارشان درست است و یک خبر بد برای آنهایی که دنبال دور زدن گوگل هستند. چرایی این حرف را در ادامه متوجه خواهید شد.
بد نیست که بدانید متخصصان، تکنیکهای سئو را در سه گروه مختلف دستهبندی کردهاند. این گروهها عبارتند از: سئوی کلاه سفید، سئوی کلاه سیاه و سئوی کلاه خاکستری.
منظور از سئوی کلاه سفید تکنیکهایی است که بر اساس قوانین تعیین شده توسط موتورهای جستجو انجام شده و باعث میشوند رتبۀ سایت بهطور طبیعی در صفحه نتایج گوگل ترفیع پیدا کند.
فرایند سئوی کلاه سفید که بهترین و مناسبترین روش سئو است، یک شبه انجام نمیشود و نیاز دارد که مدت زمان مشخصی پیوسته و دائما روی سایت خود کار کنید، در عوض به اصطلاح یک عمر راحتید، گوگل به شما اعتماد میکند و به این راحتی جایگاه شما را به دیگران نمیدهد.
راستی اگر به جای سئوی کلاه سفید، سئوی اخلاقی را هم شنیدید تعجب نکنید؛ از بس که این روش بر پایه اخلاق و صداقت و درستی است به آن سئوی اخلاقی هم میگویند.
در مقابل سئوی کلاه سفید، سئوی کلاه سیاه قرار دارد. یعنی چه؟ یعنی برعکس سئوی کلاه سفید، در سئوی کلاه سیاه سعی بر فریب موتور جستجو، سوءاستفاده از ضعفها و دور زدن قوانین آن است.
این روش سئو برعکس روش قبلی خیلی زودتر نتیجه میدهد؛ اما تاثیر آن همیشگی نیست و گوگل هم بیکار ننشسته که فریبش بدهید! گوگل مدام در حال آپدیت و ارائه الگوریتمهای جدید است و دیر یا زود میتواند دست شما را بخواند.
پس شاید چند روزی جایگاه اول گوگل را کسب کنید، اما ممکن است به همان زودی هم لو بروید و از صحنۀ وب محو شوید.
به قول شاعر: ترسم که به کعبه (رتبه اول گوگل) نرسی ای اعرابی (وبمستر) کاین ره که تو میروی به تُرکستان (نتایج آخر گوگل) است. آره پس حواستون باشه :)
سئوی کلاه خاکستری به تکنیکهایی گفته میشود که قانونی و درست نیست اما طوری اجرا میشوند که گوگل متوجه نشود. به بیان دیگر سئوی کلاه خاکستری مشابه سئوی کلاه سیاه است اما نسبت به آن خطر کمتری دارد.
مثلاً گاهی سئوکارها تعداد زیادی صفحۀ جعلی در شبکههای اجتماعی مختلف (توئیتر، اینستاگرام، فیسبوک، لینکدین، گوگل پلاس و ...) ایجاد میکنند و از این صفحات به سایت خودشان لینک میدهند. خب گوگل فعلاً نمیتواند تشخیص دهد که تمام این صفحات متعلق به خود شما هستند، بنابراین میتوانید فیدبک خوبی از آنها بگیرید. اما بعید هم نیست که تا چند وقت دیگر این راز هم بر ملا شود و دچار جریمۀ گوگل شوید!
توصیه من این است که تا وقتی در زمینۀ سئو حرفهای نشدهاید و با ساختار گوگل و طرز کار الگوریتمهای آن آشنایی کاملی ندارید، از این روش استفاده نکنید. چون گاهی یک اشتباه کوچک میتواند سایت شما را در معرض خطر جدی قرار دهد و به آن آسیب بزند. در مقاله سئوی کلاه خاکستری میتوانید با تکنیکهای این روش آشنا شوید.
