یک طرح جدید به جای فیلترینگ سراسری

Images
Images
Images
Images

یک طرح جدید به جای فیلترینگ سراسری

  • وِیژه
  • 2,229 بازدید

مرکز تحقیقات ICT وزارت ارتباطات، به جای اعمال فیلترینگ در دروازه‌های ورودی اینترنت کشور به دنبال ایجاد سامانه‌های‌ بومی جامع پالایش اینترنت است که بر پایه تحلیل محتوای وب، صفحات را پالایش کند.

به گزارش فارس، موسسه تحقیقات ارتباطات و فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، به تازگی پروژه‌ای را با موضوع ارائه طرح‌های کاربردی و عملیاتی با هدف سالم‌سازی و پالایش اینترنت برای انجام، برون سپاری کرده است.

بر این اساس، این موسسه از شرکت‌ها، مؤسسات و دانشگاه‌های فعال در زمینه ارائه طرح‌های کاربردی و عملیاتی با هدف سالم‌سازی و پالایش اینترنت، خواسته تا پیشنهادهای خود را در قالب اطلاعات (RFI) تا تاریخ ۳۱ فروردین ماه ۹۱، به این موسسه ارسال کنند.

این موسسه در اطلاعات توضیحی این فراخوان، آورده است: « اگرچه اینترنت دارای فواید فراوانی است، اما آلودگی فضای اینترنت به سایت‌‌های غیراخلاقی، می‌تواند سلامت اخلاقی جامعه را به خطر اندازد؛ محتوی این سایت‌ها شامل متن، تصاویر و فایل‌های ویدئویی هستند که عموما با موازین اخلاقی کشور اسلامی ما مغایرت شدید دارند

در ادامه متن این فراخوان آمده است: «در کشور ما بحث سالم‌سازی اینترنت به صورت اعمال فیلترینگ در دروازه‌های ورودی اینترنت کشور انجام می‌شود، که خود مشکلات زیادی را به همراه داشته است؛ در این خصوص فعالیت‌های بسیاری را برای سامان بخشیدن به امر سالم سازی اینترنت می‌توان انجام داد که فعالیت‌های هر سازمان در نظام‌نامه پالایش کشور به تفکیک مشخص گردیده است.
مطابق با نظام‌نامه مذکور که مصوب ستاد پالایش کشور به عنوان عالی‌ترین مرجع در خصوص رسیدگی به امر پالایش است، پالایش باید در سطح عرضه کنندگان خدمات دسترسی انجام پذیرد و یکی از وظایف تعریف شده برای موسسه تحقیقات ارتباطات و فناوری اطلاعات، بومی سازی محصولات پالایش است.
بنا بر این این موسسه، با انگیزه ایجاد سامانه‌های پالایش بومی در کشور، قصد دارد با فراهم آوردن شرایط مناسب برای متخصصین داخلی گامی موثر در خصوص سالم سازی فضای وب و سامان بخشی به وضعیت کنونی پالایش کشور بردارد.
ایجاد یک سامانه بومی جامع پالایش اینترنت که بر پایه تحلیل محتوی وب، اقدام به پالایش صفحات کند، از جمله اهداف این پروژه است.»

به گزارش فارس، این موسسه در فایل توضیحی پروژه برون سپاری شده خود، از ستاد پالایش کشور به عنوان عالی‌ترین مرجع در رسیدگی به امر پالایش و تفکیک وظایف هر سازمان در نظام‌نامه پالایش صحبت می‌کند و این پروژه را در راستای وظایف موسسه تحقیقات ICT در زمینه بومی سازی محصولات پالایش عنوان کرد.

البته پپیگیری‌های خبرنگار فارس در خصوص چیستی و اصل وجودی ستاد و نظام نامه پالایش کشور از برخی مدیران این موسسه و مسئولان دستگاه‌های دولتی مرتبط با اینترنت به جایی نرسید.
 
این در حالی است که یکی از مدیران این موسسه با تاکید بر وجود این ستاد، از ارائه توضیح بیشتر در خصوص زمان تشکیل این ستاد یا نهاد‌های تشکیل دهنده آن، امتناع کرد.

 

پست های تصادفی

طوفان فکری با تیم مشاوران آکو

درخواست مشاوره
مشاوره با آکو