در کل کارهایی که برای سئو انجام میشود را به بخشها یا حوزههای مختلفی تقسیم میکنند. یک نوع تقسیم کار متداول، تقسیم کارهای داخل سایت و بیرون سایت است. به این دو بخش کارها سئو یا بهینهسازی داخلی (On-Page SEO) و سئو یا بهینهسازی خارجی (Off-Page SEO) میگویند.
منظور از سئوی داخلی، بهینهسازی صفحات داخلی سایت برای موتورهای جستجو، با هدف رسیدن به جایگاه بالا در گوگل و افزایش ترافیک سایت است. با سئوی داخلی، موتورهای جستجو به راحتی سایت شما را پیدا کرده و میخوانند، موضوع آن را درک میکنند و اگر استاندارهای لازم را داشته باشد، آن را به عنوان یک سایت مفید برای کاربران میشناسند.
خب، برای انجام سئوی داخلی سایت دقیقاً باید چهکار کنیم؟ نظر من این است که از چک لیست جادویی سئوی داخلی استفاده کنید!
مراحلی که در این چک لیست خواهید دید، جدیدترین نکات سئو هستند که تا امسال (یعنی سال 2018) منتشر شدهاند.
یکی از بخشهایی که گوگل به آن توجه میکند، آدرس صفحات مختلف سایت است. تجربه نشان داده است که هر چقدر که این آدرس کوتاهتر، خواناتر و با موضوع محتوای شما مرتبط باشد، تاثیر بهتری روی سئو دارد. برای اینکه تمام نکات مربط به URL سایت را بدانید، مقالۀ «نکات مهم برای بهینه سازی URL سایت» را که توسط همکار قدیمی ما، رامین محمودی عزیز نوشته شده را بخوانید.
تحقیق کلمات کلیدی یعنی اینکه بررسی کنیم و ببینیم مخاطبان هدف ما در اینترنت به دنبال چه چیزهایی هستند و برای رسیدن به آنها چه کلماتی را جستجو میکنند. اگر تحقیق کلمات را به درستی انجام دهید، هم مخاطبانتان را بهتر میشناسید و هم میتوانید وضعیت سئوی سایتتان را بهتر کنید.
توجه: تحقیق کلمات کلیدی به منظور جذب بازدیدکننده برای سایت انجام نمیشود، بلکه هدف از آن، جذب آن دسته بازدیدکنندگانی است که محتوای سایت شما برایشان سودمند بوده و دقیقاً به دنبال محتوا یا محصول شما هستند.
عنوان سئو چیست؟ عنوان سئو همان عبارتی است که در صفحۀ نتایج گوگل نمایش داده میشود. همیشه سعی کنید عنوان سئوی مطالبتان را جذاب بنویسید و نکات زیر را در آنها رعایت کنید.
هنگام تولید محتوا برای وبلاگ همیشه سعی کنید که ساختار را در نوشتههایتان رعایت کنید. برای رعایت ساختار عنوان را با سرنویس1 (H1)، تیترهای اصلی را با سرنویس2 (H2) و زیر شاخههای آنها را با H3، H4 و... مشخص کنید. این کار هم گوگل را برای خواندن مطلبتان بهتر راهنمایی میکند و هم کاربران را. به تصویر زیر نگاه کنید، همانطور که میبینید عنوان یا موضوع اصلی صفحه که در اینجا آبنباتفروشی است با تگ <H1>، زیر شاخههای آبنباتفروشی که به دو دستۀ آبنبات شکلاتی و میوهای تقسیم شدهاند در تگ <H2> و زیر شاخههای آنها نیز در تگ <H3> قرار گرفتهاند. شما هم با توجه به موضوع و بخشبندیهای متنتان باید ساختاری متناسب را ایجاد کنید و عنوانهای هر بخش را با تگهای <H> جدا کنید.
منظور از انکر تکست همان عنوان لینک است که در همین جمله هم با لینک آبی مشخص شده است (با کلیک روی لینک آبی به صفحۀ انکرتکست چیست هدایت میشوید). حالا چطور باید انکر تکستها را بهینه کنیم؟
منظور از توضیحات متا یا متا دیسکریپشن متنی است که برای نمایش داده شدن در قسمت توضیحات گوگل نوشته میشود
تعداد کاراکترهایی که در توضیحات متا میتوانید استفاده کنید در ابتدا - طبق استانداردهای گوگل – محدود به 155 تا 165 کاراکتر بود، بعد از مدتی در دسامبر سال 2017 گوگل اعلام کرد بر اساس الگوریتمهای جدید تا 325 کاراکتر قابل نمایش است. اما همین چند وقت پیش یعنی 14 می 2018، خبر جدیدی به گوش رسید. گوگل اعلام کرد که تعداد کاراکترهای توضیحات متا به طور متوسط کمی کمتر شده، اما اینکه گوگل چه تعداد از آنها را نمایش دهد بستگی به محتوای صفحه و توضیحات نوشته شده در متا دیسکریپشن (توضیحات متا) دارد.
در توضیحات متا حتماً از کلمات کلیدی استفاده کنید، اما آن را بیش از حد با کلمات کلیدی پر نکنید. سعی کنید خیلی ساده و راحت، طوری که هم گوگل متوجه شود و هم کاربر مقصود و کلیات محتوای صفحه را بفهمد، توضیحات متا را بنویسید.
قبل از هر چیزی سعی کنید در صد کلمۀ اول محتوایتان از کلمات کلیدی هدف استفاده کنید. در ادامه هم کلمات کلیدی را طوری در متن توزیع کنید که هم گوگل منظور شما را بفهمد و هم اینکه لطمهای به مفهوم مقاله وارد نشود. چون به هر حال جستجوی معنایی (Semantic Search) گوگل و الگوریتم مرغ مگس خوار در حال پیشرفت است و پر کردن متن با کلمات کلیدی بدون در نظر گرفتن بار معنایی آنها نه تنها سودی ندارد بلکه به ضررتان هم خواهد بود.
لینک سازی در بخش سئوی داخلی سایت به دو دسته تقسیم میشود:
سعی کنید در هر مطلب 2 تا 5 لینک به سایر مطالب داشته باشید. چرا؟ چون این کار باعث میشود کاربران زمان بیشتری را در سایت شما سپری کنند و به گوگل این پیام را برسانند که سایت شما را دوست دارند، پس این فرایند به طور خود به خود باعث افزایش بازدید سایت شما میشود.
متاسفانه برخی از دوستان وبمستر و کارشناس محتوا در این مورد کمی خساست به خرج میدهند و فکر میکنند که این کار باعث بالا رفتن ارزش سایت رقیب میشود. خب این موضوع کاملاً درست است؛ اما حُسن این کار در چیست؟
اولاً با این کار به گوگل نشان میدهید که محتوای صفحۀ شما مرتبط با آن صفحۀ خوبی است که لینک کردهاید و شاید حتی این پیغام را به گوگل برسانید که مطلبی کاملتر از نوشتۀ رقیب تولید کردهاید. از طرف دیگر این کار شما نیت خوب شما را به رقبا نشان میدهد و احتمال دارد که آنها هم دلشان نرم شود و لینک سایت شما را در سایتشان قرار دهند :D.
عمل نشانهگذاری صفحات مختلف سایت برای موتورهای جستجو (گوگل، بینگ و یاهو) Schema Markup یا نشانهگذاری اسکیما میگویند. کدهای اسکیما به گوگل کمکمیکند تا راحتتر بتواند محتوای صفحه شما درباره چیست تا در نتایج مرتبط در رتبهبندی قرار بگیرید.
حتماً میدانید که سرعت بارگذاری صفحات سایت اهمیت بسیار زیادی دارد. کاربران وقت کمتری روی سایتهای کُند میگذارند و با بستن زودهنگام صفحه به گوگل میفهمانند که این سایت خوب نیست. حالا یکی از عوامل تاثیر گذار روی سرعت سایت چیست؟ حجم عکسها! با بهینه کردن حجم عکسها میتوانیم به بهبود سرعت بارگذاری صفحات سایت کمک میکنیم. توصیه میکنم برای اینکه بتوانید حجم تصاویر سایتتان را بدون افت کیفیت کاهش دهید، از وبسایت Optimizilla کمک بگیرید.
نکتۀ دیگری که در خصوص بهینه سازی تصاویر سایت وجود دارد، انتخاب نام مناسب برای آنها و استفاده از تگ Alt است. تگ Alt به موتورهای جستجو کمک میکند متوجه موضوع عکس و ارتباط آن با متن شوند. برای اطلاعات بیشتر در مورد تگ alt میتوانید به مقالۀ تگ آلت چیست در وبلاگ ما مراجعه کنید.
شاید برایتان جالب باشد که بدانید، پستهایی که حداقل یک عکس در آنها بهکار رفته نسبت به پستهایی که بدون عکس هستند جایگاه خیلی بالاتری دارند.
در سال 2015 گوگل رسماً اعلام کرد، سایتهایی که ریسپانسیو یا همان واکنشگرا نباشند به جایگاههای پایینتر نتایج گوگل نزول خواهند کرد. ریسپانسیو بودن سایت به این معنی است که وقتی صفحه را کوچک و بزرگ میکنید، یا در دستگاههای دیگری مثل موبایل و تبلت آن را باز میکنید، ساختار ظاهری آن بهم نریزد.
و... بالاخره وعدۀ گوگل عملی شد. کمکم سایتهایی که ریسپانسیو نبودند موقعیتشان را از دست دادند و به رتبههای پایینتری رسیدند. پس در زمان طراحی سایت این نکته را حتماً لحاظ کنید و سایتی طراحی کنید که ریسپانسیو باشد.
سئوی خارجی مکمل سئوی داخلی سایت است. منظور از سئوی خارجی یا Off-page SEO اقداماتی است که در بیرون از سایتمان (در صفحات دیگر دامنه، سایتهای دیگر و شبکههای اجتماعی) انجام میدهیم تا جایگاهمان را در نتایج گوگل بهتر کنیم و رنک بهتری بگیریم.
در این قسمت به بررسی بخشهای مختلف سئوی خارجی سایت میپردازیم. لطفاً این نکات را با دقت بخوانید و اگر تجربهای در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید.
منظور از لینکبیلدینگ یا لینکسازی خارجی، دریافت لینک از سایتهای دیگر به سایت خودمان است. موتورهای جستجوگر از لینک ها برای تعقیب وب سایت ها استفاده می کنند؛ آنها لینکهای موجود در بین تکتک صفحات وب سایتتان را دنبال میکنند و در تصویری بزرگتر، تمام لینکهای موجود در بین وبسایتها را زیر نظر دارند.
روشهای مختلفی برای لینکسازی خارجی وجود دارد که برخی از آنها جزو تکنیکهای کلاهسیاه محسوب میشوند و برخی دیگر کلاهسفید. توصیۀ ما استفاده از تکنیکهای کلاهسفید است. برای مثال تولید محتوای ارزشمند و باکیفیت که باعث میشود سایتها و وبلاگهای دیگر از مطالب شما استفاده کنند و به سایتتان به عنوان منبع لینک بدهند، جزو تکنیکهای کلاه سفید است و خرید بکلینکهای اسپم (لینکهایی که از سایتهای بیکیفیت خریداری شدهاند) جزو تکنیکهای سئوی کلاه سیاه.
اگر جزو افرادی هستید که رتبۀ سایتشان را با لینکسازی اسپم از دست دادهاند نگران نباشید؛ همیشه راه بازگشتی هست! شما میتوانید تمام لینکهای اسپم را پاک کنید و دوباره از راه درست اقدام به لینکسازی کنید.
حضور و فعایت در شبکههای اجتماعی دو مزیت بزرگ برای شما دارد.
مزیت اول: به لینکسازی کمک میکند؛ یعنی شما میتوانید در شبکههای مختلف از جمله لینکدین و گوگلپلاس لینکهایی به مطالب سایتتان ایجاد کنید.
مزیت دوم: برندسازی میکنید؛ در واقع شما با فعالیت در شبکههای اجتماعی چه بخواهید و چه نخواهید در حال برندسازی هستید! برای مثال معرفی یکی از مطالب مفید و باارزش سایتتان را در شبکهی اجتماعی لینکدین قرار میدهید؛ با این کار توجه مخاطبان به مطلب شما جلب شده، دربارۀ آن صحبت میکنند، نظر میدهند و اگر آن را دوست داشته باشند با دیگران به اشتراک میگذارند. تمامی این فعالیتها کمک بسیاری به برندسازی شما میکند.
با تهیه گواهی (SSL (Socket Secure Layer از شرکت ارائه دهندۀ هاست، میتوانید در صفحات مهم سایتتان به جای پروتکل Http از پروتکل Https یا همان پروتکل امن انتقال اَبَر متن استفاده کنید.
مسلماً بله! گوگل رفتار کاربران را بررسی و ذخیره میکند، پس طبیعتاً رفتار کاربران روی سئو هم تاثیر خواهد گذاشت. اما چگونه؟
از سیستم عامل اندروید تا سرویس ایمیل و دهها سرویس دیگر مثل مرورگر کروم، گوگل آنالیتیکس و... همه متعلق به شرکت گوگل هستند. گوگل به اقیانوسی از اطلاعات مردم و رفتار کاربران دسترسی دارد. اگر فرض را بر این بگذاریم که گوگل فقط از اطلاعاتی که از نظر قوانین حریم خصوصی مشکلی ندارند، باز هم اطلاعات زیادی باقی میماند که برای تحلیل رفتار کاربران کافی است.
هر وقت از کارکنان و کارشناسان بخش جستجوی گوگل میپرسند که گوگل از چه اطلاعاتی برای تحلیل رفتار جستجوی کاربران استفاده میکند؟ آنها در جواب میگویند فقط رفتار کاربران موقع جستجو را رصد میکنیم. کارهایی مثل برگشت به نتایج، رفتن به صفحه بعدی، کلیک روی نتایج پایینتر به جای نتیجه اول و موارد مشابه این.
البته همین دادهها هم ارزشمند هستند. در واقع ما نمیدانیم که آیا گوگل واقعاً فقط به این اندازه از دادهها اکتفا میکند یا این که تمام رفتار کاربران را از تمام سرویسها زیر نظر دارد.
به قول معروف گوگل آنقدر اطلاعات از ما دارد که بهتر از مادرمان ما را میشناسد!
از طرف دیگر، در سال 2013 الگوریتم دیگری با نام مرغ مگسخوار به موتور جستجوی گوگل اضافه شد که وظیفۀ آن نشان دادن بهترین نتیجه به کاربران بود. همانطور که در مقالۀ الگوریتم مرغ مگس خوار مفصلاً توضیح دادم، این الگوریتم در عین حال که محتوای سایت شما به صورت دقیق آنالیز میکند، رفتار کاربران را نیز زیر نظر دارد. برای مثال وقتی کاربران در صفحۀ نتایج سومین نتیجه را به اولین نتیجه ترجیح میدهند، یا بعد از ورود به یک صفحه فوراً آن را میبندند، به گوگل این پیغام را میدهند که این صفحه با جستجوی من مرتبط نبود یا محتوای خوبی نداشت.
پس یادتان باشد: هنگام تولید محتوا یا طراحی سایت حتماً کاربران را در نظر بگیرید و ظاهر و محتوای سایت را طوری پیاده کنید که به درد کاربران بخورد و آنها را در صفحۀ شما نگه دارد.
در یادگیری سئو چند نکته وجود دارد که قبل از شروع باید به آنها توجه کنید. دانستن این نکات کمک میکند خودتان را با صدها مقاله، نکته و کتاب آموزش سئو گیج نکنید.
خب حالا سئو را از چه منابعی یاد بگیریم؟
ما با تجربهای که داریم پیشنهاد میکنیم همیشه سراغ منابع معتبر و شناخته شده بروید. منابعی که حرفهای آنها براساس تحلیل آماری و آزمایشهای متعدد است. اگر یک تکنیک سئو روی یک وبسایت امتحان شد و موثر بود دلیل نمیشود برای همه کارایی داشته باشد.
اولین منابع مورد اعتماد مطالب و کانالهای بخش جستحوی گوگل هستند. توصیههای پشتیبانی موتور جستجوی گوگل، کانالهای یوتیوب مهندسان جستجو در گوگل، اکانتهای توییتر و روابط عمومی و وبلاگهای رسمی گوگل همه اولین و مهمترین منابع آموزش سئو هستند.
مهمترین این منابع موارد زیر هستند:
بخش دوم منابع آموزش سئو، وبلاگ سرویسدهندههای خدمات سئو، تحلیلگرها و وبسیاتهای خبررسانی سئو هستند:
تمام این منابع دارای مقالات راهنما، تحلیل و مطالب کوتاه درباره اتفاقات جدید در دنیای سئو هستند.
مطالعه کردن قدم اول یادگیری سئو است. بعد از یادگیری باید خودتان آموختهها را در عمل انجام دهید و تجربه به دست آورید.
ما تجربههای خودمان را در چندین مقاله منتشر کردهایم. مقالاتی که مبتنی بر منابع معتبر و تجربه هستند و مهمتر از همه سعی کردیم به زبان ساده برای همه قابل درک باشند.
تمام این مقالات را میتوانید در بخش آکادمی سئو ببینید و مطالعه کنید.
شما در حالی که برای سایتتان محتوا تولید میکنید و آن را سئو میکنید به یک سری ابزار برای آنالیز کردن سایت و بررسی نتایج بهدست آمده از سئو نیاز دارید. در اینجا لیستی از بهترین ابزارهای موجود را آوردهایم.
گوگل آنالیتیکس (google-analytics) یکی از ابزارهای مهم و پرکاربرد گوگل است. با استفاده از گوگل آنالیتیکس میتوانید اطلاعاتی راجع به کاربران (جنسیت، سن، محل زندگی، مدت زمان ماندن در سایت و... )، آمار دقیق ترافیک سایت، نحوۀ ورود کاربران به صفحه، صفحاتی که کاربران بعد از ورود به سایت شما بازدید کردهاند، نرخ تبدیل کاربران به مشتری و اطلاعات دیگر را بهدست آورید.
قبلاً در مورد اهمیت سرعت بارگذاری صفحات سایت صحبت کردیم؛ شما میتوانید با استفاده از ابزار Google PageSpeed Insights سرعت سایتتان را بررسی کنید و مطمئن شوید که بهینه است. در ضمن این ابزار نقاط ضعف شما را هم میگوید و راهکارهایی برای بهبود آن ارائه میدهد.
توصیه میکنم برای آشنایی بیشتر با تاثیر سرعت سایت روی سئو و همینطور روشهای افزایش سرعت سایت، راهنمای کامل سرعت سایت را بخوانید.
کافیست وارد سایت Woorank شوید و در اولین کادری که میبینید لینک سایتتان را وارد کنید و اینتر را بزنید. در صفحۀ بعدی لیست کاملی از آنالیز بخشهای مختلف ساییتان را مشاهده میکنید که با سه رنگ مختلف جدا شدهاند. رنگ سبز نشاندهندۀ وضعیت خوب است، رنگ نارنجی بیانگیر این است که این بخش نیاز به بهبود دارد و رنگ قرمز نشان میدهد که روی این بخش اصلاً کار نشده. با کلیک روی هر بخش راهکارهایی به شما داده میشود که میتوانید از آنها کمک بگیرید.
گوگل وبمستر تولز یا کنسول جستجوی گوگل یکی از مهمترین ابزارهای گوگل است. اگر هدف شما حرفهای شدن استفاده از این ابزار را به خوبی یاد بگیرید. اطلاعاتی که Google Webmaster Tools در اختیارتان قرار میدهد عبارتند از:
همیشه سعی کنید در حالی که بهترین کارتان را انجام میدهید حواستان به رقبا هم باشد و آنها را هم رصد کنید. این ابزار در این کار به شما کمک میکند. به صفحۀ SpyFu بروید و آدرس سایت رقیبتان را وارد کنید.اسپایفو اطلاعاتی مانند کلمات کلیدی طبیعی، تبلیغات گوگل ادوردز، استراتژی لینکسازی، اینکه بیشترین ورودی بر اساس کدام کلمات کلیدی بوده و ... را به شما نشان میدهد. فکر میکنم در جایی که رقابت شدید است دانستن این موارد به شما کمک زیادی بکند.
برای چک کردن رنک و اعتبار سایتتان میتوانید از این 2 افزونه استفاده کنید:
با نصب افزونۀ MozBar روی مرورگر کروم یا فایرفاکس به هر سایتی که وارد شوید میتوانید اطلاعاتی راجع به اعتبار دامنه و اعتبار صفحات سایت، لینکهای داخلی و لینکهای خارجی را مشاهده کنید.
رتبۀ الکسا از آن جهت اهمیت دارد که بسیاری از مردم برای تصمیمگیری در مورد خوب یا بد بودن یک وبسایت به رتبۀ الکسا نگاه میکنند! علاوهبراین رنک الکسا روی قیمتی که کاربران برای گذاشتن تبلیغ در سایت شما میپردازند تاثیرگذار است. یک سوال؛ الکسا چگونه سایتها رتبهبندی میکند؟
یک سئوکار حرفهای باید اطلاعات کاملی دربارۀ الگوریتمهای گوگل داشته باشد و اخبار بهروزرسانیهای جدید گوگل را دنبال کند. در اینجا من الگوریتمهای مهم گوگل تا سال 2019 را به شما معرفی میکنم. اگر هم به اطلاعات بیشتر و بهروز درباره الگوریتمها نیاز دارید ما سعی کردیم برای هر آپدیت الگوریتم یک راهنمای جامع منتشر کنیم. همۀ این راهنما ها را در صفحه الگوریتمهای گوگل میتوانید ببینید و مطالعه کنید.
قبل از این که با الگوریتمهای سئو آشنا شوید، به یک توصیه مهم توجه کنید.
گوگل در مقابل وبسایتها یک سیاست پایدار و پیوسته دارد. یعنی با این که همیشه در حال بهروزرسانی الگوریتم موتور جستجو است اما هدفی که دنبال میکند و نحوه تعامل آن با وبسایتها تغییر زیادی ندارد.
مثلاً اهمیت محتوای مفید همیشه در اولویت گوگل بوده و هست. هیچ وقت این دیدگاه تغییر نکرده است. این نظرات و سیاستهای گوگل مخفی نیست. در زمانهای مختلف گوگل اعلام کرده است هدفش از بهروزرسانیها چیست و در نهایت میخواهد به کجا برسد.
با دانستن و درک دیدگاه گوگل دیگر نیاز نیست نگران تغییراتش باشید. چون اکثر تغییرات برای مقابله با دور زدنها و دستکاریها ایجاد میشوند یا راهکاری هستند برای دستیابی به اهداف گوگل.
اگر شما در سئوی وبسایت همان خط و جهت گوگل را دنبال کنید پس هیچ نگرانی نباید داشته باشید چون میدانید مهندسان گوگل چطور فکر میکنند.